World Vision România: Examenul de admitere la liceu propus de Legea Deca arată neîncredere în Evaluarea Națională și creează inechitate. Propunem ca evaluarea competențelor specifice de care un elev are nevoie pentru a face față unui anumit liceu să fie făcută prin analiza portofoliului educațional

3.152 de vizualizări
Consiliul Rectorilor
Foto: Pixabay.com
World Vision România susține că examenul suplimentar de la finalul clasei a VIII-a propus de Legea Deca, ce le dă astfel liceelor posibilitatea de a-și realiza propriile concursuri de admitere, după Evaluarea Națională, „va adânci inechitatea deja existentă în rândul copiilor“. „Propunem ca evaluarea acelor competențe specifice de care un elev are nevoie pentru a face față la un liceu să fie făcută prin analiza portofoliului educațional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educațională a copilului„, spune organizația.

„Pentru acest sistem de dublă evaluare nu a fost făcută publică de către Ministerul Educației o fundamentare bazată pe studii sau exemple concrete de bună practică“ și chiar „ideea în sine, a unui dublu sistem de evaluare, arată că există o neîncredere cu privire la rezultatele măsurate în urma Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a“, arată organizația într-o luare de poziție cu privire la proiectele Legilor educației lansate în dezbatere, pentru 10 zile, de ministra Ligia Deca.

Fundația precizează că în cadrul consultărilor pe care le-a realizat în vară, 70% dintre profesori au afirmat că în cazul în care colegiile naționale sau liceele își vor putea organiza propriile examene de selecție a elevilor, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleași șanse de admitere în cadrul acestor unități de învățământ. Aceeași poziție au avut-o și 44% dintre elevii chestionați.

Solicitările organizației World Vision România, pentru Ministerul Educației condus de Ligia Deca:
  1. „Să existe același sistem de admitere la liceu pentru toți elevii (cu excepția unităților de învățământ profesionale și vocaționale), iar diferențierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competențele prevăzute în profilul absolventului astfel încât să departajeze corect elevii.
  2. Suplimentar, propunem ca evaluarea acelor competențe specifice de care un elev are nevoie pentru a face față la un liceu să fie făcută prin analiza portofoliului educațional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educațională a copilului.”

În ceea ce privește examenul de la finalul liceului, organizația anunță că susţine examenul de Bacalaureat în forma actuală din proiectul de lege. „În plus, World Vision România salută decizia Ministerului Educației de-a acorda o mai mare importanță evaluării competențelor de limbi străine. În același timp, însă, adolescenții din mediile dezavantajate, în special de la sate, au nevoie de o pregătire suplimentară pentru a face față examenului scris la o limbă străină. […] Astfel, Fundaţia World Vision România solicită o investiţie prioritară în profesionalizarea profesorilor de limbi străine în mediul rural şi periurban/ urban mic“, se arată în comunicatul remis Edupedu.ro.

O altă solicitare a fundației este ca Ministerul Educației să extindă programul Şcoală după şcoală la nivel național.

Comunicatul integral al World Vision România, cu privire la proiectele de legi ale educației lansate în dezbatere de ministra Educației, Ligia Deca:

„Legea Învățământului Preuniversitar

World Vision România: Concursul pentru admitere la liceu creează în continuare inechitate şi arată neîncredere în Evaluarea Națională. Peste 40% dintre copii sunt deja supuşi riscului de sărăcie şi excluziune

Bucureşti, 3 martie 2023. World Vision România reiterează că posibilitatea liceelor de a-și realiza propriile concursuri de admitere va adânci inechitatea deja existentă în rândul copiilor. Conform statisticilor, în România peste 40% dintre copii sunt deja supuși riscului de sărăcie și excluziune socială. De asemenea, organizația subliniază că pentru acest sistem de dublă evaluare nu a fost făcută publică de către Ministerul Educației o fundamentare bazată pe studii sau exemple concrete de bună practică, dar și că ideea în sine, a unui dublu sistem de evaluare, arată că există o neîncredere cu privire la rezultatele măsurate în urma Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a.

Fundația World Vision România își menține poziția exprimată la publicarea primului proiect pentru Legea Învățământului Preuniversitar. World Vision România consideră că schimbarea pragului de la 90% la 60% dintre locuri pentru care liceele pot organiza concurs de admitere nu este decât o încercare de ameliorare a inechităților pe care le-ar putea crea un sistem dublu de admitere prin: 1) repartizarea în urma rezultatelor de la Evaluarea Națională; 2) admiterea în urma unui concurs susținut de licee.

În urma consultărilor realizate în vară de fundație, 70% dintre cadrele didactice au afirmat că în cazul în care colegiile naționale sau liceele își vor putea organiza propriile examene de selecție a elevilor, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleași șanse de admitere în cadrul acestor unități de învățământ. Aceeași poziție au avut-o și 44% dintre elevii chestionați. Totodată, 37% au afirmat că vor avea aceleași șanse, iar aproape unu din cinci elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia.

La polul opus, tot mai multe țări din Occident își pun problema cum pot îmbunăți evaluarea pe parcursul fiecărui an școlar astfel încât să vină cu mai puțină presiune asupra copiilor prin astfel de examene. Mai mult decât atât, un studiu OECD (realizat pe 40 de țări) arată că tendinţa la nivel international este chiar renunţarea la orice fel de examen de admitere la liceu şi concentrarea pe evaluarea de la clasă a competenţelor elevilor.

În aceste condiții, World Vision România solicită:

1. Să existe același sistem de admitere la liceu pentru toți elevii (cu excepția unităților de învățământ profesionale și vocaționale), iar diferențierea nivelului să se facă prin construirea unor subiecte de examen care să evalueze competențele prevăzute în profilul absolventului astfel încât să departajeze corect elevii.

2. Suplimentar, propunem ca evaluarea acelor competențe specifice de care un elev are nevoie pentru a face față la un liceu, să fie făcută prin analiza portofoliului educațional al elevului – prevăzut, de altfel, în lege ca un element cheie în monitorizarea educațională a copilului.

Despre Bacalaureat

World Vision România a susținut în poziţia publică avut ca reacţie la prima formă a legii ca examenul de Bacalaureat să cuprindă probe de specialitate în funcție de profilul studiat, iar opt din zece cadre didactice, respectiv 7 din 10 dintre elevi consultați de fundaţia au spus că vor ca la examenul de Bacalaureat să existe probe de specialitate. Astfel, susţinem examenul de Bacaureat în forma actuală din proiectul de lege.

În plus, World Vision România salută decizia Ministerului Educației de-a acorda o mai mare importanță evaluării competențelor de limbi străine. În același timp, însă, adolescenții din mediile dezavantajate, în special de la sate, au nevoie de o pregătire suplimentară pentru a face față examenului scris la o limbă străină. Analizele realizate în programele noastre educaționale pentru liceeni, ca Vreau în clasa a 9-a, ne arată că în topul solicitărilor de meditații din partea adolescenților sunt cele pentru limbile străine. Principalul motiv invocate de elevi este că în comunitățile cele mai vulnerabile nu există suficienți profesori, pregătiți conform programei, pentru a preda limbi străine.

Astfel, Fundaţia World Vision România solicită o investiţie prioritară în profesionalizarea profesorilor de limbi străine în mediul rural şi periurban/ urban mic.

Despre “Școală după școală”

Referitor la Art. 74 (12), conform căruia “elevii identificați ca fiind în categoria cu risc de abandon școlar participă cu prioritate la activitățile programului Școala după școală, a programului național Învățare remedială, a activităților de consiliere psihologică și beneficiază de gratuitate la taberele organizate în centrele de agrement aflate în domeniul statului”, World Vision România solicită ca extinderea programului Şcoală după şcoală la nivel national (în special acoperirea integrală a şcolilor dezavantajate) să fie o prioritate a Ministerului Educaţiei pentru combaterea abandonului şcolar.

Experiența pe care World Vision România acumulat-o de mai bine de șase ani cu programul Pâine și Mâine a arătat că serviciile educaționale și de consiliere care au loc după școală combinate cu o masă caldă și alte tipuri de sprijin material pentru rechizite și îmbrăcăminte, cât și de formare imediată pentru profesori a crescut prezenţa şcolară în mediile dezavantajate cu până la 100%.

Despre consultare

World Vision România propune ca nouă atribuție a Ministerului Educației (Art. 94): „organizează consultări directe, extinse, periodice sau specifice ale cadrelor didactice, elevilor și părinților, prin chestionare, interviuri, dezbateri, inclusiv prin colaborarea cu organizațiile societății civile, în pregătirea actelor normative și a politicilor publice în domeniul educației.”  Mai bine de 80% dintre cadrele didactice și elevii consultați de organizație își doresc să fie consultați referitor la deciziile din domeniul educației.

AICI puteți citi primele solicitări transmise de World Vision România referitor la Legea Învățământului Preuniversitar.


3 comments
  1. Sa se introduca admiterea la universitati , elevii sa faca 9 clase de gimnaziu dupa care sa urmeze cu admitere la liceu . Evaluarea nationala inutila , cu media 1 intra la liceu . Motivarea elevului de liceu este atmiterea la universitate pe locuri putine si care sa le asigure in viitor un loc de munca .

  2. Dacă parchetele, sau chiar ministerul, ar fi investigat câte transferuri se fac după evaluarea națională, prin integrarea în clasele cu medii mari a elevilor cu medii mici, după rețeta “pile, cunoștințe și relații”, adică ilegal, am fi avut și fundamentarea statistică a nevoii de admitere organizată de liceele căutate. În lipsa acestei situații statistice, concursul pare aterizat de niciunde. In realitate, el reprezintă soluția pentru ca șpăgile să fie încasate legal, prin meditații aranjate, deci transfer de subiecte .

  3. >> acest sistem de dublă evaluare nu a fost făcută publică
    L-au folosit pe consilierul Ion la redactarea comunicatului, chatGPT sau Google Translate?

    >>evaluarea de la clasă a competenţelor elevilor
    Si cu coruptia ce facem? Si cu profii prost pregatiti? Si cu profii incompetenti?

    >> analiza portofoliului educațional al elevului
    Sa vezi acum fabrici de portofolii …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anca Petrache, director de formare în Ministerul Educației: OCDE ne-a sugerat să dezvoltăm foarte mult procesul mentoral. Formarea continuă trebuie să se bazeze pe încredere între cel care formează și cel care este format. Este altceva decât formarea inițială

Procesul de mentorat pentru formarea continuă a profesorilor este încurajat și chiar a fost recomandat Ministerului Educației de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), spune Anca Petrache, directorul…
Vezi articolul

VIDEO Sorin Cîmpeanu, despre deschiderea școlilor: Am prioritizat grădiniţele şi învăţământul primar, ne dorim acest lucru / Ele ar trebui deschise după calendar pe 11 ianuarie, semestrul al II-lea începe pe 8 februarie, asta este o urgență zero

“Am prioritizat deja grădinițele și învățământul primar. Ne dorim acest lucru” (n.red. redeschiderea școlilor și grădinițelor), a spus ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, potrivit adevărul.ro. “Știm, ele ar trebui deschise după…
Vezi articolul