Tânărul Andrei Șelaru, cel mai cunoscut vlogger din România, a participat joi seară la Antena 3 la o emisiune moderată de Mihai Gâdea, după ce ministrul Educației, Monica Anisie, a anunțat că nu mai merge la PROTV pentru dezbaterea de vineri cu Selly la care confirmase participarea. El a susținut la Antena 3 măsuri promovate de Miclea-Funeriu pe care acest post de televiziune le-a contestat vehement, la data în care ele erau introduse în lege.
Selly a anunțat că va merge în continuare la întâlnirea programată de la bun-început la ora 15:00, vineri, la PRO TV, și că îl așteaptă pe ministrul Educației, Monica Anisie.
“Trebuie schimbate multe lucruri. În primul și în primul rând, cum ajung oamenii să fie profesori. (…) Ar trebui ca să devii profesor să faci un masterat didactic, nu doar un DPDD. Tu poți să pici jumătate din examenele de la facultate și tot să aplici să faci modulul ăla, să-l iei și să devii profesor”, a declarat Selly.
El a făcut referire la masteratul didactic. Această rută de formare a tinerilor care vor să devină profesori a fost introdusă ca obligatorie în 2011 în legea Funeriu-Miclea, dar a fost eliminată apoi de Guvernul Ponta din poziția de unică posibilitate de a deveni cadru didactic, prin introducerea permisiunii ca tinerii să devină profesori și făcând deja existentul modul psihopedagocic, dar și masteratul didactic. Rezultatul a fost că din 2011 și până anul acesta nicio universitate nu a creat masterate didactice. Toamna aceasta este prima în care această rută de formare există, însă doar prin pilotare în câteva universități de către Guvernul Orban.
“Nu e deloc ok”, a replicat Gâdea, care în finalul emisiunii l-a întrebat pe Andrei Șelaru ce nouă lege a educației ar susține în Parlament, având în vedere forța sa mediatică și discursul pe educație din ultima vreme. Vloggerul a replicat că dorința sa este ca actuala lege a educației să fie aplicată în cât mai multe dintre articolele ignorate în toți cei 9 ani care s-au scurs de la aplicarea sa.
Șelaru a vorbit atât despre evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a introduse tot în 2011 și ale căror rezultate sunt ignorate anual de Ministerul Educației, care se face astfel martor al perpetuării rezultatelor slabe ale copiilor încă din primele clase primare și până la clasa a VIII-a.
Un alt subiect tratat de tânărul vlogger a fost și cel al angajării profesorilor de către inspectorat – ceea ce le face pe cadrele didactice aproape imposibil de eliminat din sistem, atunci când avem de-a face cu abuzuri și derapaje – și nu de către școală, așa cum tot în 2011 se stabilise prin lege.
Paradoxal, Antena 3 a fost cel mai acerb critic al legii educației din 2011 și al modificărilor aduse de Guvernul Boc și ministrul de atunci, Daniel Funeriu, educației.
Andrei Șelaru, cunoscut ca vlogger-ul Selly, la Antena 3:
- Întrebare: Câte probleme ai fi vrut să îi pui în discuție ministrului?
- Andrei Șelaru: M-aș fi ținut de punctele din scrisoarea mea deschisă, sunt 4 puncte și le-aș fi aprofundat pe alea, cum s-ar putea pune în practică.
- Trebuie să ne punem pe fapte.
- Trebuie schimbate multe lucruri. În primul și în primul rând, cum ajung oamenii să fie profesori. Și asta nu o spun eu, o spun companii care au făcut studii aprofundate, o spune OECD-ul [Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, for interguvernamental format din 37 de țări care are ca obiect evaluarea politicilor publice care asigură creşterea economică; este organismul care organizează la fiecare 3 ani testările internaționale PISA (detalii aici) – n.Red.].
- În România, ca să devii profesor este suficient să faci un modul în facultate. Dau un exemplu, mama mea este profesoară de matematică. Mama mea a făcut modulul psihopedagogic la Facultatea de Matematică. Este suficient, în continuare, să faci doar acel modul și să poți deveni profesor. Îți iei diploma, dai examenul de licență, absolvești (sic!) facultatea și ești profesor. Ai vreo 3 ore de practică. Până și profesorii se plâng de asta.
- S-a încercat să se schimbe treaba asta în 2011, s-a dat lege că doar prin masteratul didactic poți ajunge profesor – aia e o chestie mult mai dezvoltată. Trebuie să înțelegem că e nevoie ca un profesor să nu știe doar teorie. Cel mai bun matematician nu este cel mai bun profesor de matematică automat. Trebuie să ai toate acele skill-uri pedagogice, trebuie să skill-uri psihologice, să înțelegi cum să comunici cu copiii, cum să-i faci să fie curioși, cum să spui o poveste chiar și în matematică sau chimie. Acolo avem lacune imense.
- Ar trebui, ca să devii profesor, să faci un masterat didactic, nu doar un DPDD. Tu poți să pici jumătate din examenele de la facultate și tot să aplici să faci modulul ăla, să-l iei și să devii profesor. Nu e ok.
- Mihai Gâdea: Nu e deloc ok.
- Andrei Șelaru: Desigur, aici, dacă avem pretenția de la profesori să facă lucrurile astea, cred că ar trebui să vorbim și de niște salarii mai ridicate și, în general, de un respect ridicat pentru această meserie. Și asta se poate face – poate pentru mulți sună așa, banal, ce spun – prin marketing de țară. Prin marketing pentru învățământ. Așa transformi învățământul într-o materie atractiv, așa au făcut celelalte țări. Asta se face prin investiții, desigur. Trebuie să investești bani aici. Trebuie să investești cei 6% din PIB așa cum scrie în lege.
- Și apoi ai digitalizarea educației și am spus legat de e-learning mai e încă o componentă: biblioteca școlară virtuală, unde să poți găsi cărțile de care ai nevoie, operele pe care să le studiezi, să le poți găsi în format digital.
- Lucrurile astea sunt în lege de atâta timp și nu există nicio scuză pentru care nu sunt puse în aplicare de atâta timp. Nicio măcar scuza că nu sunt bani. Pentru că pe lângă că putem accesa fonduri europene, vă dau acum în scris că sunt companii imense care sunt dispuse să o facă gratis.