Viteza melcului în discuțiile privind salarizarea profesorilor pe criterii de performanță, declanșate de Ministerul Educației / George Purcaru, FSLI: La momentul la care stăm de vorbă doar s-a constituit grupul

2.653 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
De aproape două luni grupul de lucru constituit la Ministerul Educației care ar trebui să lucreze la o salarizare diferențiată a profesorilor în funcție de criterii de performanță nu s-a mai întâlnit. Cel puțin asta reiese din declarația vicepreședintelui FSLI, George Purcaru pentru postul național de televiziune. Amintim, grupul de lucru a fost anunțat de FSLI pe 1 aprilie și de atunci nu a apărut nici o informație publică legată de alte întâlniri pe acest subiect. „La momentul la care stăm de vorbă doar s-a constituit un grup de lucru la Ministerul Educației pentru salarizarea profesorilor în funcție de criterii de performanță. Nu putem vorbi încă de principii”, a spus George Purcaru în emisiunea InfoEdu de pe TVR, miercuri, 22 mai.

Din data de 1 aprilie, când a avut loc prima întâlnire a sindicatelor cu reprezentanți ai Ministerului Educației, până în prezent, 22 mai, în spațiul public nu au fost declarații nici din partea sindicatelor nici din partea ministrei Ligia Deca, în privința grupului de lucru care ar trebui să lucreze la criteriile de performanță care ar stabili o salarizare diferențiată.

Din declarația vicepreședintelui FSLI, George Purcaru, la TVR Info, reiese că până în prezent a fost doar o întâlnire în grupul de lucru de la Minister în care nu s-au stabilit direcțiile și principii.

El a mai spus și că mai degrabă s-ar lucra la o recompensare prin sistemul gradației de merit. “Cât privește salarizarea diferențiată, așa cum s-a expus în spațiu public de ceva timp, e aproape imposibil să se facă peste noapte și nu cred că sistemul românesc de educație e de pregătit pentru că înseamnă foarte multe paradigme schimbate“, spune George Purcaru.

Declarația integrală pe acest subiect a vicepreședintelui FSLI:

George Purcaru, vicepreședinte FSLI: Sigur, la momentul când stăm de vorbă doar s-a constituit acest grup de lucru. Nu putem vorbi încă de principii, la următoarele întâlniri vom avea și astfel de discuții pe principii. Aș vrea să spun un lucru foarte important, și anume acela că salarizarea astăzi e oarecum diferențiată când vorbim despre vechime, dar mai ales de evoluția în carieră, când vorbim despre gradele didactice și bineînțeles și corelată cu studiile. Și nu e o diferență de dublu între debutant și cel care este în prag de pensie, mă rog, peste 25 de ani vechime la catedră. Dacă discutăm despre o salarizare diferențiată, vorbim de criterii de performanță și vorbim despre gradația de merit. 

Eu cred că acolo ar trebui în primul rând să lucrăm, pentru că avem mai multe șanse și putem schimba ceva rapid, ca această gradație de merit să aibă o componentă… Filosofia, dacă vreți, a aplicării acestei gradații de merit să fie schimbată și să aibă o componentă mai importantă în ceea ce privește progresul și performanța elevilor la clasă. Cât privește salarizarea diferențiată, așa cum s-a expus în spațiu public de ceva timp, e aproape imposibil să se facă peste noapte și nu cred că sistemul românesc de educație este pregătit pentru ea, înseamnă foarte multe paradigme schimbate. 

Moderator: Vorbeați despre o schimbare a acestei aplicări acestei gradații de merit, dumneavoastră, sindicatele, cum ați vedea-o? 

George Purcaru, vicepreședinte FSLI: Eu cred că acolo unde avem cadre didactice foarte implicate și care muncesc cu adevărat, pot fi recompensate prin acest fond. Pe de o parte, fondul de premiere care există în legea educației legii 198, undeva la 2% la fondul de salarii, dar și această gradație de merit și sigur, un anumit procent din acel 16%, total cadre didactice și didactic auxiliar, să rămână la nivel de minister să rămână la inspectorat și acolo să vorbim despre, nu știu, poate, încurajarea performanțelor copiilor care participă la olimpiade naționale, internaționale, ș.a.m.d. 

Informații de context

Luni, 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.

Potrivit Ministerul Educației „întâlnirea are loc în contextul recentelor recomandări ale OCDE privind salarizarea pe criterii de performanță, precum și în contextul susținerii, de către Prim-Ministrul României, domnul Marcel Ciolacu, a unei reforme a salarizării.”

Însă, în an electoral, cu 4 seturi de alegeri, primele care au loc pe 9 iunie, de la 1 aprilie până în 22 mai nu au mai fost declarații pe acest subiect legate de posibile întâlniri ale grupului de lucru.

Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Menționăm că, în 2016, au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Discuții despre salarizarea diferențiată a profesorilor în funcție de performanță, la începutul lunii aprilie, la o întâlnire a sindicatelor din Învățământ cu Ligia Deca, informează FSLI

7 comments
  1. Predau la tara. Frecvent preiau copii de nota 5, cu o baza subreda din clasele primare. Ii aduc la 7. Nu merg in proiecte, nu am salariu de merit, nu scriu carti, articole, nu am timp de vrajeli si lectii vezi-Doamne activ-participative sau in care profesorul sta in cap si da flori elevilor, pentru ca vreau sa ridic acei elevi din media de “subzistenta” sau sa-i scot din mediocritate. Nu-mi place sa ies in fata cu activitati si alte bazaconii ce nu au legatura cu disciplina predata. Cu greu imi implinesc punctajul anual la autoevaluare cat sa fiu de FB(nu impart corn si lapte, nu fac voluntariat impus, nu fac donatii sau sponsorizari scolii, sa-mi fie rusine). Dar am mereu satisfactia ca cei “prosti” nu mai sunt prosti, iar “mediocrii” ajung sa aiba note foarte bune la licee de renume sau sa faca facultati bune. Intrebare: Cum as putea eu vreodata sa fiu recimpensata pe masura muncii si capacitatii mele? Nu se pune problema de olimpici sau altceva. Este o zona rurala saraca, unde scopul principal este preventia abandonului, nu performanta. Da-mi elevi olimpici de 9,50 pe mana si in doua luni ti-i fac si eu de 10. Dar eu iti dau tie, profesorul de la orice gimnaziu de renume din Bucuresti 5 elevi care nu stiu nici scrie, nici socoti bine si vreau sa vad daca mi-i poti aduce la nota 6-7-8. Dar nu artificial. Real. Multumesc ca m-ati citit. Stiu sigur ca nu voi fi niciodata printre profesorii care iau bani in plus pentru “performanta”. Dar stiu ca am fost acolo pentru ei cand altii se plimbau.

      1. Chestia cu salarizarea în funcție de performante e o perdea de fum! Și de la cine vine, de la politicieni???? Ei vorbesc despre performanta??? Ce performanta au ei pt. societate? Profesorii fac tot ce pot în măsura susținerii de către de societate, prin salarii și dotări. De bine , de rău tot mai auzi destul de des despre câștigători de olimpiade. Părinții nu recunosc că au o responsabilitate uriașă în educația , bunul simt al copiilor. Școală îți dă , dar nu îți bagă în sac. Anual exportăm, din păcate mii de creiere. Rămânem tot mai….Cine e de vina că societatea, politicienii ( VEZI CAZUL COLDEA, CARE ALUNGĂ INVESTITORII ROMÂNI!) că nu există locuri de munca pt. absolvenți? Tot profesorii?

  2. Nu fiți nesimțiți. Daca și diferențierea pe criterii de performanță se va da precum gradația de merit, ne-am dus dracului. Foarte complicat și foarte dificil de cuantificat. Știu caz în liceu de renume, unde elevii cu rezultate deosebite, olimpiade la matematica sunt pregătiți în particular de alt profesor, tot din școală. Îl veți recompensa pe cel ce are elevii la clasă, logic, nu?

    1. Sa vezi atunci exod de profesori!
      Plus ca nu ar trebui limitat la un procent precum gradatia de merit!

  3. Între timp, ne mulțumim cu salariile de merit. Foarte mulți merituoși! Se cunoaște după starea învățământului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like