O „reformare fundamentală a curriculumului școlar”, în special la liceu, resurse substanțiale pentru educația remedială, reevaluarea metodologiei și structurii Evaluării Naționale și măsuri de sprijin pentru elevii cu risc de abandon – acestea se numără printre cererile formulate de organizația Salvați Copiii România într-un apel transmis, joi, viitorului guvern și partidelor parlamentare.
Salvați Copiii transmite, în scrisoarea sa publică, o serie de recomandări pentru ca viitorul guvern să asigure accesul copiilor vulnerabili la servicii medicale, de educație și de protecție socială.
În mesajul său, organizația realizează un tablou al sistemului de educație, pe baza diverselor date existente la nivel național și internațional. Între altele, ea arată că:
În România, cheltuielile pentru educație „reprezintă doar 13,3% din PIB, față de media UE de 19,4%, în ciuda faptului că țara are cea mai mare proporție de copii în risc de sărăcie sau excluziune socială din Uniunea Europeană”.
- ”România alocă doar 4,9% din PIB pentru sănătate, față de media UE de 7,6%, ceea ce afectează accesul la servicii medicale de bază, în special pentru copiii din comunități marginalizate.”
- „16% dintre copiii de vârstă gimnazială și peste un sfert (25,03%) dintre adolescenții de vârstă liceală se află în afara sistemului de învățământ. Mai mult, rata abandonului școlar timpuriu a atins 16,6% – cel mai ridicat nivel din ultimii șase ani.”
- ”România rămâne în topul mortalității infantile, peste media din UE (…)”
- „Trei din zece copii cunosc consumatori de droguri sau substanțe psihoactive în cercul lor social, procentul crescând la patru din zece în cazul adolescenților”.
- „Din cele 17.709 cazuri de abuz raportate oficial către instituțiile de protecție a copilului, aproape 6.000 reprezintă forme severe de violență: 1.994 cazuri de abuz fizic, 2.240 cazuri de abuz emoțional și 1.504 cazuri de abuz sexual”.
Principalele solicitări și recomandări ale Salvați Copiii România pentru viitorul guvern:
- Dezvoltarea și implementarea imediată a unui sistem național de monitorizare și intervenție timpurie pentru identificarea și sprijinirea elevilor în risc de abandon școlar, cu focus special pe vulnerabilitățile socio-economice.
- Alocarea substanțială de resurse pentru programele de educație remedială (În mod special, Școală după Școală).
- Reformarea fundamentală a curriculum-ului școlar, în special pentru învățământul secundar superior, cu accent pe relevanța pentru piața muncii și dezvoltarea competențelor cheie.
- Reevaluarea urgentă a structurii și metodologiei Evaluării Naționale pentru a asigura că aceasta măsoară în mod real competențele elevilor și nu perpetuează inegalitățile sociale.
- Crearea unui sistem național de monitorizare a indicatorilor de sănătate și bunăstare a copiilor.
- Implementarea unui program național de redistribuire a medicilor pediatri și chirurgi pediatri în zonele deficitare.
- Modernizarea urgentă a tuturor maternităților și secțiilor de neonatologie.
- Introducerea imediată a educației pentru sănătate în curriculum-ul școlar obligatoriu, cu accent special pe educația sexuală și reproductivă, planificare familială și prevenția sarcinilor nedorite.
- Instruirea periodică a profesorilor pentru recunoașterea semnelor de violență și abordarea situațiilor raportate cu empatie și profesionalism.
- Servicii de consiliere și educație parentală pentru alternative pozitive de disciplinare a copilului.
- Crearea unui sistem național integrat de raportare și monitorizare a cazurilor de violență.
- Asigurarea finanțării adecvate pentru serviciile de protecție și asistență psiho-emoțională a copiilor.
- Implementarea programelor de asigurare a unei mese hrănitoare în școală pentru toți copiii, pentru a reduce abandonul școlar, a crește coeziunea în rândul copiilor și pentru a elimina inegalitățile în asigurarea nevoilor de bază ale acestora.
- Stimularea angajatorilor să investească în comunități vulnerabile, prin reducerea fiscalității pentru companiile care creează locuri de muncă, contribuind astfel la reducerea sărăciei în zonele rurale.