Viitorii profesori trebuie să facă 4 ani de licență în loc de 3 – propunere susținută și de Facultatea de Litere a Universității de Vest din Timișoara / Interviu cu Dana Percec, decan: Ar crește în mod cert calitatea absolvenților. Programele filologice au suferit întotdeauna de subfinanțare

17.459 de vizualizări
Dana Percec / Foto: uvt.ro
Facultatea de Litere de la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) susține propunerea de extindere a duratei studiilor de licență la patru ani, în loc de trei, pentru viitorii profesori: „Ar crește în mod cert calitatea absolvenților”, a declarat Dana Percec, decana facultății, despre această inițiativă, într-un interviu acordat Edupedu.ro. Profesoara susține că o pregătire mai îndelungată ar permite studenților să se specializeze mai temeinic în domeniul lor de studiu.

Dana Percec a declarat pentru Edupedu.ro că măsura este necesară pentru a oferi timp suplimentar formării riguroase, în special pentru cei care vor preda limbă și literatură română sau limbi moderne. Precizările vin în contextul în care facultatea pe care o conduce, explică ea, se raliază astfel propunerii din vară a decanelor Oana Fotache Dubălaru și Laura Sitaru de la Facultatea de Litere, respectiv Facultatea de Limbi și literaturi străine (FLLS) ale Universității din București.

Percec a explicat că programele de dublă specializare, precum cele de limbi și literaturi, necesită mai multe semestre pentru o pregătire eficientă, mai ales că presupun o dublă specializare. „Este nevoie de timp pentru a forma profesioniști în toate ramurile de știință și pentru toate programele de studii”, a subliniat decana. Declarațiile complete pentru Edupedu.ro – redate mai jos în articol.

  • Profesoara de la Facultatea de Litere, Istorie și Teologie a UVT a făcut referire la necesitatea de a prelungi studiile pentru a asigura o formare de calitate și în domeniul filologic, nu doar în alte discipline. Ea a punctat, de asemenea, că extinderea duratei de studiu ar permite o mai bună integrare a cursurilor complementare și de competențe transversale, cum ar fi un curs de media literacy.

În același timp, decana trage un semnal de alarmă că programele filologice au fost mereu afectate de subfinanțare și că studenții acestor programe sunt adesea nemulțumiți de încărcătura academică: „studenții de la programele de filologie consideră că timpul alocat pentru formarea lor în ambele specializări este insuficientă. Acest lucru se reflectă în numărul mare de cursuri pe zi în orar, numărul mic de credite acordat disciplinelor din planurile de învățământ, numărul mare de examene din sesiune etc.”.

„Programele filologice au suferit întotdeauna de subfinanțare”, a declarat Percec, evidențiind faptul că studenții sunt copleșiți de un număr mare de cursuri și examene. Ea a completat spunând că un curriculum mai aerisit, pe parcursul a patru ani, ar oferi studenților mai mult timp pentru pregătire individuală și ar crește, astfel, calitatea absolvenților.

Dana Percec, profesor universitar de limba engleză, decan din 2012 la Facultatea de Litere a Universității de Vest din Timișoara, a mai precizat că, în contextul actual, studenții care urmează să devină profesori trebuie să fie pregătiți pentru provocările educației moderne, iar o durată mai lungă a studiilor ar permite introducerea unor cursuri noi, esențiale în formarea competențelor necesare în era digitalizării.

Întrebările Edupedu.ro pentru Dana Percec:

1.⁠ ⁠Care este opinia dumneavoastră cu privire la demersul inițiat de decanele Facultății de Litere și Facultății de Limbi și literaturi străine (FLLS) de la Universitatea din București? Vă raliați acestui demers pentru o licență de 4 ani, în loc de trei?

2.⁠ ⁠De ce credeți că este nevoie de o mai lungă pregătire a absolvenților de Limbă și literatură română – limbă și literatură modernă (LLR-LLM) care vor fi profesori? Ce ar trebui recalibrat din acest punct de vedere?

3.⁠ ⁠⁠Cum vedeți o nouă curriculă pentru studenții de la acest program de studii care după absolvire intră în mare parte în școli?

4.⁠ ⁠⁠Statul ar putea argumenta că această investiție cere mai multe cheltuieli. Se amortizează în timp o astfel de investiție? Ce ar însemna asta pentru peisajul formării didactice de la noi? Și ce impact ar avea asupra instruirii elevilor, din punct de vedere al calității celor din fața lor?

5.⁠ ⁠⁠Noul comisar european pe educație este român, Roxana Mînzatu, care are în portofoliu și „Oameni, Formare și Competențe”. Faceți apel și la comisar în acest sens să ridice problema la nivel de UE? Aveți de gând să vorbiți și cu comisarul în acest demers?

6. Având în vedere că absolvenții dvs. la care facem referire vor fi profesori într-o eră afectată profund de digitalizare și va trebui să învețe la rândul lor copii din generații digitale, vedeți necesar a fi introdus obligatoriu între cursurile facultății dvs. și un curs de media literacy/ inteligență digitală? Este o abilitate transversală, deci ar trebui abordată în școală, în preuniversitar, integrat, dar universitățile din România nu sunt coordonate încă în formarea pe acest domeniu al tuturor viitorilor profesori.

Declarațiile complete ale decanei Dana Percec de la Facultatea de Litere a Universității de vest din Timișoara, pentru Edupedu.ro:

Inițiativa de acum a facultăților de profil filologic urmează un demers mai vechi, dar care acum am crezut că și-a găsit un moment propice, în contextul Ordinului ME din 12 septembrie 2024 pentru înființarea programelor de studii universitare de licenta cu dublă specializare și pentru aprobarea listei programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare. Din păcate, programele de Limbi și literaturi (română și moderne) nu se regăsesc – decât într-o măsură foarte mică, irelevantă – pe această listă. Suntem, ca și celelalte facultăți de profil din țară, în favoarea lărgirii Listei programelor și specializărilor în așa fel încât Limbile și literaturile să se regăsească aici în mod real. Așa cum este acum redactată această listă, ele sunt absente atât în varianta dublă specializare didactică, cât și în varianta dublă specializare nedidactică. Sugestiile noastre de extindere a listei nu au primit încă un răspuns (favorabil sau nefavorabil).

Dana Percec / Foto: BCU Eugen Todoran

Orice program de dublă specializare are, în mod firesc, nevoie de mai multe semestre de studiu, fapt certificat de acest ordin de ministru, care prevede un număr minim de 240 de credite și un număr maxim de 300 de credite pentru programele cu dublă specializare agreate. Este o mare asimetrie să se aloce 4 sau 5 ani tuturor programelor, inclusiv celor din ramura Științelor umaniste și artelor, mai puțin limbilor străine (chiar și în varianta unei combinații cu un program diferit, e.g. Istorie, Geografie etc., pentru a nu mai menționa completa absență a programelor de limbi moderne care funcționează istoric ca duble specializări de pe această Listă). Este necesar la fel de mult timp pentru a forma profesioniști în toate ramurile de știință și pentru toate programele de studii. De ce ar avea nevoie un student care învață Limba și literatura germană și Limba și literatura japoneză de mai puțin timp decât cel care învață Jurnalism și media digitală, pentru a da un exemplu aleatoriu?

Sigur că programele de licență didactică sunt foarte bune, dar să nu uităm că, din nou, la fel ca în cazul oricăror alte specializări, cu deschidere didactică, nu formăm doar metodiști, ci buni specialiști într-un anume domeniu, cu alte cuvinte, ne aplecăm cu predilecție asupra conținuturilor de specialitate, asupra lui ce, pe lângă cum. Iar dacă nu e vorba de dubla specializare didactică, ci de dublele specializări în general, să reținem că nevoia de timp pentru pregătirea consistentă a studenților în două specializări este mare. Aplicând această idee la Limbi și literaturi română/moderne, e important să înțelegem că programul de Limba și literatura română și Limba și literatura franceză presupune două specializări diferite, nu doar două limbi diferite.

În ce privește motivele pentru care există mai puțină deschidere față de dublele specializări filologice față de cele din alte domenii, ele sunt, în general, chair dacă nu explicit formulate, de ordin financiar (deși un an în plus de studiu nu înseamnă pentru programele filologice mai mult decât înseamnă pentru alte programe). Trebuie arătat, însă, faptul că programele filologice au suferit întotdeauna de subfinanțare.

Multe dintre aceste programe furnizează anual un număr mare de absolvenți cu 2 calificări, dar sunt recunoscute doar ca monospecializări și finanțate ca atare, cu coeficient redus – 1.25 sau 1.5 (simplu spus, se primește finanțare doar pentru specializarea principală, nu și pentru cea secundară, adică specializarea Limba și literatura franceză – Limba și literatura italiană, de pildă, va fi finanțată doar ca Limbă și literatură franceză, care va trebui să susțină și disciplinele aferente specializării de italiană, sau aceasta din urmă se va finanța, în funcție de normare, de la programul de Limba și literatura italiană principal). Vom puncta și faptul că există și un grad ridicat de nemulțumire din partea studenților de la programele de filologie, care consideră că timpul alocat pentru formarea lor în ambele specializări este insuficientă. Acest lucru se reflectă în numărul mare de cursuri pe zi în orar, numărul mic de credite acordat disciplinelor din planurile de învățământ, numărul mare de examene din sesiune etc.

Un curriculum mai aerisit, cu patru ani, ar acorda studenților mai mult timp de pregătire individuală, care ar crește în mod cert calitatea absolvenților. Tot așa se pot introduce în mod eficient în curriculă cursuri care să fie de un real folos (chiar și dacă ar fi vorba de cursuri opționale sau complementare pentru formarea competențelor transversale). Ne amintim că, înainte de Bologna, anul al IV-lea era în bună parte alocat formării acestor competențe, practicii de specialitate, pregătirii temeinice al lucrării de finalizare a studiilor, lucruri care acum se fac mai „pe repede-înainte”.

Între aceste cursuri s-ar putea lua în considerare în mod real și cele legate de dezvoltarea literației (media literacy menționat de Dv. inclusiv, competențe legate de utilizarea tehnologiei, provocările Inteligenței Artificiale, metode de cercetare, scriere academică, gândire critică etc.). Acestea există și în acest moment în planurile noastre de învățământ (cursuri opționale, cursuri complementare pentru competențe transversale) dar ele ar putea primi o pondere mai mare, ar putea fi cursuri integrate, cu o deschidere interdisciplinară mai pronunțată, benefică pentru absolvenți ca viitori profesioniști pe o piață dinamică. În ce privește întrebarea legată de comisarul european pe educație, din câte am comunicat și cu colegele inițiatoare ale acestui demers, nu am urmat încă această pistă, dar este un pont bun”.

Informații de context

Viitorii profesori de limba și literatura română, actuali studenți formați de facultățile de litere și de limbi străine, ar trebui să facă 4 ani de licență, așa cum era tradiția filologică înainte de introducerea sistemului Bologna. Extinderea duratei studiilor față de cei 3 ani urmați de studenți în prezent este propunerea oficială pe care Oana Fotache Dubălaru și Laura Sitaru, decanele Facultății de Litere și a Facultății de Limbi și Literaturi Străine din Universitatea din București (UB) au înaintat-o în iunie 2024 ministrului Educației, Ligia Deca, după cum a declarat Oana Fotache Dubălaru în exclusivitate într-un interviu pentru Edupedu.ro.

Decana Facultății de Litere a UB a spus în interviul pentru Edupedu.ro că propunerea vine în contextul în care este nevoie de o reformă reală a formării inițiale a profesorilor. Trei ani de pregătire sunt insuficienți, consideră Fotache Dubălaru, care susține că „un student la filologie este pus în situația unui personaj de basm, doar că fără glorie și fără garanția unui final fericit. În trei ani trebuie să învețe cât alții în șase, pentru că se pregătește, de fapt, pentru două specializări” – limba română și o limbă modernă.

A venit și prima reacție la scurt timp: Institutul de Lingvistică al Academiei Române a anunțat că susține programul de licență de 4 ani pentru viitorii profesori de limba română, în loc de 3 ani cum este în prezent, a scris atunci instituția într-o postare pe Facebook. „Prin vocea decanului de la Facultatea de Litere – Universitatea din București, Universitatea din București a luat inițiativa restabilirii duratei ciclului de licență la 4 ani pentru învățământul filologic cu dublă specializare”, au scris pe 1 iulie reprezentanții institutului pe rețeaua socială: „Salutăm și susținem această inițiativă, care revitalizează învățământul filologic românesc”.

Citește și:
Patru ani de studenție pentru viitorii profesori de Limba română, care să fie pregătiți să folosească și resursele digitale la clasă – ceruți Ministerului Educației de Facultatea de Litere de la Universitatea Al. I. Cuza din Iași. Decana Claudia Tărnăuceanu: Studenții trebuie pregătiți cu o înțelegere solidă a domeniului, cu abilități pedagogice și învățați să folosească tehnologia modernă cu elevii – INTERVIU
EXCLUSIV Viitorii profesori de Limba română să facă 4 ani de facultate la ciclul licență, în loc de 3 – i-au propus oficial ministrei educației decanele Facultăților de Litere și de Limbi Străine. Oana Fotache Dubălaru, decan: Propunerea are adeziunea studenților. Impactul bugetar ar fi maximum 6 milioane de euro
Institutul de Lingvistică al Academiei Române susține programul de licență de 4 ani pentru viitorii profesori de limba română, propus de decanele Oana Fotache și Laura Sitaru ministrei Ligia Deca
INTERVIU Oana Fotache Dubălaru, decana Facultății de Litere UB: Numărul posturilor scoase la concursul de titularizare e ridicol de mic. Lipsa de perspectivă îi descurajează pe profesorii debutanți în câțiva ani. E un cerc vicios al demotivării

8 comments
  1. Și așa nu vrea să vină nimeni în învățământ…Sunt catedre neocupate, in marile orașe, la licee foarte bune. Discutam ieri cu o profesoară de la facultate și îmi spunea că nici măcar de modulul pedagogic nu vor să audă, darmite să ajungă la catedră. Citeam astăzi pe Edupedu că sunt elevi și studenți care primesc din burse ( 2-3, cumulate) sume de peste 4000 de lei. Să nu uităm că la noi salariile au fost până anul trecut pentru profesorii cu studii de lunga durata, gradul I și dirigenție, cu vechime peste 35 de ani, in valoare de 4800 lei. Abia după grevă, in acest an, s-a ajuns la 6800. Tinerii visează la sume mult mai mari și la poziții de top in ierarhie, încă de la începutul carierei. Învățământul nu oferă așa ceva! Până și mitul cu vacantele a picat. Toți bugetarii au acum concedii comparabile cu ale noastre.

  2. Nu e nevoie. Mai bine ar fi creat un program asemănător cu rezidenta. Fără titularizare, repartizați în funcție de media de la ex de licenta. Nu ajută la nimic să stea în bănci cu anii studenții/ elevii. Dacă aș fi eu cu putere, învățământul ar arăta astfel: în clasa I , la 8 ani obligatoriu.Inainte de asta, doua cicluri egale: grupa mică -între 2si 5 ani, grupa mare – 5 la 7 ani. Apoi, ciclul primar- trei ani, între 8 și 10 ani, urmează ciclul gimnazial tot de trei ani, 11-13 ani, liceul tot trei ani, 14-16 ani, studii universitare la fel, tot trei ani, 17-19 ani. Medicina și altele cu durata acesteia să rămână la patru ani și cine mai dorește studii postuniversitare, toate cu durata de maximum trei ani. Copiii și tinerii se maturizează mai repede și e sănătos să se schimbe ceva in bine pentru ei. Alte detalii, multe sunt, trebuie bine gândite dacă e cazul. Părerea mea din ce văd zi de zi.

  3. uite că adoptarea a tot ce vine de afara,ne da peste cap încet,încet …ne am închinat la acest Bologna ca la Sf moaște …dar așa suntem noi …naruim tot ce i national ..că deh,ce vine de dincolo e bun …

    1. Am absolvit lunga durata de 4 ani. Pe cand scoala era scoala, modulul pedagogic modul pedagogic. Astazi cei ce vin nu dau pe la cursuri cu lunile si habar nu au ce este aceea o lectie de proba. Inca din modulul pedagogic iti poti da seama daca iti place invatamantul, daca esti facut pentru asa ceva si dispus pentru o astfel de profesie, care cere o infinita rabdare si sacrificii de ordin personal si familial, mai ales in zilele noastre, cand birocratia e in floare si acasa o iei de la capat cu hartiile pana noaptea. Ieri printam fise la 4 dimineata. Nu am mai avut timp si orele imi incepeau la7 la 38 de km. Ce era sa fac? Sa plec nepregatit? Poate astfel, tinand cont de aceste aspecte, s-ar evita venirea in invatamant a multor nulitati care abia treceau clasa prin liceu..Si stiu destule cazuri.

  4. pai și la restul disciplinelor ?
    majoritatea pot fi predate de absolvenți cu licență universități teoretice ce au sistemul Bologna implementat. f puține discipline , tehnice dealtfel , sunt predate de ingineri absolvenți de 4 ani sau 5 de pe timpuri.
    dar exista programele de master de 2 ani și ptr universități tehnice și nontehnice.
    eu nu vad romana sub nivelul matematicii la ambele se poate face master , și cumulate cu programele psihopedagogice rezultă ditamai profesorul cu studii de 5 ani.
    da o dracu , doctorii fac 6 .
    s o descurca și un profesor cu 5
    cine a băgat sistemul Bologna să iasă la apel
    daca se vrea sa se treacă la 4 ani , atunci pt toate disciplinele sa fie 4.

  5. Sistemul Bologna nu trebuia aplicat la fel pt toate facultatile umaniste si de arta. Dar guvernul din Ro a imitat imediat ce a zis UE. Alte tari au fost mai selective. UE a zis sa se faca obligatoriu si masterat inca 2 ani, dar aceste nu acopera cerintele pedagogice si aplicatii. Faci niste cursuri, dai repede cateva examene, faci o disertatie de 35- 45 pg si e gata. De multe ori diplome fara acoperire reala.

  6. Mintea cea de pe urmă a românului!
    Era clar ca sistemul Bologna nu e bun, 3 ani nu e la fel cu 4 ani. Pe vremea mea,înainte de ’90, am făcut 4 ani, iar în anii 3 și 4 se făcea practica pedagogica o zi în fiecare săptămână la o școală din oraș.Practica pedagogica era sfântă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reintroducerea unui prag de incidență pentru școala cu prezență fizică sau online, testare obligatorie, algoritm pentru scenariile de funcționare a școlii – scrisoare deschisă a șapte organizații ale elevilor, tinerilor, părinților și de educație către miniștrii Cîmpeanu și Rafila

Reintroducerea unui prag minim de incidență pentru a decide modul dacă școala se desfășoară cu prezență fizică sau online este cerută din nou de șapte organizații neguvernamentale, reprezentând elevii, studenții,…
Vezi articolul

DOCUMENT Obligațiile școlilor care folosesc catalogul electronic, stabilite prin ordin de ministru. Din toamnă, toate cataloagele vor avea autentificare în doi factori pentru profesori, părinți și elevi

Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic în cele 742 de școli– pilot au fost aprobate printr-un ordin de ministru. Documentul a fost trimis de Ministerul Educației către inspectoratele…
Vezi articolul

Angajații din inspectoratele școlare ar putea să nu primească salariul la timp, spune Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație / Majoritatea angajaților din sistemul de învățământ va primi salariul marți, 14 februarie

Liderul Federației Sindicatelor din Educație, Marius Nistor, spune pentru Edupedu.ro că angajații din inspectoratele școlare ar putea să primească salariul cu întârzieri, dar nu a putut preciza mai multe informații:…
Vezi articolul

OFICIAL Inspectoratele școlare au obligația să transmită la agenția de plăți și inspecție socială absențele elevilor ale căror familii iau venit minim de incluziune. Situația trebuie dată lunar, în format electronic, până la data de 10 a lunii în curs, pentru luna anterioară

Inspectoratele școlare trebuie să transmită, lunar, la agenția pentru plăți și inspecție socială județeană situația privind frecventarea cursurilor de către copiii de vârstă școlară din familiile beneficiare ale Legii nr.…
Vezi articolul