Asociația VeDem Just a publicat precizări privind legile care reglementează feedback-ul pe dat de elevi profesorilor lor. Experții juridici spun că, în acest caz, se pune problema respectării legislației privind datele cu caracter personal. Ei mai spun că procedura de feedback nu este dezvoltată prin acte subsecvente și nu se cunoaște dacă și cum a fost pusă în aplicare la vreo școală din România, însă aceasta trebuia aplicată încă din 2016.
„Singura problemă identificată de VeDem Just în legătură cu formularele anonime de feedback pentru activitatea profesorilor ține de cuvintele adresate: sub protecția anonimatului, unii elevi pot folosi cuvinte obscene (înjurături), insultătoare (jigniri), calomnioase (imputarea unor fapte nereale) sau amenințătoare (promiterea producerii unor fapte dăunătoare) – toate acestea sunt interzise de lege.
VeDem Just atrage atenția că anonimatul nu înseamnă posibilitatea de a comite fapte ilicite și că organele judiciare au posibilitatea de a descoperi cine a comis asemenea fapte, inclusiv în mediul online. Ca urmare, recomandă organizatorilor activității de strângere a feedback-ului să atenționeze elevii asupra obiectului exact al acestuia. Elevii trebuie atenționați că nu sunt permise adresarea unor cuvinte neadecvate privind persoana profesorului și că nu vor fi permise decât aprecierile sau criticile cu privire la metoda didactică folosită, fiecare respondent urmând a-și asuma răspunderea pentru cuvintele folosite”, mai scriu juriștii.
Legislația privind feedback-ul din partea elevilor: Prin Ordinul ministrului educației nr. 4742/2016 s-a aprobat Statutul Elevului. Printre drepturile elevilor, la art. 7 alin. (1) lit. aa) „dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime. Acestea vor fi completate la clasă și predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice”.
De altfel, în fişa postului pentru cadrul didactic, printre atribuţiile specifice, la secţiunea „managementul clasei de elevi” se află şi pct. 5.5 comunicarea profesori-elevi, utilizarea feedback-ului bidirecțional în comunicare – prevederea este cuprinsă în Anexa 3 la Metodologia de evaluare anuală a cadrului didactic, aprobată prin Ordinul nr. 6143/2011 a MEN.
Observație preliminară: Dispoziția legală este în vigoare. Procedura de feedback nu este dezvoltată prin acte subsecvente. Nu se cunoaște dacă și cum a fost pusă în aplicare la vreo școală din România.
În urma aplicării regulilor de interpretare a normelor juridice, se constată că:
- Feedback-ul din partea elevilor este un drept pentru elevi: ca urmare, niciun elev nu poate fi obligat la a completa formularul privind profesorii; nu are importanță vârsta elevilor, clasa în care sunt ori tipul învățământului pe care îl urmează;
- Feedback-ul se face semestrial;
- Feedback-ul nu este o evaluare a profesorului, ci privește metoda didactică: nu sunt vizate nici persoana profesorului, nici utilitatea sau conținutul materiei predate;
- Feedback-ul privește cadrele didactice care predau la clasă: este vizată numai activitatea didactică, de predare. Nu este vizată activitatea administrativă, cum ar fi supravegherea în timpul pauzelor; nu este vizată activitatea de management a directorului. Pot fi vizați numai profesorii care predau la clasa respectivă (nu care predau la alte clase);
- Nu are importanță dacă este vizat un profesor sau mai mulți;
- Profesorului nu trebuie să i se ceară acordul pentru ca metoda lui didactică să fie analizată de elevi;
- Feedback-ul se oferă prin fișe anonime: caracterul anonim se referă la elevi;
- După completare, fișele se predau cadrului didactic: persoana care colectează fișele (când se predau în scris) sau administrează centralizatorul rezultatelor (când se completează online) trebuie să le preda fiecărui profesor vizat;
- Nici fișele, nici rezultatul feedback-ului nu se pot transmite altor elevi sau publicului. Cel mult, se poate comunica către elevi/public numărul de elevi participanți la completarea formularelor.
Consultați exact care este legislația în vigoare ce trebuie respectată pentru acordarea de feedback pe vedemjust.ro.
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
1 comment
Ar fi corect ca si profesorii sa evalueze semestrial activitatea ministrului educatiei.Asa cum ministrul accepta ca un elev de clasa a -V-a sa evalueze activitatea unui profesor asa sa accepte ca si un profesor de abia intrat in invatamant sa evaluieze activitatea ministrului.