Vasile Dîncu, vicepreședinte PSD, despre Legile educației Deca: Admiterea în liceu și probele de BAC trebuie să respecte principiul echității / Sunt multe instituții care se reînființează și trebuie să analizăm să nu fie doar furnizoare de sinecuri / Este nevoie și de obligații ale autorităților pentru a rezolva problema aglomerării din școli

7.258 de vizualizări
Vasile Dincu / Foto: INQUAM Photos George Calin
Vasile Dincu / Foto: INQUAM Photos George Calin
Vicepreședintele PSD, Vasile Dîncu, atrage atenția într-o analiză atentă asupra proiectelor de Legi ale educației că acestea “au nevoie de o serioasă revizie”. “Sunt multe instituții centrale care se înființează sau reînființează și la care trebuie să analizăm (…) să nu fie doar furnizoare de sinecuri”, “hipercentralizarea este pe cale să se restaureze dacă rămânem la acest stadiu”, “admiterea în liceu și probele de bacalaureat trebuie să fie adaptate filosofiei generale enunțată în tabla de valori”, avertizează Dîncu. Membru în comisia PSD de analiză a proiectelor de legi ale educației, fostul ministru critică secretizarea legilor educației în fața marelui public de către ministrul Ligia Deca, ce nu a publicat nici până acum în transparență propriile proiecte de legi, ci le-a transmis partidelor să le analizeze și să propună modificări.

În cadrul unei analize transmise Edupedu.ro, vicepreședintele PSD Vasile Dîncu, membru în Comisia care va propune amendamente la Legea Deca și fost ministru al Apărării și al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, afirmă că “după 7 ani de la debutul dezbaterii pentru România Educată, observăm că legile educației, deși ținute într-o confidențialitate de neînțeles, au creat o vie dezbatere și multe reacții din mediul educațional”.

Sociolog și profesor de sociologie la Universitatea din București, Vasile Dîncu spune că “fiind vorba despre viitorul României nu cred că putem aborda politicianist sau superficial aceste legi; va trebui să ne aplecăm serios pentru ca rezultatul să fie un instrument legislativ care să reziste mai mult în timp. Sunt în actualele proiecte de lege elemente care au nevoie de minime studii de impact, de analize de specialitate și chiar de consultarea unor eșantioane de părinți, cadre didactice sau specialiști în educație”.

De remarcat că social-democratul susține că în proiectul Deca “există în acest moment un sistem de incompatibilități care discriminează și limitează libertățile definite prin Constituție”, fără a spune exact care sunt aceste incompatibilități pe care le critică. De notat, însă, că singurele noutăți în regimul incompatibilităților introduse de ministrul Ligia Deca în proiectele sale de legi sunt, potrivit surselor Edupedu.ro, incompatibilitățile cumulării funcțiilor de directori școlari sau inspectorii școlari cu funcțiile politice de conducere și cele de primar, consilier local sau județean. – Detalii aici

Modificările la Legile Deca anunțate de Vasile Dâncu, în analiza transmisă Edupedu.ro:
  • “La nivel general, foarte multe formulări vagi care lasă loc arbitrariului aplicării la nivel central sau local trebuie mai bine precizate. Este nevoie în multe locuri de corelări între articole, situație generată de schimbările de ultimă oră [Vasile Dîncu se referă, probabil, la modificările operate de Ligia Deca asupra proiectelor de legi realizate de Sorin Cîmpeanu, în răstimp de 3 luni de la preluarea mandatului de ministru – N.Red.]. Sunt multe instituții centrale care se înființează sau reînființează și la care trebuie să analizăm ca funcționalitatea lor să fie necesară și adecvată, să nu fie doar furnizoare de sinecuri.
  • O primă lectură ne dă senzația că hipercentralizarea este pe cale să se restaureze dacă rămânem la acest stadiu. Ministerul și alte organisme centrale care urmează să se înființeze contrazic nevoia de descentralizare, mai degrabă fiind vizibilă tendința de centralizare a școlii, funcțiile instituțiilor centrale pot deveni sufocante pentru deciziile și soluții pragmatice, adaptative. Descentralizarea este definită, dar principiul nu este urmărit peste tot în lege.
  • Admiterea în liceu și probele de bacalaureat trebuie să fie adaptate filosofiei generale enunțată în tabla de valori, iar principiul echității trebuie consolidat toate nivelurile de educație și în toate procesele de la admitere la evaluare.
  • Trebuie să fim atenți și la modul în care învățământul tehnologic trebuie gândit mai flexibil și cuplat cu strategiile de dezvoltare locale și responsabilizate autoritățile locale. Este nevoie de definire mai precisă a celor trei filiere (teoretică, vocațională, profesională) la care ar trebui adăugată la flexibilitatea organizării și diferențe specifice în ceea ce privește evaluarea performanței școlare.
  • În ceea ce privește învățământul particular și confesional trebuie, credem noi, să se încurajeze investițiile private, generalizarea principiului nonprofit nefiind benefică în condițiile în care este nevoie de investiții în infrastructura școlară și statul nu poate face față singur. Atât timp cât avem în ARACIP și ARACIS instituții de acreditare și verificare, credem că gestiunea financiară sau managementul general trebuie lăsate la latitudinea investitorului.
  • Este nevoie și de obligații ale autorităților locale sau centrale pentru a rezolva problema aglomerării din școli.
  • Învățământul dual are nevoie de o reglementare mai precisă și de mai multe garanții din partea statului și de resurse mai importante.
  • Capitolul digitalizării trebuie consolidat și corelat mai bine cu PNRR, dar trebuie asigurată și o mai mare atenție pentru validarea competențelor digitale pentru cadre didactice și alți participanți la procesul educativ în conformitate cu Cadrul european al competențelor digitale.
  • Evaluarea cadrelor didactice și certificarea profesiilor didactice vor trebui gândite pornind de la modele europene mai complexe.
  • Probabil că este bine să căutăm cât mai multă standardizare în evaluarea elevilor, dar trebuie precizate mai bine modalitățile de utilizare în cazul copiilor cu nevoi speciale.
  • Cred că va trebui să vedem un anumit echilibru în ceea ce privește metodele de penalizare și sancționare a lucrătorilor din educație, dar și modalități de stimulare a performanței. Există în acest moment un sistem de incompatibilități care discriminează și limitează libertățile definite prin Constituție.
  • Învățământul pentru copiii românilor din diaspora are nevoie de o planificare mai precisă și de resurse suplimentare, fie că vorbim despre pregătirea remedială pentru copiii familiilor ce revin în țară, fie în ceea ce privește organizarea cursurilor de limba română, istorie și civilizație în țările unde românii sunt rezidenți.”

Sociologul Vasile Dîncu atrage atenția în mod repetat, în analiza sa, că “este nevoie ca această lege să parcurgă traseul transparenței, conform legii, înainte de a fi adoptată de guvern”.

Oficialul anunță că repune “în discuție cu specialiștii și cu colegii din coaliție” teme precum “eliminarea specializării învăţător-educatoare din oferta educaţională a liceelor pedagogice sau eliminarea orelor de istorie a holocaustului din programă“, “care au inflamat opinia publică înainte de a ajunge în transparență”.

Analiza integrală transmisă Edupedu.ro de către vicepreședintele PSD Vasile Dîncu, sociolog, asupra proiectelor de Legi ale Educației Deca:

“Noile legi ale educației au nevoie de o serioasă revizie și de consultări cu mediile educaționale

Am primit în ultimele zile sute de mesaje în legătură cu noile legi ale educației. Am mărit echipa PSD care analizează legile cu colegi cu diferite specialități și am început o analiză cu cei peste 200 de membri din Departamentul de educație. 

După 7 ani de la debutul dezbaterii pentru România Educată, observăm că legile educației, deși ținute într-o confidențialitate de neînțeles, au creat o vie dezbatere și multe reacții din mediul educațional. Este clar că așteptarea societății este mare și e nevoie de dezbatere mai amplă și analize aprofundate.

Fiind vorba despre viitorul României, nu cred că putem aborda politicianist sau superficial aceste legi; va trebui să ne aplecăm serios pentru ca rezultatul să fie un instrument legislativ care să reziste mai mult în timp. Sunt în actualele proiecte de lege elemente care au nevoie de minime studii de impact, de analize de specialitate și chiar de consultarea unor eșantioane de părinți, cadre didactice sau specialiști în educație.

Evident, este vorba și de filosofii diferite în cazul partidelor din coaliție, dar va trebui să găsim puncte comune și soluții de consens, gândind doar beneficiile pentru sistemul educațional din România, în condițiile în care printre problemele care îngrijorează populația a revenit, pe primele locuri, problema educației copiilor noștri.

Pentru PSD și pentru stânga românească angajamentul privind educația este o componentă principală de program politic și tratăm acest lucru cu maximă responsabilitate.

După o scurtă analiză a proiectelor de lege, constatăm că sunt multe lucruri care vor trebui refăcute și căutate soluții la unele probleme. Sunt multe măsuri administrative, dar puține schimbări de paradigmă care să ne dea certitudinea că vor asigura adaptarea școlii și a copiilor la schimbările rapide de la nivelul culturii, civilizației și mediului tehnologic.

Trebuie să scăpăm de situația în care ne-am aflat de multe ori în ultimele decenii: după o lege sau ordonanță să vină, în cascadă, alte legi și ordonanțe de corectare. Legile au suferit completări importante și modificări față de variantele negociate în exercițiul ministrului Sorin Câmpeanu și acum trebuie revăzute serios. Sunt multe elemente de originalitate, nediscutate până acum și care trebuie studiate și armonizate cu restul prevederilor.

Da, eu am solicitat președintelui PSD, Marcel Ciolacu, prelungirea termenelor pentru prezentarea acestor legi în coaliție și în guvern. Avem nevoie de analize, simulări ale unor efecte și consultări cu mediile educaționale, cu organizațiile neguvernamentale și cu partidele care nu fac parte din arcul guvernamental. Iată câteva dintre aspectele importante pe care urmează să le supunem dezbaterii și remedierii:

  • La nivel general, foarte multe formulări vagi care lasă loc arbitrariului aplicării la nivel central sau local trebuie mai bine precizate. Este nevoie în multe locuri de corelări între articole, situație generată de schimbările de ultimă oră. Sunt multe instituții centrale care se înființează sau reînființează și la care trebuie să analizăm ca funcționalitatea lor să fie necesară și adecvată, să nu fie doar furnizoare de sinecuri.
  • O primă lectură ne dă senzația că hipercentralizarea este pe cale să se restaureze dacă rămânem la acest stadiu. Ministerul și alte organisme centrale care urmează să se înființeze contrazic nevoia de descentralizare, mai degrabă fiind vizibilă tendința de centralizare a școlii, funcțiile instituțiilor centrale pot deveni sufocante pentru deciziile și soluții pragmatice, adaptative. Descentralizare este definită, dar principiul nu este urmărit peste tot în lege.
  • Admiterea în liceu și probele de bacalaureat trebuie să fie adaptate filosofiei generale enunțată în tabla de valori, iar principiul echității trebuie consolidat toate nivelurile de educație și în toate procesele de la admitere la evaluare.
  • Trebuie să fim atenți și la modul în care învățământul tehnologic trebuie gândit mai flexibil și cuplat cu strategiile de dezvoltare locale și responsabilizate autoritățile locale. Este nevoie de definire mai precisă a celor trei filiere (teoretică, vocațională, profesională) la care ar trebui adăugată la flexibilitatea organizării și diferențe specifice în ceea ce privește evaluarea performanței școlare.
  • În ceea ce privește învățământul particular și confesional trebuie, credem noi, să se încurajeze investițiile private, generalizarea principiului nonprofit nefiind benefică în condițiile în care este nevoie de investiții în infrastructura școlară și statul nu poate face față singur. Atât timp cât avem în ARACIP și ARACIS instituții de acreditare și verificare, credem că gestiunea financiară sau managementul general trebuie lăsate la latitudinea investitorului.
  • Este nevoie și de obligații ale autorităților locale sau centrale pentru a rezolva problema aglomerării din școli.
  • Învățământul dual are nevoie de o reglementare mai precisă si de mai multe garanții din partea statului si de resurse mai importante.
  • Capitolul digitalizării trebuie consolidat și corelat mai bine cu PNRR, dar trebuie asigurată și o mai mare atenție pentru validarea competențelor digitale pentru cadre didactice și alți participanți la procesul educativ în conformitate cu Cadrul european al competențelor digitale.
  • Evaluarea cadrelor didactice și certificarea profesiilor didactice vor trebui gândite pornind de la modele europene mai complexe.
  • Probabil că este bine să căutăm cât mai multă standardizare în evaluarea elevilor, dar trebuie precizate mai bine modalitățile de utilizare în cazul copiilor cu nevoi speciale.
  • Cred că va trebui să vedem un anumit echilibru în ceea ce privește metodele de penalizare și sancționare a lucrătorilor din educație, dar modalitățile de stimulare a performanței. Există în acest moment un sistem de incompatibilități care discriminează și limitează libertățile definite prin Constituție.
  • Învățământul pentru copiii românilor din diaspora are nevoie de o planificare mai precisă și de resurse suplimentare, fie că vorbim despre pregătirea remedială pentru copiii familiilor ce revin în țară, fie în ceea ce privește organizarea cursurilor de limba română, istorie și civilizație în țările unde românii sunt rezidenți.

Este nevoie ca această lege să parcurgă traseul transparenței, conform legii, înainte de a fi adoptată de guvern. Sunt și lucruri care au inflamat opinia publică înainte de a ajunge în transparență așa cum este eliminarea specializării învăţător-educatoare din oferta educaţională a liceelor pedagogice sau eliminarea orelor de istorie a holocaustului din programă, dar toate aceste teme vom fi repuse în discuție cu specialiștii și cu colegii din coaliție.

În actualele proiecte de lege sunt multe lucruri noi, în comparație cu variantele mai vechi, unele componente chiar originale, iar efortul celor care au lucrat în această fază este meritoriu. Însă credem că este nevoie de o omogenizare mai mare a conținutului și o armonizare atât cu legislația actuală, dar mai ales cu perspectivele de dezvoltare a României pe termen lung. Pentru ca la final să rezulte legi adaptate noilor realități din societate și care pun în centrul lor elevul, studentul, cadrele didactice, dar și interesele societății noastre din perspectiva viitorului pe care ni-l dorim pentru România.

Cu deosebit respect,
Vasile Dîncu
Senator

Descarcă de mai jos documentul integral:

Amintim că vicepreședintele PSD, Vasile Dîncu, a anunțat că i-a cerut președintelui de partid, Marcel Ciolacu, “prelungirea termenelor pentru prezentarea acestor legi în coaliție și în guvern”, pentru a avea timp ca specialiștii să analizeze drafturile de legi ale educației. Joi, PSD a solicitat amânarea cu 30 de zile a calendarului de aprobare convenit inițial în coaliția de guvernare pentru adoptarea pachetului legislativ al Educației, după cum Edupedu.ro a scris în exclusivitate.

În urmă cu o zi, s-a desfășurat prima ședință anunțată a avea miză mare, pe proiectele legilor Educației Deca, întâlnire în care specialiștii partidelor erau așteptați să propună modificările PNL, PSD și UDMR pe drafturile avansate de ministrul Ligia Deca. Drafturile Deca, deși nu au fost făcute publice, ar fi trebuit ca pe 1 februarie să fie prezentate în Guvern și trimise în avizare interministerială. Potrivit surselor Edupedu.ro, din delegația de ieri a PSD a lipsit de la ședință vicepreședintele partidului, Vasile Dîncu, social-democrații prezenți fiind Mihnea Costoiu, Aura Danielescu și Florian Lixandru.

După criticile aduse de Vasile Dîncu la proiectul legilor Educației, prin analiza trimisă Edupedu.ro, PNL a reacționat dur prin vocea purtătorului de cuvânt Ionuț Stroe: “Nu înțelegem declarațiile, e posibil ca domnul Dîncu să nu fi fost informat / Legile își vor urma parcursul așa cum am stabilit”.

Citește și:
Marilen Pirtea, deputat PNL: Nu știu dacă poziția domnului Dîncu de a prelungi termenul de dezbatere a legilor Educației este una personală sau instituțională, cred că este personală / Vom avea luni discuție în cadrul PNL-ului, pe baza amendamentelor primite
PNL, reacție dură la adresa lui Vasile Dîncu, după criticile acestuia la proiectul legilor Educației: “Nu înțelegem declarațiile, e posibil ca domnul Dîncu să nu fi fost informat / Legile își vor urma parcursul așa cum am stabilit”
PSD îl lasă pe președintele Iohannis în offside, pe legile educației: Vasile Dîncu a absentat de la ședința PNL, PSD, UDMR pentru modificarea Legilor Deca, întâlnire la care Mihnea Costoiu a anunțat că amendamentele PSD nu sunt gata și că draftul de lege necesită dezbatere largă / Cine a participat la ședință – SURSE
EXCLUSIV Vasile Dîncu, vicepreședinte PSD: Da, eu am solicitat președintelui PSD, Marcel Ciolacu, prelungirea termenelor pentru prezentarea legilor Educației în coaliție și în guvern / Proiectele de legi „trebuie revăzute serios”, am început o analiză cu peste 200 de membri din departamentul educație
SURSE Amânare de maximum 30 de zile față de calendar, cerută de PSD pentru modificări la proiectele legilor Educației prezentate de Ligia Deca / „Sunt multe de îndreptat”, susțin social democrații
SURSE: UDMR a cerut ca Legile educației Deca să treacă prin asumarea răspunderii Guvernului, propunere respinsă de premierul Nicolae Ciucă / Calendarul adoptării noilor proiecte ale educației

4 comments
  1. Ministerul este al statului, în serviciul cetățenilor contribuabili (din care 70% nu se simt reprezentați de partidele actuale, adică de PCR/FSN/USL). Ministerul nu este al partidului, în slujba partidului. Din păcate, reflexele bine formate în statul comunist, în care statul și partidul se confundau, supraviețuiesc până astăzi. Păcat că larvarele speranțe ale acestei societăți, ajunse în funcții de demnitate în stat, nu în partide (ar fi avut o scuză), dovedesc aceleași tare de mentalitate și aceeași slugărnicie grețoasă, în fața unei ierarhii politice contingente și ilegitime (de cele mai multe ori). Doamna Ministru, vă recomand să vă convingeți președintele să demisionați împreună. Nu mai puteți demonstra nimic. Binele educației, nu mai zic de al țării, nu va sta niciodată prea mult timp în mâini pătate de traseism, mercantilism, oportunism și calcule de budoar. Adică în mâinile trădării. Calendarul anului școlar, metodologiile examenelor pot fi semnate și de maimuțe, au mai fost.

  2. Intrebarea e daca acest dinozaur pesedist si pesedeu’ pot face o lege mai buna decat dulapul, doamna doctor Ligia Minune von Luxembourg si ceilalti acoliti ai dulapului.

    Agitatia asta pare inutila. Mizeria asta de lege va ajunge in parlament si acolo poate sa o aranjeze si s-o dezbata Dincu cum pofteste. Sau nu?

    1. Intrebarea e: voi astia care puneti la colt orice psdist, userist…. sunteți democrați?
      Are dreptul la opinie si cineva care nu va da dreptate?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Fake news & fake thinking

Maria în 2030

Proiectul „România educată”, lansat de președintele țării în ajun de Moș Nicolae, a stârnit o ploaie de reacții negative, majoritatea foarte bine argumentate. Viziunea și strategia președintelui (de remarcat că…
Vezi articolul

O discuție cu ChatGPT despre “România Educată”: Nici inteligența artificială nu pricepe cum a început și cum va continua proiectul / Programul AI susține că acesta a fost “dezvoltat și implementat de către Guvern” în 2018, când miniștri erau Valentin Popa și Ecaterina Andronescu

Modul cum a evoluat proiectul prezidențial “România Educată” pe parcursul ultimilor șapte ani, de când a fost propus de președinte până la a doua variantă a unui pachet legislativ încă…
Vezi articolul

Studiile superioare contează masiv în reușita antreprenorială în România, dar învățământul antreprenorial este în urma majorității țărilor, iar frica de eșec în ceea ce privește inițierea unei noi afaceri este cea mai mare din regiune –  raport internațional

Aproape toți antreprenorii români aflați la început au studii superioare sau postliceale, la fel și peste jumătate dintre antreprenorii consacrați, arată un raport internațional realizat în circa 50 de țări…
Vezi articolul