Vicepreședintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, spune că jurnalismul autentic trebuie protejat în perioada următoare. El a subliniat diferența dintre un jurnalist și un influencer. „Faptul că stau și gătesc și mai spun două vorbe și mai invit pe nu știu cine și brusc am ajuns la 2 milioane de urmăritori, asta nu mă face jurnalist, mă face influencer”, a spus Jucan într-un interviu Agerpres. El a precizat că publicul trebuie educat: „Trebuie să explicăm că Facebook nu este o sursă de informare”.
Vicepreședintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, a spus că „jurnalismul autentic” trebuie protejat în perioada următoare. El a explicat care sunt diferențele dintre un jurnalist și un influencer: „Faptul că stau și gătesc și mai spun două vorbe și mai invit pe nu știu cine și brusc am ajuns la 2 milioane de urmăritori, asta nu mă face jurnalist, mă face influencer, e adevărat. (…)
Cleveteala din timpul tăierii castraveților este una și în același format, tip platformă, analiza pe care o face un jurnalist este cu totul și cu totul altceva”.
El a spus că „oamenii trebuie să știe să facă diferența când se uită la un program de divertisment care are și niște comentarii și să fie conștienți că „mă uit la un produs editorial care este asumat ca atare. Și atunci credibilitatea pe care o dau este una mult mai mare. Sunt foarte mulți jurnaliști care abdică de la reguli pentru a crește audiența, dar o fac în detrimentul profesiei”.
În interviul acordat agenției naționale de știri, vicepreședintele CNA a mai spus că „nu este suficient să intri pe Facebook și să te consideri informat” și a precizat că publicul trebuie educat în acest sens, fără să spună ce instituție ar trebui să se ocupe de acest lucru: „Trebuie să explicăm că Facebook nu este o sursă de informare”.
Redăm răspunsul lui Valentin Jucan pe acest subiect
„Trebuie foarte bine protejat actul jurnalistic. Eu cred că această diferență este ceea ce deja provoacă mari probleme. Faptul că stau și gătesc și mai spun două vorbe și mai invit pe nu știu cine și brusc am ajuns la 2 milioane de urmăritori, asta nu mă face jurnalist, mă face influencer, e adevărat. Jurnaliștii nu ar trebui să devină influenceri, pentru că jurnalismul este o profesie care se bazează pe niște reguli. Cleveteala din timpul tăierii castraveților este una și în același format, tip platformă, analiza pe care o face un jurnalist este cu totul și cu totul altceva. Și aici este vorba despre impact, este vorba despre credibilitate, este vorba despre sursele pe care le oferi indiferent de platformă, indiferent că e vorba de youtube, indiferent că e vorba de un podcast pe care îl vezi pe o altă mare platformă.
Oamenii trebuie să știe că mă uit la un program de divertisment care are și niște comentarii și oamenii trebuie să fie conștienți că mă uit la un produs editorial care este asumat ca atare. Și atunci credibilitatea pe care o dau este una mult mai mare. Aici vine riscul anume că sunt foarte mulți jurnaliști care abdică de la reguli pentru a crește audiența, dar o fac în detrimentul profesiei, în detrimentul codului de deontologie a jurnalistului, în detrimentul însăși manualului din facultate. Asta apropo de domnul Tucă. Deci, fie ești jurnalist, fie nu te mai numești jurnalist. Aici trebuie să protejăm pe cei care doresc să fie jurnalist și să continue jurnaliști, să facă jurnalism, dar într-o altă metodă tehnică trebuie să protejăm acest lucru, trebuie să-l promovăm și să-l explicăm publicului și să se îndrepte în această zonă corectă a jurnalismului. Și nu oriunde pe Facebook, cu orice ocazie sau cu oricine. Deci, cleveteala este una. Facebook-ul nu este sursă de informare. Este iarăși o chestiune care trebuie explicată. Trebuie să explicăm că Facebook nu este o sursă de informare. Adică nu este suficient să intri pe Facebook și să te consideri informat. Evident că tot ce este acolo este o informație, dar nu este informare. Adică nu-ți este prezentată într-un mod organizat, într-un mod responsabil, cu verificare, asta vreau să spun. Deci, nu poți să iei de pe Facebook decât dacă pe Facebook intri pe pagina lui Washington Post, de exemplu, sau New York Times că deja s-au luat unei în dreapta, unul în stânga poți să intri pe pagina Agerpres, pentru că te va duce, de fapt, pe pagina oficială a Agrepres, dar efectiv să vezi niște postări și să crezi că ești informat, nu, tocmai acesta este reflexul: intru, dar știu că trebuie să ieși și să merg într-o zonă de presă reală, iar jurnalismul autentic trebuie protejat în perioada următoare”.
1 comment
nu mă mir că edupedu susține cenzura, poltia gândirii și „jurnalismul autentic” cel care apără guvernul și anularea alegerilor. nu cumva să critice jurnalistul deciziile „instituțiilor”. stați la locurili voastre, tovarăși. Ar fi bine să vedem cine finanțează edupedu. G4Media deja a mințit că nu ia bani de la „1guvern”, deși ia bani de la UE și guverne străine + ONG-uri străine