Vacanțele lungi conduc la pierderi de învățare pentru elevii vulnerabili, spune ministra Educației din Franța, care anunță că din 2026 ar putea tăia din cele 8 săptămâni de vacanță de vară

2.055 de vizualizări
Foto: EPA/ Teresa Suarez via AGERPRES Foto
Ministrul Educației Naționale din Franța, Élisabeth Borne, a anunțat în fața senatorilor lansarea unei „mari consultări privind timpul școlar”, reluând dezbaterea sensibilă despre durata vacanțelor de vară. Potrivit declarațiilor acesteia, pentru vara anului 2025 nu se prevede nicio schimbare, însă situația ar putea evolua din 2026 în funcție de concluziile discuțiilor.

Într-un interviu acordat cotidianului Le Parisien, citat de BFM TV, Élisabeth Borne a justificat necesitatea unei analize: „Vacanțele lungi conduc la pierderi de nivel pentru elevii mai vulnerabili”. Aceasta a subliniat că o reducere a vacanțelor de vară ar putea îmbunătăți performanțele școlare ale celor mai afectați de pauzele extinse. „De aceea, vacanțele de vară din 2025 nu se vor schimba, dar, pentru 2026, acest lucru va depinde de rezultatul discuțiilor”.

Pe de altă parte, propunerea a atras critici din partea sindicatelor și a asociațiilor de părinți. Grégoire Ensel, vicepreședintele Federației Consiliilor Părinților Elevilor (FCPE), a declarat: „Este surprinzător să ne gândim la scurtarea vacanțelor de vară în contextul încălzirii globale, când școlile nu sunt pregătite să facă față temperaturilor ridicate”. El a adăugat că Franța nu se situează în fruntea clasamentului european în ceea ce privește durata vacanțelor de vară, menționând că Italia are până la 12 săptămâni, iar Suedia, 11 săptămâni.

Vacanțele de vară în Europa: cum se poziționează Franța?

Un infografic realizat de Le Parisien, bazat pe datele furnizate de platforma Touteleurope.eu, arată că elevii francezi beneficiază de 8 săptămâni de vacanță de vară. Acest număr este mai mic decât în Spania, unde vacanțele variază între 11 și 14 săptămâni, sau în Grecia, care oferă 12 săptămâni. În Germania, însă, vacanța de vară este mult mai scurtă, de doar 6 săptămâni.

  • Amintim că timpul de școală din România este sub media OCDE, iar vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale”, arată un raport privind organizarea anului școlar în diverse țări. Rezultatele la matematică ale elevilor români sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare. Citește analiza pe larg aici.
O dezbatere recurentă

Durata vacanțelor școlare, în special a celor de vară, reprezintă un subiect controversat în Franța de zeci de ani. În 2023, fostul președinte Emmanuel Macron a propus avansarea începutului anului școlar pentru elevii cu dificultăți, iar în 2013, Vincent Peillon, ministru al Educației, a încercat fără succes să reducă vacanțele la 6 săptămâni, mai scrie BFM TV.

Sindicatele profesorilor, precum SNUipp-FSU, consideră că elevii au nevoie de un timp de readaptare la începutul fiecărui an școlar, indiferent de durata vacanței. „Chiar dacă vacanțele ar avea doar patru săptămâni, tot ar fi necesară o perioadă de reacomodare”, a declarat Guislaine David, purtătoarea de cuvânt a sindicatului.

Dezbaterea continuă să polarizeze părerile, ridicând întrebări despre impactul asupra elevilor, dar și despre condițiile din școli, mai ales în contextul schimbărilor climatice. Rezultatul acestei „mari consultări” ar putea avea un efect semnificativ asupra viitorului sistemului educațional din Franța.

Citește și:
Timpul de școală din România – sub media OCDE, vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale” / Rezultatele la matematică sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare – Raport privind organizarea anului școlar în diverse țări
Al patrulea ministru al Educației în Franța, în 2024: Elisabeth Borne, ingineră de poduri și șosele, prim-ministră demisă în ianuarie, preia Învățământul și Cercetarea
Ministra Educației din Franța recunoaște că a făcut „o greșeală” când a întors spatele profesorilor sinistrați de pe insula Mayotte: Regret că nu le-am explicat că trebuia să plec
VIDEO Noua ministră a Educației din Franța, criticată dur după ce a întors spatele unor profesori afectați de uraganul care a măturat insula Mayotte. Elisabeth Borne: Secvența este trunchiată

1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Solidarizare fără precedent a Facultăților de Drept de la Cluj, Iași, Sibiu, Timișoara și Craiova cu decizia Universității din București de a-i exmatricula pe cei 45 de studenți „care au fraudat mai multe examene”

Gest de solidarizare fără precedent făcut de Facultățile de Drept din trei mari centre universitare, cu decizia de astăzi a Universității din București de a exmatricula 45 de studenți de…
Vezi articolul

Ministrul Educației, despre elevii care folosesc telefoane la ore: Am cerut inspectorilor școlari să monitorizeze și să trimită raport la minister. Așa ceva este de neacceptat. Este o rușine pentru statutul profesorului

Așa ceva este de neacceptat. Este o rușine pentru statutul profesorului, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, despre elevii care intră în direct pe rețelele sociale în timpul orelor.…
Vezi articolul

Profesoara Florina Rogalski, despre organizarea examenului de BAC în timpul cursurilor: Cum îşi permit decidenţii din Ministerul Educaţiei să perturbe complet şcoala? Ai compromis săptămâni la rând, după care vrei ritmicitate în predare și vrei ca acești elevi să aibă niște rezultate

Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre organizarea examenului de Bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Hotărârile se iau…
Vezi articolul

Premierul Ciolacu: România trebuie să facă din educația financiară o disciplină bine structurată, atractivă și accesibilă tuturor elevilor, de la cele mai fragede vârste. Trebuie să investim și în formarea profesorilor, să dezvoltăm materiale didactice moderne și să colaborăm cu sectorul privat pentru a aduce în școli resurse practice și relevante

Educația financiară să fie „o disciplină bine structurată, atractivă și accesibilă”, a declarat premierul Marcel Ciolacu la Forumul Educației Financiare organizat la Banca Națională a României pe 11 aprilie, de…
Vezi articolul