UTIL Surse curriculare pentru profesorii de Limba română de gimnaziu și liceu, publicate de Inspectoratul Școlar Brașov

Inspecția specială

Foto: Pexels.com

Surse curriculare pentru profesorii de Limba și literatura română, care predau elevilor de gimnaziu și liceu, au fost publicate de Inspectoratul Școlar Județean Brașov. Cadrele didactice pot consulta programele școlare în vigoare, reperele metodologice, ghidul metodologic pentru învățământul gimnazial, dar și alte documente utile profesorilor la clasă.
Iată lista surselor curriculare pentru profesorii de Limba română:
Despre reperele metodologice pentru elevii de liceu și manualele școlare

Cu 10 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.

Reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.

Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.

Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022

Recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.

Noile programe școlare pentru elevii de liceu, care ar fi trebuit să fie în școli din anul 2021, nu vor intra în vigoare nici în următorii doi ani, ci din anul școlar 2025-2026. Până la finalul lunii februarie 2024 ar urma să fie gata planurile-cadru pentru liceu, pe baza cărora se elaborează, apoi, noile programe școlare, până elevii încep clasa a IX-a în 2025.

Ghidul metodologic pentru gimnaziu

Ghiduri metodologice pentru învățători și pentru profesorii care le predau elevilor din clasele gimnaziale, pentru anul școlar 2023-2024, au fost realizate în cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți – CRED”.

Documentele oferă profesorilor atât posibilitatea de înțelegere a rațiunii, restructurării Curriculumului național, răspunsuri la probleme concrete, cât și oportunități de reflecție, conform informării.

Ghidurile pentru învățământul gimnazial sunt următoarele:

Despre manualele școlare

Edupedu.ro a scris că manualele noi de Matematică pentru clasele I și a II-a nu au ajuns în școli la timp. Ministerul Educației a transmis învățătorilor, cu trei zile înainte să înceapă școala, să tipărească de pe internet lecțiile din primul modul și să le dea copiilor, fără să precizeze pe banii cui.

În luna iulie, Uniunea Editorilor din România (UER) a protestat față de modul în care se organizează licitaţiile publice pentru manualele şcolare.

„După perioada recent încheiată, cu greve, întârzieri în parcurgerea materiei și încheierea situațiilor școlare de sfârșit de an, examene și evaluări, cadrele didactice sunt supuse la o nouă presiune: parcurgerea unui număr semnificativ de pagini, pentru a putea face selecția manualelor, în timpul concediului de odihnă!

În aceste condiții, un număr semnificativ de profesori și-au declinat această responsabilitate. Iar procesul, în loc să fie unul normal, în care profesorii conlucrează și aleg manualele adecvate la clasă, devine unul discreționar, în care directorul (sau altcineva!) alege manualele după criterii subiective și nu pedagogice”, a atras atenția organizația.

Învățătorii și profesorii de gimnaziu și-au putut alege manualele cu care să lucreze în anul școlar 2023-2024, după ce o listă cu acestea a fost trimisă de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) în teritoriu, luni, 10 iulie, potrivit unei adrese obținute de Edupedu.ro.

În luna martie, Federația Națională a Părinților și Uniunea Editorilor din România au semnalat că retipărirea manualelor școlare este tratată cu superficialitate de Ministerul Educației.

Modele de subiecte pentru examenele naționale

Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2023 au fost publicate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, din subordinea Ministerului Educației.

Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2023 au fost publicate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.

Citește și:
Ghiduri metodologice pentru învățători și pentru cei care le predau elevilor de gimnaziu. Descarcă documentele realizate în cadrul proiectului CRED pentru cele 14 discipline
Exit mobile version