USR: „Legile lui Deca nu fac decât să confirme că România educată a eșuat într-un compromis lamentabil și arată o uriașă teamă de reformă, nu curaj pentru a schimba ceva”

746 de vizualizări
Foto: romaniaeducata.eu
USR reacționează într-un comunicat de presă, după ce ministra Educației a prezentat, luni, principalele modificări ale legilor Învățământului Preuniversitar și Învățământului Superior, într-o conferință de presă. Printre schimbările anunțate sunt cele legate de admiterea la liceu, examenul de Bacalaureat sau salarizarea profesorilor. ”Legile în forma prezentată arată o uriașă teamă de reformă, nu curaj pentru a schimba ceva. Practic, ni se confirmă că politicul înghite educația”, precizează USR.

USR consideră într-un comunicat de presă că modificările la legile Educației, așa cum au fost ele prezentate în conferința de presă de astăzi, “nu pot face parte dintr-un program intitulat “România Educată” și nu pot moderniza sistemul de educație”. 

Potrivit USR, “Legile Educației prezentate astăzi rămân la nivel de intenții frumoase și abordează doar schimbări tehnice, marginale. Sunt obiective mari, dar fără soluții clare, iar din păcate ministrul Ligia Deca nu dorește consultări reale pentru a îmbunătăți legile”.

Amintim că Bacalaureatul va avea tot atâtea probe scrise ca acum, în sesiunea de vară/toamnă, iar cele de competențe și o probă complementară vor putea fi date în timpul clasei a XII-a, conform proiectului legii învățământului preuniversitar. De asemenea, admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit aceluiași proiect. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, spune Ligia Deca.

În ceea ce privește profesorii, salarizarea acestora va fi progresivă, având la bază salariul mediu brut pe economie și va fi inclusă în legile educației, a declarat luni, 27 februarie, Ligia Deca. Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, sunt și ele anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar.

Redăm comunicatul integral al USR:

“Legile în forma prezentată arată o uriașă teamă de reformă, nu curaj pentru a schimba ceva. Practic, ni se confirmă că politicul înghite educația. Toată situația de acum e cauzată de felul defectuos în care a fost organizat întregul proces, mai ales în ultimele luni. Nu au fost ascultați specialiștii. Obiectivele prezentate astăzi sună frumos, dar legea eșuează în a le atinge. Nu ai cum să știi ce se întâmplă în sistemul educațional dacă tu te închizi la Ministerul Educației și singurii oameni cu care vorbești sunt baroni, lideri de partid și plagiatori”, spune senatorul USR Ștefan Pălărie.

USR avertizează că problema finanțării sistemului educațional este tratată superficial de ministrul Ligia Deca.

„Ce nu știm este de unde vor veni banii pentru educație, de unde se va găsi voința politică fermă care să asigure finanțarea educației? De asemenea, povara examenelor suplimentare la liceele unde există concurență dovedită se păstrează, fără nici o justificare. Mai multe examene pe umerii copiilor și așa solicitați de greutatea ghiozdanului purtat zilnic. În continuare, calendarul de apariție a noilor legi ale educației de către Ministerul Educației este vag. Bomboana de pe coliva învățământului – Ligia Deca nu redeschide dezbaterea publică a legilor, că discuțiile ar fi interminabile, ceea ce este inacceptabil” declară Silvia Dinică.

De asemenea, în proiectele de lege prezentate de Ligia Deca se observă tendința de feudalizare a sistemului educațional și continuarea practicii de politizare a lui.

 „Legile Educației au fost pregătite și tratate în cel mai precar mod cu putință. Improvizația, lipsa de transparență, promisiunile încălcate și răzgândelile au caracterizat trioul Iohannis-Cîmpeanu-Deca. Nu așa se face reforma profundă a unui sistem de învățământ aflat în colaps! După 5 luni de ministeriat și de secretizare absurdă, doamna ministru Ligia Deca împinge acum, spre Guvern și apoi spre Parlament, o formă relativ nouă a legilor, dar fără a trece onest și transparent prin faza obligatorie de consultare și de dezbatere publică. A trecut însă printr-o negociere politică pe colțul mesei între partidele de la putere. Evitarea dezbaterii pe o lege atât de importantă este un fapt fără precedent. Se pierd astfel ani importanți în Educație, prin amatorismul președintelui și al miniștrilor promovați în ‘Guvernul Lui”, afirmă senatorul USR Irineu Darău. 

Un scurt inventar al problemelor fierbinți la care ministrul Ligia Deca nu a găsit soluții clare: 

  • Elevii vor fi în continuare discriminați la admiterea în liceu, acel 60% din locuri unde se poate organiza o admitere distinctă, stimulând sistemul nociv al meditațiilor.
  • Salarizarea profesorilor rămâne într-o formulare frumoasă, declarativă, dar care nu produce rezultate concrete. Profesorilor li s-a vândut o iluzie.
  • La nivel de incompatibilități pentru funcții de conducere se observă cedările politice în fața baronilor locali.
  • Deși ministrul Ligia Deca a vorbit despre un capitol dedicat siguranței școlare, legea cuprinde în continuare excepții pentru funcționarea școlilor fără aviz IGSU, iar ministrul a pasat problema la alte instituții.
  • Transportul școlar rămâne și el într-o zonă de incertitudine, într-un ping-pong între Guvern și autoritățile locale.
  • Nu am auzit nimic în conferința de astăzi despre autonomie și implicarea comunității. Primele indicii arată, din contră, că preocuparea a fost mai degrabă pentru mărirea birocrației de la nivel de județe, pentru mai multe funcții care să meargă spre partide.
  • Ni se promite un 15% la educație, care ar trebui să rezolve în mod magic problemele, dar care rămâne o himeră politică la fel de mare ca acel celebru 6%”.

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Cîmpeanu vorbește despre aceleași 5 componente necesare pentru învăţământul digitalizat pe care le menționează de peste un an: conectivitate generalizată la internet, echipamente, profesori pregătiţi pentru predarea online și platforme securizate

La peste un an distanță de când vorbea despre nevoia de digitalizare și un sistem de educație online, Sorin Cîmpeanu folosește aproape aceleași cuvinte când vine vorba despre digitalizarea învățămânțului:…
Vezi articolul

Ministerul Educației este obligat de instanță să actualizeze aplicația de salarizare a angajaților din Învățământ, pentru calcularea sporului de condiții vătămătoare de 15%

Ministerul Educației trebuie să deblocheze/actualizeze aplicația de salarizare a personalului din Învățământ, pentru calcularea şi plata lunară a sporului pentru condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare, după cum decis joi,…
Vezi articolul