Proiectele legilor Educaţiei făcute publice luni “cuprind multe compromisuri politice”, sunt nefundamentate și au nevoie de modificări radicale, a precizat senatorul Ștefan Pălărie într-o scurtă conferință de presă la Parlament. El a spus că USR îşi va asuma rolul de a susţine în Parlament amendamentele preluate de la societatea civilă, părinţi, elevi şi studenţi: “Nu înţelegem graba nejustificată de punere în transparenţă publică timp de zece zile. Am stat până acum 8 ani cu texte intermediare şi propuneri de concluzii, iar azi (…) să te consulţi zece zile mi se pare o batjocorire a cetăţeanului român. Cerem mult mai multă dezbatere”, a mai spus Pălărie.
- Proiectele legilor Educației au fost publicate pe site-ul ministerului Educației, luni, 27 februarie, după ce au fost prezentate de ministra Ligia Deca și vor sta în dezbatere publică timp de 10 zile
USR a subliniat într-o scurtă conferință de presă că proiectele legilor puse în dezbatere publică reprezintă multe compromisuri politice.
“Tratamentul este la nivelul: pacientul este extrem de bolnav, noi îi facem o frecție cu spirt sau îi dăm un ceai de mușețel. Legile cuprind tot felul de compromisuri, însă cea mai mare problemă este că ne lipsește o analiză reală de costuri, de resurse financiare care trebuie alocate an de an pe aceste reforme. Avem doar o vagă referință la salariul mediu brut pe economie, atunci când vorbim despre salarizare, dar nu sunt decât niște declarații politice. De asemenea, avem, acea alocare de 15% din legea bugetului de stat , ori noi știm prea bine că am avut acea alocare de 6% din PIB și au trecut mai bine de 11 ani de prorogări și amânări perpetue.”
USR mai susține că proiectele de legi sunt nefundamentate științific.
“Sunt nişte legi care experimentează pe copiii României. Neavând suficient de fundamentate ştiinţific toate măsurile pe care ministerul se pregăteşte să le ia, ne vom ruga ca experimentele să poată funcţiona. Costurile reale ale acestui tip de educaţie vor fi în continuare în cârca părinţilor. Aceste experimente cu admiterea în liceu, care va împărţi România în examenul săracilor şi bogaţilor, a celor care îşi vor putea permite meditaţii încă din clasa a patra până la finalul gimnaziului ca să poată să intre la un liceu bun, nu va face decât să sfârtece şi mai mult România, care şi aşa este polarizată între mediul urban şi mediul rural”, a declarat Pălărie.
De asemenea pe zona de transport avem o pasare de responsabilitate de la minister către autoritățile centrale și locale în continuare având o problemă de funcționalitate.
Pălărie susţine că proiectele legilor Educaţiei nu includ o analiză a costurilor pe care le presupun reformele propuse.
“Măsurile legate de burse, programul ‘Masă caldă’ sunt anunţate la fel, fără un calcul real de costuri, care să ne arate că nu sunt doar nişte simple promisiuni. (…) Este inadmisibil ca după cinci luni sau 2 ani şi jumătate de elaborare de texte să avem în momentul de faţă doar simple declaraţii, principii, vorbe şi nu măsuri calculate. Suntem stupefiaţi de cât de puţin sunt fundamentate datele din spatele acestui sistem. Nu înţelegem graba nejustificată de punere în transparenţă publică timp de zece zile. Am stat până acum 8 ani cu texte intermediare şi propuneri de concluzii, iar azi (…) să te consulţi zece zile mi se pare o batjocorire a cetăţeanului român. Cerem mult mai multă dezbatere”, a adăugat Pălărie.
“USR își va asuma mai departe în Parlament acest rol de a propune și a susțiune amendamentele pentru ca legile să nu treacă într-o formă care nu va face decât să amâne niște soluții”, a spus senatorul USR.
El consideră că proiectul România Educată nu trebuie să aibă ca principale obiective doar reducerea analfabetismului şi abandonului şcolar.
Senatoarea USR Silvia Dinică subliniază că legile Educației nu răspund la întrebarea: “De ce facem aceste modificări? Care sunt problemele care își găsesc soluția în actualele modificări? La școală ni se spune des, haideți să identificăm problema și după aceea vă apucați de rezolvarea exercițiului. Acesta este mesajul și în privinta legilor. Ar fi trebuit să identificăm corect problema și nu am găsit din partea doamnei ministru. Răspunsul la întrebările: cum am ajuns aici, întrebări care îngrijorează profesori, elevi, părinți, cum am ajuns să avem un sistem de educație de care ne plângem cu toții, acest raspuns nu a fost evidențiat de doamna ministru”.
Senatoarea USR Silvia Dinică se întreabă care este justificarea socială pentru prelungirea mandatelor rectorilor de la patru la cinci ani.
Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.