Facultățile de stat au avut la dispoziție 3 zile să transmită inspectoratelor școlare numărul de elevi pe nivel de învățământ, până la data de 1 octombrie 2021, potrivit Ordinului 5.322 din 27.09.2021 privind aprobarea normelor metodologice pentru finanțarea învățământului terțiar non-universitar organizat la nivelul colegiilor din cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat acreditate.
La rândul lor, inspectoratele școlare au termen să transmită Ministerului Educației datele primite de la facultăți, până la data de 6 octombrie 2021.
„Facultățile de stat și inspectoratele școlare trebuie să respecte structura prevăzută în anexele 1 și 2, pentru transmiterea datelor. Astfel, în anexa nr. 1 se vor preciza atât numărul de elevi din învățământul terțiar non-universitar postliceal/ maiștri) cu predare în limba română, din mediul urban/ rural, cât și numărul de elevi din învățământul în limba minorităților, pe cele două categorii de medii”, prevede metodologia oficială.
Cea de-a doua anexă are în vedere numărul de elevi pentru calculul cheltuielilor materiale.
Finanțarea de bază a învățământului terțiar nonuniversitar, pentru cheltuielile cu salariile, sporurile, pregătirea profesională, evaluarea periodică a elevilor se asigură din bugetul de stat.
Finanțarea cheltuielilor prevăzute anterior se face în baza costului standard per elev. Costul standard per elev se determină anual de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar și se aprobă prin Hotărâre de Guvern.
Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:
- costul pentru cheltuielile cu salariile și
- costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.
În 2021, costul standard per elev este de 6.111 lei, Din 2016 până în 2020 suma alocată pentru acest cost s-a dublat, iar dacă în 2019 costul standard per elev pentru coeficientul 1 (cheltuieli salariale) a avut cea mai mare creștere, de 23%, în anul 2020 aceasta creștere a fost de 13,5%, cea mai mică din ultimii 4 ani.
Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.
Ministrul Educației a declarat pentru Edupedu.ro în luna iulie care este diferența dintre postliceal și colegii: „Singura diferență e locul: pe lângă universități în cazul colegiilor, în timp ce postlicealele sunt de sine stătătoare. Și se bucură de o bază materială mai bună, pentru că folosesc experiența cadrelor didactice”.
Proiectul “România Educată” prevede înființarea de Colegii universitare la care admiterea să se facă fără Bacalaureat. Absolvenții acestor colegii vor obține o diplomă de calificare de nivel 5, echivalentă diplomelor obținute în postliceale, a anunțat, în vară, consilierul prezidențial Ligia Deca.
„În ceea ce privește funcționarea colegiilor terțiare non-universitare, care pot funcționa în universități, dar nu au valoare de studii universitare, vreau să fac câteva precizări pentru o înțelegere corectă: această formă de învățământ care funcționează și astăzi nu se substituie învățământului universitar”, a spus Klaus Iohannis referitor la colegiile din cadrul facultăților.
Iată cum arată diploma absolvenților de colegii terțiare non-universitare
Cele 18 colegii universitare din România autorizate de ARACIP, potrivit Hotnews, sunt:
- Universitatea „Constantin Brâncoveanu” – Colegiul Universitar „Constantin Brâncoveanu” – Pitești.
- Universitatea din Pitești – Colegiul UPIT – Pitești.
- Universitatea „Vasile Alecsandri” – Colegiul din cadrul ”Universității Vasile Alecsandri” – Bacău
- Universitatea „George Bacovia” – Colegiul Universității George Bacovia – Bacău
- Universitatea „Spiru Haret” – Colegiul Universitar „Spiru Haret”
- Universitatea Hyperion – Colegiul Universității Hyperion
- Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București (USAMVB) – Colegiul Terțiar Nonuniversitar USAMVB
- Universitatea Tehnică de Construcții București – Colegiul de Studii Terțiare Nonuniversitare UTCB
- Universitatea „Eftimie Murgu” – Colegiul Terțiar Nonuniversitar „Eftimie Murgu” – Reșița
- Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca – Colegiul Terțiar Nonuniversitar USAMVCN – Cluj-Napoca
- Universitatea „Ovidius” – Colegiul Universității Ovidius – Constanța
- Universitatea Spiru Haret – Colegiul Universitar „Spiru Haret”
- Universitatea Danubius – Colegiul Danubius
- Universitatea „Constantin Brâncuși” – Colegiul pentru Învățământ Preuniversitar „Constantin Rădulescu-Motru” – Târgu Jiu
- Universitatea „Constantin Brâncuși” – Colegiul Universității „Constantin Brâncuși” – Târgu Jiu
- Universitatea din Petroșani – Colegiul pentru Învățământul Terțiar Nonuniversitar UPET
- Universitatea Apollonia Iași – Școala Postliceală Augustia – Iași
- Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului „Regele Mihai I al României” Timișoara – Colegiul de Învățământ Terțiar Nonuniversitar USAMVBT
Foto: © Dotshock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil. Pentru școli, elevi și studenți Dreamstime.com oferă 50% reducere la toate planurile, până la sfârșitul lunii septembrie