Procedurile prin care sunt stabilite standardele minimale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, conform noii legi a învățământului superior, sunt criticate de universitățile tehnice. Criticile acestora se fac auzite în momentul în care forul responsabil în acest domeniu, CNATDCU, este în plin proces de elaborare a standardelor respective, care, potrivit președintelui interimar al acestui for, trebuie finalizate până la sfârșitul anului și adoptate la începutul anului viitor.
Un comunicat al alianței universităților tehnice pe tema stabilirii standardelor minime contestă abordarea “top-down”, existența unor “excepții dedicate anumitor comisii”, unele prevederi legate de articolele publicate. Iar aceste instituții critică și structura CNATDCU, pe care o califică drept „greoaie, nefuncțională”.
Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) are atribuții considerabil limitate prin noua Lege a învățământului superior, după ce, anul trecut, Curtea Constituțională a eliminat-o de pe traseul verificării doctoratelor plagiate. Pe de altă parte, instituția își păstrează, prin noua Lege, o serie de atribuții administrative, dar și atribuții în stabilirea unor standarde-cheie în învățământul superior. Mai precis, Art. 156 (1) din noua lege prevede că CNATDCU:
- „a) propune standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor. Aceste standarde se aprobă prin ordin al ministrului educației, la propunerea CNATDCU”.
Vicepreședintele CNATDCU Dorel Banabic (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca), cel care asigură în prezent, prin rotație, conducerea interimară a forului, a spus, joi, pentru Edupedu.ro că standardele care trebuie stabilite ca urmare a apariției noii Legi sunt, în prezent, în lucru la nivelul comisiilor CNATDCU. „Finalizarea lor de către comisii este așteptată în decembie”, iar „la sfârșit de ianuarie, probabil, va fi emis ordinul de ministru” prin care acestea să intre în vigoare. Dar, a spus el, în acest moment ele nu sunt definitivate, iar înaintea adoptării lor urmează să fie prezentate public și să aibă loc o dezbatere publică pe această temă.
El a precizat că în luna octombrie “s-au elaborat niște principii foarte generale”, care au fost trimise la comisii, comisii care elaborează standardele, le trimit la panelurile CNATDCU, urmând ca în faza finală panelurile și comisiile să “negocieze” anumite standarde, așa încât să nu existe discrepanțe mari între domenii apropiate.
Deși standardele nu sunt încă finalizate, iar documentele de lucru nu sunt publice, procedurile de elaborare și unele dintre propuneri sunt criticate, acum, de universitățile tehnice, printr-un mesaj adresat ministrului Educației Ligia Deca și conducerii CNATDCU.
În acest mesaj, transmis și redacției Edupedu.ro, Alianța Română a Universităților de Știință și Tehnologie (ARUST), ce reunește 8 instituții de învățământ superior din țară, își prezintă obiecțiile pe tema standardelor pregătite la CNATDCU. Poziția a fost adoptată după o reuniune ARUST desfășurată săptămâna trecută, la Iași.
Obiecțiile Alianței:
- „Conform legislaţiei în vigoare, stabilirea standardelor minimale reprezintă prerogativa legală a comisiilor de specialitate ale CNATDCU și, în concluzie, nu pot fi stabilite printr-o abordare de tip „top-down” (președinte CNATDCU – panel – comisii de specialitate), ci printr-o abordare de tip „bottom-up”, în care comisiile de specialitate au rolul de a stabili criterii, indicatori etc.”
- „Principiile generale de stabilire a standardelor minimale nu pot prevedea excepții dedicate anumitor comisii, cum ar fi luarea în considerare a cărților etc.”
- „Împărțirea articolelor publicate în „corespunzătoare” și „necorespunzătoare” în funcție de plata sau nu a unei taxe de publicare nu poate fi acceptată. Orice abordare în acest sens este discriminatorie, singurul criteriu universal valabil fiind calitatea articolului publicat (….) ”
- „Unul dintre principiile de bază ale evaluării activității de cercetare trebuie să fie cel calitativ, în detrimentul celui cantitativ care a adus multiple prejudicii și distorsionări ale mediului de cercetare în ultimii ani. (…)
- ”Este de neînțeles continuarea abordării cantitative prin indicatori de tipul numărul total de articole publicate, indice Hirsch etc.!
- „Structura actuală a CNATDCU este una greoaie, nefuncţională, care restricţionează atât luarea unor decizii în deplină cunoştinţă de cauză, cât şi rapiditatea luării acestor decizii. De aceea, propunem revenirea la structura anterioară, cu eliminarea panelurilor, astfel încât Consiliul CNATDCU să fie format din Preşedinţii Comisiilor de specialitate.”
Comunicatul ARUST, integral:
ARUST reunește UNST Politehnica din București, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică „Ghe. Asachi” din Iași, Universitatea Politehnica Timișoara, Universitatea Tehnică de Construcții București, Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, Academia Forțelor Tereste „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, Academia Tehnică Militară „Ferdinand I” din București.
Amintim că rectorul celei mai mari universități din cadrul ARUST, Mihnea Costoiu de la Politehnica din București, în dezbaterile de anul trecut față de o propunere de desființare a CNATDCU, descria acest for drept o “structură de sorginte sovietică”, el apărând atunci trecerea principalelor atribuții de acordare a titlului de doctor la universități, așa cum s-a și întâmplat prin noua Lege a învățământului superior.
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.