Uniunea Europeană ar trebui să susțină statele membre pentru a atinge țintele de 3% din PIB pentru cercetare și inovare și 2% din PIB pentru învățământul superior, să asigure infrastructura fizică și virtuală necesară în domeniul dezvoltării digitale, dar și să consulte universitățile atunci când se iau decizii în domenii-cheie cu impact asupra acestora, de la migrație la statul de drept și de l transformare digitală la comerț. Acestea sunt o serie din lucrurile pe care, printr-un „contract social înnoit”, universitățile europene, prin principala asociație car ele reprezintă, le cer instituțiilor UE pentru mandatul 2024-2029, după alegerile ce vor avea loc în Uniune în iunie a.c..
În „Contractul social înnoit pentru Europa și universitățile sale”, propus săptămâna aceasta de Asociația Universităților Europene (EUA), spun că un astfel de document este necesar pentru ca forurile comunitare să susțină instituțiile de învățământ superior în calitatea lor de „actori cruciali, independenți, implicați pe deplin la fiecare nivel al societății”. Organizația invocă numeroase probleme cu care se confruntă în prezent continentul și restul lumii pentru a argumenta că rolul universităților ca factor de echilibru și de referință, precum și pentru identificarea de soluții trebuie susținut și mai mult la nivel UE:
- conflicte geopolitice, război, terorism, polarizarea politică, dezinformarea și scăderea încrederii în experți, regresul democrației în unele țări, schimbările demografice majore (migrație, refugiați, îmbătrânirea populației), inflația în creștere, digitalizarea și inteligența artificială, schimbările climatice
„Dacă UE vrea să abordeze eficient aceste provocări și să-și îndeplinească ambițiile sale mai largi, atunci educația, cercetarea și inovarea trebuie să facă parte din strategia sa în toate zonele politicilor sale”, afirmă EUA.
Ce spune EUA că trebuie să facă instituțiile UE în următorul mandat, ce urmează să înceapă anul acesta:
- Să consolideze cadrul de cooperare – să se asigure că politicile în domeniul educației, cercetării și inovării sunt coordonate la nivelul uniunii
- Să întărească eficiența sistemului de guvernanță european – o mai bună coordonare între politicile naționale, regionale și europene, pentru a „întări coeziune și contracara exodul creierelor”
- Să introducă „verificări”, în mediul universitar, când sunt formulate noi măsuri legislative europene – să solicite punctul de vedere al universităților privind impactul unor proiecte în domenii-cheie: comerț, migrație, transformare digitală, stat de drept etc..
- Să promoveze o bugetare care să susțină „educația, cercetarea și inovarea la un nivel ambițios”
- Să promoveze rolul global al universităților ca moderatori și transmițători responsabili de cunoștințe
- Să susțină valori esențiale precum autonomia instituțională și libertatea academică, aceasta din urmă fiind „cel mai important pilon al cercetării și predării (…) care fac să avanseze cunoașterea și, prin urmare, societatea”.
- Să dezvolte infrastructura fizică și virtuală necesară în domeniul digital, la nivel transfrontalier, pentru inițiativele educaționale și de cercetare
- Să stabilească o finanțare dedicată pentru dezvoltarea conducerii universităților
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.