Universitățile capătă, prin noua Lege 199/2023, rolul central în verificarea suspiciunilor de plagiat în tezele de doctorat pe care ele le acordă, o schimbare substanțială comparativ cu situația de până anul trecut, în care un for autonom, CNATDCU, avea acest rol. Dar, întrebați de Edupedu.ro cum vor fi responsabilizate universitățile să-și ia în serios rolul, în condițiile noii legi, reprezentanții Ministerului Educației nu au oferit niciun răspuns, limitându-se să spună că, prin reglementări la nivel de minister, nu pot “suprareglementa” față de Legea învățământului superior. Iar când li s-a cerut să spună, cu titlul de exemplu, câte universități au raportat – cum li se cerea printr-un ordin mai vechi – vreun plagiat pentru perioada 1990-2016, ei au spus că nu au primit astfel de informări.
Săptămâna trecută, Ministerul Educației a organizat o consultare pe tema noului Regulament propus pentru studiile doctorale. Acesta oferă cadrul de aplicare pentru prevederile în acest sens din noua Lege a învățământului superior. În cazul temelor de etică, în special în cazul suspiciunilor de plagiat în teze de doctorat, universitățile capătă, prin noua lege, rolul central în verificări. CNATDCU – instituție care până anul trecut asigura verificarea acuzațiilor de plagiat, dar care a fost „dezarmat” printr-o decizie a Curții Constituționale – rămâne doar cu un rol secundar de verificare, iar reacția în cazul deciziilor la nivel de universitate rămâne preponderent de natură administrativă, nu academică.
În aceste condiții, Edupedu.ro a întrebat, în cadrul consultărilor organizate de Minister, cum vor fi responsabilizate universitățile să ia în serios rolul de verificare a suspiciunilor de plagiat, prin noile reguli. În acest sens, am cerut reprezentanților ME să precizeze câte cazuri de plagiat au raportat universitățile în baza verificărilor cerute acum 2 ani, printr-un ordin de ministru, asupra doctoratelor înregistrate la fiecare dintre ele pentru periaoda 1990-2016, verificări pentru care instituțiile de învățământ superior au primit susținere financiară.
Răspunsul a fost că nu au fost înregistrate, până acum, astfel de raportări la Minister.
Amintim că fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a oferit 25 de milioane de lei universităților, în 2021, pentru ca acestea să verifice integral tezele de doctorat susținute în perioada 1990-2016 și să raporteze la Minister datele astfel colectate, prin Ordinul 5255/2021. După un an, același ministru Cîmpeanu nu putea spune câte au raportat rezultate.
După un an, situația este aceeași, cu o diferență, anume că există un răspuns al ministerului: „Nu am primit” informații privind doctorate plagiate.
- Un element-cheie de context: Fostul ministru Sorin Cîmpeanu – care spunea că nu știe ca universitatea pe care o conduce în calitate de rector, USAMV București, să fi identificat vreun caz de plagiat vreodată – a fost la rândul său ținta unor astfel de acuzații și suspiciuni, un scandal legat referitor la un suport de curs ducând, de altfel, la plecarea lui de la minister. Pe de altă parte, în august 2022, el susținea că a primit verdict că nu ar fi plagiat în teza de doctorat – iar în acest sens prezenta documente pe care el le atribuia unor profesori, al căror nume era, însă, ascuns.
Cum a decurs dintre Edupedu.ro și reprezentanții Ministerului Educației – secretarul de stat Gigel Paraschiv și directorul Ion Ciucă de la Direcția pentru învățământ universitar – în consultarea organizată săptămâna trecută:
Rep. Edupedu.ro: În primul rând, ar fi vorba despre tezele de doctorat, pentru că încă avem problema aceasta a plagiatului și, cel mai probabil, o să mai existe situații de tipul: o teză de doctorat pe noua legislație trece fără probleme de verificarea pe care o are universitatea, cum bineînțeles că s-a întâmplat în mai toate cazurile celebre de până acum, iar cineva sesizează posibilitatea de a exista acolo un plagiat, dar mult mai târziu. Care sunt garanțiile că acea teză va fi verificată în mod adecvat și pe fond? Pentru că în acest moment, așa cum procedurile prevăd, e vorba doar de o verificare administrativă. Cum sunt responsabilizate universitățile să verifice tezele acestea, pe care tot ele le aprobă?
Vă supun în atenție această problemă, pentru că, în 2021, a existat un ordin de ministru, ordinul 5255/2021 prin care universitățile au fost finanțate să facă verificări, să aibă comisii care să verifice toate tezele de doctorat și nu știm sau nu a fost comunicat de către Ministerul Educației, care ar fi trebuit înștiințat conform acestui ordin, câte universități au găsit plagiate sau nereguli, câte universități au luat măsuri, câte universități au raportat mai departe problemele găsite? Ce s-a întâmplat de atunci încoace? În condițiile acestea, noi lăsăm la universități, acum, prin lege și prin ordin, posibilitatea ca doar ele să zică dacă e plagiat și după aceea putem doar să contestăm administrativ un doctorat, o teză de doctorat. Mulțumesc.
Gigel Paraschiv: Nu putem supra-reglementa, prevederile din lege sunt foarte clare și nu putem interveni pe procedura la care dvs. ați făcut referire. Legat de ceea ce au făcut universătile, este prezent dl. director Ciucă [Ion – Direcția Învățământ Universitar], știu că a furnizat aceste informații în baza unei solicitări pe 544 către presă. Mă rog, dacă puteți, foarte succint, pentru că ar fi mult de vorbit, să spuneți în câteva cuvinte ce au făcut universitățile în baza ordinului din 2021.
Ion Ciucă: Toate universitățile și-au propus să verifice toate tezele începând cu 1990 și până în 2016. Din 2016 au fost verificate după metodologia pe care o știți, Legea 1. Și universitățile au fost finanțate pentru a demara procesul de verificare a tuturor tezelor respective. Sunt vreo 73.000 de teze. Procesul e în derulare, nu e finalizat, e în derulare. Universității le lucrează, scanează, își pun că suport electronic teze, pentru că tezele în perioada respectivă… știți că nu era așa digitalizat sistemul. Și pregătesc să fie tezele pe suport electronic, ca să poată să fie după aceea verificate.
Gigel Paraschiv: Dați-mi voie să-l completez pe dl. Ciucă. Universitățile au trebuit, în baza acelui ordin și finanțăriilor care le-au fost alocate, să înființeze o structură la nivelul universității, care se ocupă de această chestiune. E vorba de un birou, un serviciu. Fiecare universitate a decis cum se organizează. Lucrul acesta s-a întâmplat. Din aceeași bani au putut să-și achiziționeze mijloacele fixe. E vorba de scanere pentru acele lucrări de doctorat. Au făcut lucrul acesta, au început, e adevărat, procesul acesta de digitalizare a testelor de doctorat, în vederea verificărilor. Întrebarea era dacă am primit la minister elemente că au identificat teze de doctorat plagiate. Ca să răspundem direct.
Ion Ciucă: Nu am primit rapoarte finale. Am primit rapoarte intermediare, că au diferite stadii, au încărcat o parte din teză… Urmează să fie încărcate. Nu, nu avem încă, pentru că testele erau legate în cărți, ele trebuie desfăcute… E o întreagă tehnică…
Gigel Paraschiv: Nu am primit. Asta spune, vă traduc eu.
Moderator: Aceasta a fost o întrebare. Parcă ați spus că aveați două întrebări.
Gigel Paraschiv: Au fost – legate de regulament și de ce au făcut universitățile. Au fost două.
[Moderatorul trece la următorul participant]