Guvernul a aprobat în termen record, prin ordonanță de urgență (OUG), modificări la legea actuală a Educației, astfel încât universitățile să poată înființa societăți comerciale și consorții de învățământ dual, transmite Executivul într-un comunicat de presă.
Pe 15 septembrie, Ministerul Educației publica aceleași prevederi într-un alt proiect de OUG care conținea, însă, și modificări despre decontarea transportului elevilor. Acel proiect a fost retras pe 16 septembrie (detalii aici) și împărțit în alte două: cel privind decontarea transportului a fost postat vineri seara pe site-ul ministerului, iar cel privind înființarea învățământului superior dual a apărut acum două zile pe site.
Ordonanța care modifică legea actuală intră în vigoare după ce este publicată în Monitorul Oficial. OUG-ul vine cu o săptămână înaintea începerii anului universitar 2022-2023. Celălalt OUG legat de transportul elevilor mai are de parcurs etape: premierul Ciucă ar fi acceptat astăzi să se întâlnească în zilele următoare cu reprezentanții elevilor, s-a anunțat și o consultare online pe această temă, iar apoi se vor vedea și alte măsuri.
Firmele care intră în consorții pot să primească beneficii fiscale importante
Universitățile pot să înființeze societăți comerciale și consorții de învățământ dual, iar firmele care pot intra în consorții, să primească beneficii fiscale importante. Textele sunt copy-paste din proiectul legii învățământului superior care urmează să ajungă în Parlament pentru dezbateri (pagina 50 din proiectul legii), așa cum a remarcat Edupedu.ro pe 15 septembrie.
În imagine este prezentat articolul din proiectul de ordonanță de urgență, iar la final art. (5) este extras din proiectul legii învățământului preuniversitar, art 24.
Motivul pentru care a fost repus în dezbatere un alt proiect de ordonanță de urgență ar fi acela că, astfel, proiectul de ordonanță legat de înființarea societăților comerciale și învățământul dual superior poate trece mai repede, potrivit surselor Edupedu.ro.
Amintim că Edupedu.ro a scris că articole întregi din proiectul legii educației au fost preluate copy-paste.
La art. 129, alin 2^2 din Ordonanță se propune: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri”. Același text apare identic în proiectul legii învățământului superior, la art. 96, alin 3: “Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabileşte condiţiile de colaborare, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi costurile asumate de parteneri”.
Alt exemplu, în proiectul de OUG, art. 129 alin 2^3 se precizează că “la organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional”. Același text apare și în proiectul legii Educației, la art 96, alin 4: “La organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autorități locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comerţ, asociaţii patronale de ramură precum și alți parteneri relevanți la nivel național sau internațional”.
Art 129 Alin 2^4 din proiectul ordonanței de urgență este identic cu art. 98, alin 1 din proiectul legii Educației și precizează: “Pentru derularea activităților, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțarea se realizează conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației”.
Art 129 Art 2^5 din OUG este copy paste articolul 98, alin 2 din proiectul legii Educației: “Operatorii economici acordă burse, cel puţin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învăţământul universitar, precum şi din alte fonduri, pentru învățarea în condiții de calitate”.
În proiectul de ordonanță de urgență la art. 137, se propune alin 2^2 care prevede că “după absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă.“ Frază identică apare și în proiectul legii Educației art. 101, alin 2: “După absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverinţă care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă“.
La art. 137, alin 4^1 din Ordonanța de urgență se propune același lucru ca în art. 99 din proiectul legii Educației: “Învățământul superior dual se organizează:
a) pentru ciclul I – programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite;
b) pentru ciclul II – programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;
c) pentru ciclul III – doctorat profesional.“
În plus, în proiectul de OUG este modificat alin. 1 din art. 129 din Legea 1/2011, permițând universităților să înființeze societăți comerciale, cu singura condiție ca acestea să contribuie la creșterea performanțelor instituției. Până acum era vorba doar despre „societăți”, prin această modificare apare „societăți comerciale”. În prezent, după cum reiese din articolul din LEN 1/2011, mai există o condiție care a fost însă eliminată în propunerea de OUG: “să nu influențeze negativ în niciun fel activitățile de învățământ, cercetare și consultanță”.