Universitățile de stat pot primi bani pentru susținerea studenţilor cu dizabilităţi, în 2025, dintr-un fond special – proiect

116 vizualizări
Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com
Toate instituțiile de învățământ superior de stat, finanțate din bugetul Ministerului Educației pot depune în 2025 proiecte de dezvoltare pentru a susține studenții cu dizabilități, potrivit metodologiei de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltarea instituțiilor de învățământ superior de stat, pentru anul 2025, publicată pe 4 decembrie. De implementarea proiectelor se ocupă tot Direcţia generală învăţământ universitar şi Direcţia generală economică din Ministerul Educaţiei, Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFÎS) şi instituţiile de învăţământ superior de stat, potrivit proiectului.

Metodologia de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltarea instituțiilor de învățământ superior de stat, pentru anul 2025, prevede posibilitatea ca universitățile de stat finanțate de Ministerul Educație să poată depună proiecte de dezvoltare și pentru a susține accesul studenților cu dizabilități la procesul educațional. Ca urmare și numărul de proiecte ce pot fi finanțate de Minister crește de la 30 la 35.

Proiectul propune:

Art. 5 alin (1) Toate instituțiile de învățământ superior de stat, finanțate din bugetul ME, sunt eligibile pentru a depune proiecte specifice de dezvoltare instituțională, care pot viza unul sau mai multe dintre următoarele domenii:

b) susţinerea participării şi accesului studenţilor cu dizabilităţi la procesul educaţional;

(3) Numărul maxim de proiecte aprobate pentru fiecare din domeniile prevăzute la art. 8 alin. (1) este 35.

Art 8, alin (1) Pentru anul 2025, domeniile pentru care se pot depune proiecte de dezvoltare instituțională sunt:

h) susţinerea participării şi accesului studenţilor cu dizabilităţi la procesul educaţional;

Despre fondurile alocate pentru dezvoltarea instituțiilor de învățământ superior

Art 1. alin (2) Fondurile alocate pentru dezvoltarea instituțională a instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțate din bugetul ME, sunt considerate ca venituri proprii ale acestora și sunt utilizate în condițiile autonomiei universitare și în conformitate cu prevederile contractelor de finanțare instituțională în vederea realizării obiectivelor ce le revin în cadrul politicii statului din domeniul învățământului și cercetării științifice universitare.

(3) Fondurile alocate de la bugetul de stat pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior sunt supuse controlului periodic, din perspectiva implementării și eficienței, efectuat de Ministerul Educaţiei (ME) şi Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS).

Art. 2 alin (1) Instituțiile de învățământ superior de stat beneficiază de un fond distinct pentru dezvoltarea instituţională, din bugetul alocat Ministerului Educaţiei pentru învăţământul superior.

(2) Fondul de dezvoltare instituţională se alocă după criterii competitive bazate pe standarde elaborate de Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS).

(3) În vederea obţinerii de fonduri de dezvoltare instituţională, instituțiile de învățământ superior elaborează proiecte de dezvoltare instituţională pe care le transmit CNFIS.

(4) Fondul de dezvoltare instituţională cuprinde sume pentru finanțarea unor proiecte specifice de dezvoltare instituțională pentru promovarea unor programe noi de studii, creșterea capacității instituționale, îmbunătățirea calității activității didactice, consolidarea legăturilor cu comunitatea locală și/sau regională, incluziunea socială, dezvoltarea programelor de studii și/sau internaționalizarea activității de învățământ superior, pe categoriile de cheltuieli prevăzute la art. 3.

Cheltuielile eligibile

Categoriile de cheltuieli eligibile privind sumele alocate pentru dezvoltarea instituţională a instituţiilor de învăţământ superior de stat, finanțate din bugetul ME, sunt:

  1. cheltuieli de personal (CP): salarii pentru personalul didactic, auxiliar didactic, de cercetare implicat în desfăşurarea programelor de studii, sporuri, contribuția de asigurări sociale, alte contribuţii legale în conformitate cu legislația privind salarizarea;
  2. cheltuieli cu deplasări interne şi internaţionale;
  3. cheltuieli materiale (CM): cheltuieli de întreţinere şi gospodărie, cheltuieli pentru materiale şi prestări de servicii cu caracter funcţional, cheltuieli cu cercetarea aferente programelor de studii, obiecte de inventar, reparaţii, cărţi şi publicaţii, perfecţionarea personalului, protocol, protecţia muncii etc.
  4. cheltuieli pentru susţinerea proiectelor educaţionale (inclusiv cele propuse de asociaţiile studenţeşti şi aprobate de universitate) şi de dezvoltare a resursei umane;
  5. cheltuieli cu regia instituţiilor de învăţământ superior

Instituțiile de învățământ superior de stat pot depune maximum un proiect pe un domeniu de dezvoltare instituțională.

ART. 5

(1) Toate instituțiile de învățământ superior de stat, finanțate din bugetul ME, sunt eligibile pentru a depune proiecte specifice de dezvoltare instituțională, care pot viza unul sau mai multe dintre următoarele domenii:

a) creşterea echităţii sociale, în vederea incluziunii sociale şi sporirii accesului la
învăţământul superior;
b) susţinerea participării şi accesului studenţilor cu dizabilităţi la procesul educaţional;
c) corelarea ofertelor educaţionale cu cererea pieţei muncii (inclusiv proiecte privitoare
la consilierea şi orientarea în carieră);
d) creşterea gradului de internaţionalizare a învăţământului superior din România;
e) asigurarea transparenţei în gestiunea studenţilor;
f) asigurarea funcţionării în bune condiţii a grădinilor botanice universitare, a staţiunilor
didactice, a bazelor de practică şi a altor infrastructuri de susţinere a activităţilor
didactice, similare bazelor de practică, din cadrul instituţiilor de învăţământ superior,
folosite pentru instruirea studenţilor;
g) susţinerea activităţilor societăţilor antreprenoriale studenţeşti (SAS) din cadrul
instituţiilor de învăţământ superior;
h) creşterea capacităţii instituţionale;
i) îmbunătăţirea calităţii activităţii didactice, inclusiv a respectării deontologiei şi eticii
academice;
j) promovarea unor programe noi de studii;
k) cultivarea legăturilor cu comunitatea locală şi/sau regională;
l) dezvoltarea programelor de studii;

Procedura de alocare a fondului pentru dezvoltare instituţională

(1) Criteriile pentru alocarea fondului de dezvoltare instituţională sunt conforme cu standardele specifice aplicate la nivel internaţional şi vizează:

a) conformitatea proiectului de dezvoltare instituţională cu politicile naţionale de dezvoltare a învăţământului superior privind:

(i) armonizarea politicilor educaţionale de la nivel instituțional cu prevederile Legii
învățământului superior nr. 199/2023 cu modificările ulterioare și a legislației subsecvente;
(ii) dezvoltarea politicilor instituționale de internaţionalizare a învăţământului;
(iii)dezvoltarea politicilor de mobilitate a studenţilor şi a cadrelor didactice şi de cercetare în spaţiul european al educaţiei şi cercetării ştiinţifice;
(iv)dezvoltarea de parteneriate cu operatorii economici şi cu comunitatea locală şi/sau regională la nivel naţional şi regional;
(v) dezvoltarea programelor de învăţare inovativă în concordanţă cu nivelul progresului ştiinţific actual;
(vi)accesul neîngrădit la baze de cercetare;

b) conformitatea proiectului de dezvoltare instituţională cu planul strategic al instituţiei de învăţământ superior aplicante;

c) calitatea proiectului (definirea obiectivelor, adecvarea mijloacelor pentru atingerea obiectivelor, fundamentarea bugetului, măsurile de asigurare a calităţii etc.);

d) corelarea bugetului propus cu dimensiunea aplicării obiectivelor instituției de învățământ superior și a activităților proiectului;

e) impactul anticipat al implementării proiectului şi sustenabilitatea efectelor acestuia;
f) capacitatea instituţiei de învățământ superior de implementare a proiectului;

(2) La propunerea CNFIS, ME poate stabili anual defalcarea pe tipuri de proiecte a fondului pentru dezvoltarea instituţională, precum şi ponderea diferitelor criterii pentru alocarea acestuia.

DOCUMENT Proiectul de ordin privind aprobarea metodologiei de alocare și utilizare a fondului pentru dezvoltarea instituțională a instituțiilor de învățământ superior de stat pentru anul 2025

Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Inspectoratele școlare au obligația să transmită la agenția de plăți și inspecție socială absențele elevilor ale căror familii iau venit minim de incluziune. Situația trebuie dată lunar, în format electronic, până la data de 10 a lunii în curs, pentru luna anterioară

Inspectoratele școlare trebuie să transmită, lunar, la agenția pentru plăți și inspecție socială județeană situația privind frecventarea cursurilor de către copiii de vârstă școlară din familiile beneficiare ale Legii nr.…
Vezi articolul

Dezastru la cheltuirea banilor europeni în școlile din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar PNRAS – doar 350 de milioane de lei într-un an și jumătate, adică 18% execuție bugetară din totalul sumei disponibile / În cele două mandate ale Ligiei Deca nici măcar nu au fost semnate contractele din PNRAS II

Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar are până acum doar 1409 proiecte, adică școli, în implementare – a anunțat ministrul Educației Ligia Deca luni, 25 martie, în prima conferință din…
Vezi articolul