Universitatea Politehnica Timișoara își instruiește profesorii pentru integrarea inteligenței artificiale în procesul educațional / Rectorul UPT: Același lucru ar trebui să se întâmple și în mediul preuniversitar

2.586 de vizualizări
Foto: Universitatea Politehnica Timișoara
Profesorii de la Universitatea Politehnica Timișoara (UPT) vor participa la un program de pregătire pentru integrarea responsabilă a tehnologiilor de inteligență artificială (AI) în procesul educațional, potrivit unui comunicat de presă al instituției. Inițiativa prevede sesiuni de training, ateliere practice și prezentări care vor aborda integrarea AI, cât și identificarea și gestionarea conținutului generat de aceste instrumente.

Potrivit reprezentanților instituției, trainingurile vor aborda două aspecte:

  • integrarea acestor instrumente în procesul didactic;
  • identificarea conținutului generat de inteligența artificială în situațiile în care studenții nu declară acest lucru.

Cursurile de pregătire includ prezentări, ateliere practice despre cum poate fi integrată eficient inteligența artificială în procesul educațional pentru a îmbunătăți atât învățarea, cât și predarea.

„Generațiile noi de elevi și studenți sunt din ce în ce mai puțin receptive la metodele clasice de predare. De asemenea, studenții și chiar elevii folosesc deja aplicații precum ChatGPT, Gemini sau Copilot, iar noi trebuie să vorbim pe limba lor. Utilizarea corectă a inteligenței artificiale poate transforma AI-ul într-un tutore personalizat pentru fiecare student. Un exemplu relevant este Khanmigo, un chatbot creat pentru elevii din Statele Unite pentru a-i ajuta să obțină performanțe mai bune la matematică. Acesta nu oferă răspunsuri directe, ci ajută elevul să găsească soluția pas cu pas”, a declarat rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan.

Sesiunile de formare vor include și un focus pe etica utilizării inteligenței artificiale, „asigurându-se că profesorii sunt pregătiți nu doar să aplice tehnologia, ci și să înțeleagă implicațiile sale etice în contextul educațional. În acest sens, cadrele didactice vor fi instruite să identifice și să combată eventualele riscuri legate de utilizarea necorespunzătoare a AI, cum ar fi generarea de conținut plagiat sau înșelător”, este menționat în comunicatul amintit.

Eficiența în utilizarea inteligenței artificială depinde de capacitatea studenților de a pune întrebările corecte și învățarea modului optim de a interacționa cu acest tip de tehnologii, subliniază responsabilul pentru implementarea stategiei AI în UPT:

„Cred că valoarea reală a inteligenței artificiale constă în capacitatea de a ajuta studenții să înțeleagă concepte dificile, însă acest lucru este posibil doar dacă studenții pun întrebările corecte. În urma acestor cursuri, cadrele didactice vor învăța cum să le ofere studenților explicațiile necesare și să-i ghideze să formuleze întrebările potrivite pentru a obține cele mai bune răspunsuri din partea instrumentelor AI”, a declarat Daniel Iercan, coordonator implementare strategie AI în Universitatea Politehnica Timișoara.

UPT susține o strategie națională de pregătire a profesorilor

Reprezentanții Universitatea Politehnica Timișoara susțin o eventuală strategie națională în ceea ce privește utilizarea aplicațiilor AI în procesul educațional, afirmând că și profesorii din învățământul preuniversitar au nevoie de pregătire în utilizarea AI.

„O strategie națională ar putea asigura o implementare coerentă și etică a AI în educație, oferind ghiduri clare și resurse pentru profesori, elevi și studenți. Implementarea AI în mediul preuniversitar poate include utilizarea de platforme educaționale personalizate, asistenți virtuali pentru teme și proiecte, dar și instrumente de evaluare automată. Este esențial ca ministerul să ofere o formare adecvată a profesorilor și să stabilească politici clare în acest sens”, a mai declarat rectorul Universității Politehnica Timișoara, potrivit sursei amintite.


Informații de context

În urmă cu doi ani, Senatul Universității Politehnica Timișoara a aprobat un set de
recomandări
prin care studenții pot folosi aplicațiile de tip ChatGPT în lucrările de licență sau disertație.

O regulă esențială pe care fiecare student trebuie să o respecte este faptul că
orice conținut generat de programele care folosesc inteligență artificială nu va fi preluat cu titlul de adevăr sau opinie personală, ci va fi analizat și procesat din perspectiva utilizatorului. De asemenea, studenții trebuie să menționeze în bibliografie instrumentul utilizat, precum și data accesării acestuia.


4 comments
  1. AI-ul însuși e vulnerabil la atacuri cyber, ca recent. Că de obicei, va fi un tool folosit la 2% din ce poate. De aceea e necesară instruirea how-to.

  2. cineva ne vrea asistați” cu orice preț. nu se dorește independenta și dezvoltarea capacităților individului ci ” asistarea” lui cu orice preț .
    ne revoltăm că avem asistați sociali cu costuri imense , ei bine acum vom avea asistați intelectuali , contra cost pt că nimic nu e gratis.
    vei plati ca sa ți să spună ce sa faci și cum .

  3. ChatGPT este conceput de a putea fi utilizat de orcine, fără nicio instruire pt utilizare. Sigur, îți trebuiesc cunoștințe pe tema care te interesează pentru a putea pune întrebări. Aceste cunoștințe țin nivelul tău profesional, nicidecum să fie acumulate printr-un astfel training.
    În concluzie, un astfel de curs în mediul universitar este lipsit de sens și chiar rușinos!!

  4. înțelegerea este și un efort personal. cu cât e mai ușor cu atat devine mai greu
    ai ul e folosit strict otr făcut teme proiecte și fraudat la ex. aici am ajuns.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cu masa pe scenă. Nicio propunere din partea celor 42 de inspectori școlari generali, veniți din toată țara la București să dezbată proiectul de lege a învățământului, nu a fost comunicată de ministrul Cîmpeanu

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunță că „am dezbătut astăzi, la Colegiul Național „Sf. Sava” din București, împreună cu inspectorii școlari generali din toată țara, proiectul Legii învățământului preuniversitar”, pe pagina…
Vezi articolul

Mihnea Costoiu, rector de trei mandate la Politehnica din București, a fost exmatriculat de la două doctorate, unul de la universitatea sa, celălalt, de la Academia SRI. Ninel Peia și Nicolae Bănicioiu au ratat și ei titlurile de doctor

Universitatea Politehnica din București (UPB) este condusă din anul 2012 de un cadru didactic fără doctorat. Ajuns la 48 de ani, Mihnea Costoiu a pierdut deja două trenuri de doctor.…
Vezi articolul

Director nou în Ministerul Educației, la Direcția Generală „Echitate și Performanță”: Alin Păunescu, repus în funcție de instanță, după ce a fost achitat într-un dosar de trafic de influență și luare de mită

Direcția Generală Echitate și Performanță Învățământ Preuniversitar (DGEPÎP), înființată prin cea mai recentă hotărâre de guvern pentru reorganizarea Ministerului Educației, are un nou director general de la 1 septembrie, potrivit…
Vezi articolul