Cazul unui profesor al Universității „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) acuzat de zeci de studenți ai Facultății de Științe Socio-Umane de abuz de putere și comportament umilitor, caz prezentat de publicația Investigatoria, a determinat, la sfârșitul săptămânii trecute, o reacție a instituției de învățământ superior. Dar, în timp ce studenții au semnalat problema anonimatului, făcând inclusiv pentru sursa menționată declarații sub această protecție, iar Comisia de Etică a solicitat datele de identificare ale semnatarilor „sub sancțiunea anulării sesizării”, precizările ULBS fac trimitere la anonimizarea acestor date, care reprezintă cu totul altceva și ale cărei limite sunt menționate chiar în comunicatul universității.
Precizările transmise de ULBS redacției Edupedu.ro (comunicatul complet – la finalul articolului) menționează că la Comisia de Etică universitară există o sesizare depusă și că aceasta este „în curs de cercetare. Universitatea precizează că această Comisie funcționează, conform Cartei ULBS, „independent față de orice altă structură sau persoană” din cadrul instituției. Iar Carta ULBS, mai spune universitatea, „a fost armonizată în concordanță cu prevederile Legii învățământului superior 199/2023 și s-a aflat în dezbatere publică la începutul acestui an”.
Investigatoria, preluată vineri de Edupedu.ro, a relatat că, în urmă cu 4 luni, zeci de studenți ai Facultății de Științe Socio-Umane, specializarea Psihologie, din cadrul Universității „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS) au depus o sesizare către conducerea instituției de învățământ superior, în care îl acuză pe profesorul universitar Eugen Iordănescu, de abuz de putere și comportament umilitor la adresa studenților. Dar, potrivit sursei citate, conducerea Universității le-a cerut studenților să completeze plângerea cu date de identificare ale celor care au completat sesizarea, “sub sancțiunea anulării sesizării”.
În comunicatul său de vineri, Universitatea face trimitere la „anonimizarea datelor”: „conform Cartei ULBS, sesizările care ajung la Comisia de Etică sunt anonimizate, această prevedere regăsindu-se în art. 5(8) din capitolul privitor la Comisia de Etică universitară a ULBS”. Sunt menționate și care sunt limitele acestei anonimizări, conform Cartei ULBS: datele pot fi accesate de reprezentanții legali ai părților și, în anumite condiții, de autorități.
- Mai precis, „accesul terților la dosarul de caz pe durata desfășurării anchetei va fi interzis, cu excepția reprezentanților legali ai părților și, atunci când faptele fac subiectul unei investigații oficiale a organelor de stat autorizate. După soluționarea cazului, accesul terților la dosar va fi interzis, cu următoarele excepții: reprezentanții legali ai părților în cazul unui recurs, membrii organismului de recurs, organele de stat autorizate, atunci când faptele fac subiectul unei investigații oficiale, cercetătorii, exclusiv în interesul cercetării academice și cu respectarea unor standarde stricte de confidențialitate.”
Date anonimizate vs. sesizări anonime
Anonimizarea datelor este o chestiune complet diferită de anonimatul sesizărilor. În timp ce sesizările anonime sunt interzise de lege, în pofida demersurilor recente ale guvern de a le permite în cazul abuzurilor și hărțuirii sexuale, inclusiv în mediul universitar, anonimizarea este stipulată tot legal.
Edupedu.ro a scris, la începutul acestei luni, că noul Regulament-cadru privind organizarea și funcționarea Comisiilor de etică universitară prevede că „sesizările și reclamațiile anonime nu sunt luate în considerare”, deși, din august, guvernul a demarat proceduri pentru a schimba legislația așa încât sesizările anonime, care în prezent nu sunt permise de lege, să poată fi folosite în cazuri de hărțuire și abuz, în mediul universitar.
Regulamentul-cadru al Comisiilor de Etică blochează, astfel, explicit sesizările anonime, prin Art. 6 (3), care spune că acestea nu sunt luate în considerare. Și aceasta, în condițiile în care noul Cod-cadru de etică universitară adoptat în baza noii Legi a învățământului superior 199/2023 în primăvara acestui an, prevedea interdicția privind sesizările anonime doar implicit. Edupedu.ro scria, pe 31 iulie, că „reclamațiile anonime ale studenților hărțuiți sexual sunt blocate în toate universitățile din România printr-o Hotărâre a Guvernului Ciolacu, elaborată de ministerul Ligiei Deca”, anume Codul-cadru de etică în universități..
Una dintre schimbările anunțate de guvern, dar încă neaplicate este cea privind regimul petițiilor, care interzice sesizările anonime. Un proiect de lege urmărește să introducă o excepție în cazul în care petițiile anonime se referă la hărțuire pe criteriu de sex sau de hărțuire morală. Acestea urmează să fie supuse analizei persoanei responsabile sau Comisiei de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire, conform Metodologiei pentru prevenția și combaterea hărțuirii, după cum Edupedu.ro a relatat aici.
Pe de altă parte, anonimizarea este prevăzută și de Legea 199 a învățământului superior (Art. 171), și de regulamentul-cadru de etică universitară. Astfel:
- Legea 199/2023, Art 171 (5) „Comisia de etică universitară, de la nivelul instituției de învățământ superior, păstrează confidențială identitatea autorului sesizării.”
- Regulamentul-cadru – Art. 10 (3) „Autorului sesizării i se păstrează confidențialitatea identității.”
Același art. 10 al regulamentului-cadru este cel care prevede și că sesizările nu pot fi anonime, ci trebuie să includă semnătura autorului sesizării, datele de identificare ale acestuia, pe lângă motivarea argumentată privind sesizarea sa.