În facultățile Universității din București se vor face verificări în momentul în care ponderea studenților care nu au promovat o disciplină, în urma unei evaluări finale, este mai mare de 66%, dar și în cazul în care ponderea notelor de 9 și 10 este prea mică (sub 5%) sau prea mare (peste 75%). Aceste analize vin în completarea posibilității studenților de a contesta note și sunt prevăzute într-un nou „Regulament cadru de evaluare și notare a studenților în cadrul Universității din București”, publicat săptămâna aceasta pe pagina Senatului instituției de învățământ superior.
Astfel, regulamentul prevede, pe de o parte, soluția obișnuită a contestațiilor pe care le pot face studenții. Dar un articol descrie și o altă măsură, în cazul în care apar situații extreme în evaluări, precum un număr foarte mare de studenți care nu promovează o disciplină sau, dimpotrivă, un număr prea mare sau prea mic de studenți care iau note de 9 și 10.
- Cu toate acestea, nu sunt menționate clar, în document, măsuri care pot fi luate în cazul în care se constată nereguli de evaluare care afectează foarte mulți studenți, ci doar faptul că analiza poate ajunge la consiliul de administrație sau că se iau „măsurile care se impun”.
Astfel, potrivit Art. 20 din Regulamentul citat, la finalul anului universitar conducerea departamentului trebuie să analizeze distribuția notelor, pe discipline, în cazul studiilor de licență. Același lucru poate fi făcut, în cazul studiilor de masterat, doar în urma unor sesizări ale studenților.
Dacă, la o disciplină, numărul studenților care nu promovează depășește 66%, consiliul departamentului împreună cu titularul de disciplină realizează o analiză pentru a stabili „cauzele care au determinat această situație și propun măsurile care se impun”, ponderea mare a celor care nu promovează putând sau nu să fie justificată prin nivelul de pregătire al studenților. Analiza finală este prezentată în consiliul facultății și transmisă consiliului de administrație.
În același timp, dacă numărul celor cu note de 9 și 10 este prea mic (sub 5%) sau prea mare (peste 75%), situația este analizată din nou și se iau „măsurile care se impun”, în funcție de cauzele constatate.
Art. 20 din „Regulament cadru de evaluare și notare a studenților în cadrul Universității din București” – integral:
- ”(1) Conducerea departamentelor trebuie să analizeze la finalul anului universitar distribuția notelor pentru fiecare disciplină pentru studii universitare de licență și, doar, în cazurile în care studenții sesizează, pentru studii universitare de masterat.
- (2) Dacă ponderea studenților care nu au promovat disciplina respectivă din totalul studenților care au participat la evaluarea finală este mai mare de 66%, consiliul departamentului împreună cu titularul de disciplină analizează fișa disciplinei, suportul de curs și bibliografia, subiectele de examen și baremul de corectare, stabilește cauzele care au determinat această situație și propun măsurile care se impun. În aceste cazuri excepționale, directorul de departament prezintă analiza realizată în consiliul facultății, aceasta fiind transmisă ulterior către consiliul de administrație.
- (3) Consiliile departamentelor calcluează (după desfășurarea tuturor sesiunilor din anul universitar) ponderea notelor de 9 și 10 din totalul studenților promovați. Dacă această pondere este mai mică de 5 % din total, respectiv, mai mare de 75 % din total se analizează cauzele care au determinat această situație și măsurile care se impun”.