Uniunea Sindicatelor Europene din Educație, cu 11 milioane de profesori și angajați printre membri, le scrie premierului Ciucă și Ligiei Deca, în semn de solidaritate cu profesorii din România: Guvernul trebuie să asigure salarii mai mari și condiții de muncă mai bune și mai incluzive pentru a atrage și a păstra profesori calificați și pasionați

15.393 de vizualizări
Foto: captura ETUCE
Uniunea Sindicatelor Europene din Educație – ETUCE, transmite o scrisoare către premierul României, Nicolae Ciucă, ministra Educației, Ligia Deca și către liderii sindicatelor reprezentative din Învățământ, pentru a se declara solidari cu protestatarii intrați luni în grevă generală. Organizația care reprezintă 127 de sindicate din Educație, cu 11 milioane de membri, face apel la condiții mai bune de lucru, la o finanțare mai aproape de media europeană a sectorului și la salarii mai atractive pentru cei care lucrează în acest sistem.

Scrisoarea de solidaritate adresată guvernanților a fost publicată de FSLI.

„ETUCE reprezintă 127 de sindicate din educație, adică peste 11 milioane de profesori și alte categorii de personal din educație la toate nivelurile de învățământ din întreaga Europă. ETUCE este recunoscut ca partener social european pentru educație la nivelul UE și ca federație sindicală europeană în cadrul Confederației Europene a Sindicatelor (ETUC)”, scrie Susan Flocken, directorul uniunii sindicale.

Federația europeană a publicat un mesaj de susținere și pe Twitter:

Redăm câteva paragrafe din textul scrisorii ETUCE:

„Prin această scrisoare, ETUCE își reafirmă solidaritatea puternică cu organizațiile sale membre din România, Federația Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Federația Națională Sindicală „Alma Mater” (Alma Mater), Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret” (“Spiru Haret”) pentru greva generală care va începe luni, 22 mai 2023. Potrivit FSLI, „Alma Mater” și “Spiru Haret”, politicile dezastruoase ale Guvernului în domeniul educației fac ca această acțiune de protest să fie inevitabilă: discuțiile inițiate de sindicate cu Ministerul de Educației pentru majorarea salariilor și îmbunătățirea condițiilor de muncă nu au fost finalizate, iar consultările cu partenerii sociali planificate pentru luna mai nu au avut loc. Ca urmare, guvernul a permis ca acordul colectiv pentru sectorul educației să expire.

ETUCE susține FSLI, Alma Mater și “Spiru Haret” și insistă asupra implementării corecte a principiului 8 privind dialogul social și implicarea lucrătorilor din Pilonul european al drepturilor sociale: “Partenerii sociali vor fi consultați cu privire la elaborarea și punerea în aplicare a politicilor economice, sociale și de ocupare a forței de muncă, în conformitate cu practicile naționale”, în conformitate cu Convenția nr. 144 și Recomandarea nr. 152 a OIM privind consultarea tripartită. Acest principiu a fost recunoscut, de asemenea, în recenta Comunicare a Comisiei Europene “Consolidarea dialogului social în Uniunea Europeană” [COM(2023) 40 final] și în propunerea de recomandare a Consiliului pe aceeași temă [COM(2023) 38 final].

FSLI, Alma Mater și “Spiru Haret” fac apel la creșterea investițiilor publice în educație în România. Potrivit datelor Eurostat, bugetul total insuficient de doar 3,2% din PIB rămâne sub media UE de 4,8% din PIB și este al doilea cel mai mic din Europa, prezentând o tendință îngrijorătoare de scădere în perioada 2019-2021. ETUCE reamintește că resursele financiare sunt esențiale pentru ca sistemele de educație și formare profesională să fie performante și să ofere o educație de calitate generației viitoare. Împreună cu organizațiile membre din România, ETUCE solicită Guvernului României să aplice legislația în vigoare și să majoreze salariile tuturor categoriilor de angajați din educație, ale cadrelor didactice și universitare, în special ale celor nou intrate în profesie, precum și ale personalului auxiliar, administrativ și nedidactic.

Pentru ca profesia de cadru didactic să devină o profesie atractivă pentru cadrele didactice cu înaltă calificare, trebuie să se asigure salarii decente pentru toți profesorii și cercetătorii, în conformitate cu principiul plății egale pentru muncă egală și muncă de valoare egală.
Toți profesorii ar trebui să aibă cel mai înalt nivel de calificare și să fie plătiți corespunzător, adică nu mai puțin decât nivelul salarial echivalent al altor profesioniști care au calificări de nivel terțiar.

Profesorii, cadrele didactice și alte categorii de personal din educație merită și cer, pe bună dreptate, condiții decente de predare și învățare pentru profesori și elevi, inclusiv, printre altele, încălzire centrală și instalații sanitare în toate instituțiile de învățământ din orașe și din zonele rurale; laboratoare moderne de fizică, chimie și biologie; amenajarea de terenuri și facilități sportive, precum și dotarea instituțiilor de învățământ cu infrastructura digitală și sistemele de securitate necesare pentru a asigura siguranța elevilor și a personalului din învățământ; precum și punerea la dispoziție a mai multor materiale didactice fizice.

ETUCE, care reprezintă 127 de sindicate din educație din Europa, este solidară cu FSLI, Alma Mater, “Spiru Haret” și afiliații lor din România.

Reiterăm importanța implementării depline a programului amplu de reformă “România Educată”, anunțat în urmă cu șapte ani și solicităm guvernului să se așeze la masa negocierilor pentru a negocia condiții de muncă mai bune și salarii decente. ETUCE sprijină pe deplin efortul organizațiilor membre FSLI, Alma Mater și “Spiru Haret” de a face profesia de profesor mai atractivă, în special pentru a opri exodul creierelor în rândul tinerilor.

Sistemul educațional din România nu se mai poate baza pe profesioniști necalificați și fără experiență care să îi înlocuiască pe cei care se pensionează, ci mai degrabă trebuie să asigure salarii mai mari și condiții de muncă mai bune și mai incluzive pentru a atrage și a păstra profesori, cadre didactice și personal didactic calificat și pasionat.

ETUCE crede în respectarea valorilor democratice și a principiilor partenerilor sociali. Asigurarea unui proces educațional de înaltă calitate necesită cadre didactice energice, creative și motivate, cu stabilitate în muncă, cu salarii decente și competitive și cu un volum de muncă echilibrat. Pentru a realiza acest lucru, Guvernul României trebuie să se angajeze într-un dialog social serios și pozitiv cu sindicatele. Continuăm să monitorizăm îndeaproape situația și susținem FSLI, Alma Mater, “Spiru Haret” și membrii lor în această luptă pentru investiții publice mai mari în educație, pentru a asigura condiții de muncă și salarii decente pentru personalul din educație din România”.


6 comments
  1. Oare știu stimații conducători, că d- mele educatoare își plătesc condicile de prezență, cumpără din banii personali revistele învățământului,materiale pentru buna desfășurare a actuluil educațional( hârtie de xerox,cartoane colorate ,silicon și pistol pentru lipit ,cărți și reviste care nu rezistă de la o generație la alta, markere și hârtie flip chart ,rezerve tuș pentru imprimantă…și lista ar putea continua…) iar acum nu ne acordă nimeni atenție…bătaie de joc, lucrăm peste program și acasă,nu ne sunt plătite drepturile …noi nu putem lua șpagă,că și în sănătate unde plătești de te ustură pentru banale analize de sânge…RUSINE…Românie Educată!!!

  2. O parte din angajatii nedidactic politic de lipit afise au o norma si jumatate lucrind doar jumatate din timpul programului in dauna celorlalti care-si fac treaba si nu vad nici sindicatele nici ministerul sint smecherii facute intre dir. si isj-uri.Poate edu-pedu o sa sesizeze.

  3. Oare Nicu Ciucă și company,citește așa ceva?Că in semn de nepăsare,în plină grevă,chiar azi au fost votate controversatele legi ale educației de către Senat.Rusine!

  4. Despre întregirea normelor la personalul didactic auxiliar și nedidactic nu se spune nimic , suntem plătiți pentru 4 ore și lucrăm mereu peste program .Nu există posibilitatea să ne mai luăm un job , așa cum există pentru profesori. De ce nu ne ia nimeni în seamă ? Nu vrem salarii mai mari , vrem normă întreagă !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Evaluarea psihosomatică pentru înscrierea la clasa pregătitoare 2019 – Cum se desfășoară evaluarea psihosomatică, ce trebuie să știe copiii și care sunt riscurile școlarizării înainte de vreme

Copiii care împlinesc 6 ani după 1 septembrie 2019 pot să urmeze clasa pregătitoare numai după ce trec printr-o evaluare psihosomatică. Durează 20 de minute, se realizează la grădinițele de…
Vezi articolul
Concursul de directori la București

Asociația Școlilor Particulare acuză ARACIP, agenția care asigură calitatea în învățământ, că “lovește” școlile private obligându-le din nou să numească directori prin concurs / Iosifescu, președintele agenției: Obligația nu e “reintrodusă”, este în lege

Asociația Școlilor Particulare acuză Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar că a “dispus”, într-o “manieră lipsită de predictibilitate și responsabilitate”, o obligație de numire a directorilor școlilor…
Vezi articolul

Admitere liceu 2023. Corectarea în baza de date a opțiunilor elevilor transcrise greșit și rezolvarea cazurilor medicale au loc în perioada 26-28 iulie / Model de cerere pentru situații speciale și ce trebuie să conțină dosarul

În perioada 26-28 iulie 2023, comisiile de admitere județene rezolva situațiile speciale apărute după etapa de repartizare computerizată la Admiterea la liceu 2023, cum ar fi cazuri medicale speciale, schimburi de…
Vezi articolul