Uniunea Elevilor Reprezentanți spune că 2% din PIB, adică alocarea în Educație din acest an, reprezintă un procent “nesemnificativ pentru reformele necesare sistemului”. Într-un comunicat de presă transmis Edupedu.ro, organizația reclamă în special faptul că banii nu ajung pentru ca toți elevii să primească transport gratuit: “În lipsa unor soluții potrivite, elevii sunt nevoiți să recurgă la alternative nesigure, cum ar fi autostopul, o practică ce pune în pericol viața acestora”, spune UER. Organizația elevilor critică și noul Statut al Elevului, despre care spune că “nu aduce nici o schimbare”.
Uniunea Elevilor Reprezentanți (UER) semnalează lipsa finanțării în Educație care ar duce la abandon școlar. Organizația spune că „elevii sunt și astăzi privați de accesul la un transport gratuit. Mulți elevi nu beneficiază de nicio formă de transport, fiind nevoiți să apeleze la abandonul școlar”. De remarcat, comunicatul de presă reprezintă prima poziție publică a UER, după ce a fost aleasă o nouă conducere recent.
„Conform Hotărârii de Guvern nr. 810/2023, modificată ulterior prin HG nr. 1337/2023, elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu și care nu beneficiază de transport public ar urma să primească o sumă forfetară lunară pentru acoperirea cheltuielilor de transport. Această prevedere, concepută și implementată sub îndrumarea Ligiei Deca, s-a dovedit a fi o măsură ineficientă, întrucât sumele forfetare alocate sunt insuficiente și nu acoperă costurile reale de transport. În lipsa unor soluții potrivite, elevii sunt nevoiți să recurgă la alternative nesigure, cum ar fi autostopul, o practică ce pune în pericol viața acestora”, potrivit comunicatului de presă, semnat de noua președintă a UER, Ștefania Popa.
- Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației a tăiat sume pentru transportul elevilor, înainte de campania electorală, într-un nou proiect de HG, adoptat de Guvern.
Uniunea Elevilor Reprezentanți critică și alocarea a “doar 2% din PIB, un procent insuficient pentru a finanța programele de sprijin necesare, pentru a îmbunătăți infrastructura școlară sau pentru a atrage și motiva cadrele didactice. Promisiunile de schimbare și modernizare a sistemului s-au dovedit simple iluzii, lăsând educația într-o stare critică, departe de prioritățile de care ar trebui să beneficieze”, mai scrie în comunicat.
Elevii reclamă și faptul că noul Statut al Elevului, adoptat după opt ani de la ultimul statut, nu aduce nici o schimbare, ci continuă să ignore nevoile reale ale elevilor, fiind doar o adaptare minimă a statutului vechi.
“După o lungă așteptare de opt ani, elevii și-au pus speranța că noul Statut va fi un instrument real de susținere a drepturilor și nevoilor lor. În schimb, noul document nu aduce nimic nou și se limitează la ajustări minore, fără să abordeze problemele cu adevărat presante ale elevilor. Astfel, statutul rămâne un document depășit, incapabil să răspundă provocărilor actuale și să creeze un cadru educațional mai echitabil și mai modern. Această lipsă de progres denotă fie o nepăsare față de vocea elevilor, fie o lipsă de perspectivă asupra reformelor necesare”.
DOCUMENT DESCARCĂ Comunicatul integral al Uniunii Elevilor Reprezentanți:
Foto: © Phuttharak Chindarot | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
Problema navetei elevilor poate fi rezolvată foarte usor dacă s-ar suplimenta numărul de autobuze/ microbuze cu care circulă elevii navetiști ( pentru că acum sunt supra aglomerate ) și dacă elevii ar putea circula doar pe baza carnetului de elev vizat la zi și a 7nui act de identitate. Consiliile județene ar putea înființa firme de transport care să asigure in mod gratuit naveta elevilor. În momentul acesta sunt foarte puține firme care procedează așa. În rest se fac tabele peste tabele de către profesorii diriginți in fiecare lună cu: ruta, firma de transport, numărul de zile de cursuri acoperite de abonament, valoarea abonamentului. La acest tabel se adauga copiile după abonamente iar după ce expiră abonamentul, trebuie adus și în original.