Uniunea Editorilor din România (UER) protestează față de modul în care se organizează licitaţiile publice pentru manualele şcolare, pe care îl califică drept „total neadecvat”, potrivit unui comunicat de presă primit la redacție.
„După perioada recent încheiată, cu greve, întârzieri în parcurgerea materiei și încheierea situațiilor școlare de sfârșit de an, examene și evaluări, cadrele didactice sunt supuse la o nouă presiune: parcurgerea unui număr semnificativ de pagini, pentru a putea face selecția manualelor, în timpul concediului de odihnă!
În aceste condiții, un număr semnificativ de profesori și-au declinat această responsabilitate. Iar procesul, în loc să fie unul normal, în care profesorii conlucrează și aleg manualele adecvate la clasă, devine unul discreționar, în care directorul (sau altcineva!) alege manualele după criterii subiective și nu pedagogice”, atrage atenția organizația.
Amintim că învățătorii și profesorii de gimnaziu își pot alege manualele cu care să lucreze în anul școlar 2023-2024, după ce o listă cu acestea a fost trimisă de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) în teritoriu, luni, 10 iulie, potrivit unei adrese obținute de Edupedu.ro.
Ministerul Educației a încheiat licitația pentru o parte dintre manualele pentru anul școlar următor și urmează să fie și altele anunțate. Profesorii trebuie să anunțe opțiunile responsabililor din școlile în care lucrează, potrivit procedurii.
Redăm comunicatul UER integral mai jos:
„Uniunea Editorilor din România (UER) protestează public împotriva modului total neadecvat în care se organizează licitațiile publice în vederea asigurării cu manuale școlare: De peste 10 ani, consecutiv, etapa licitației în care cadrele didactice ar trebui să își manifeste opțiunile pentru manuale este programată în vacanța de vară!
Am solicitat Ministerului Educației, în repetate rânduri, să ajusteze calendarul licitației de manuale, astfel încât cadrele didactice să aibă timpul necesar selectării manualelor în cursul anului școlar. Mai mult, am propus ca, în timpul procesului de selecție, cadrele didactice să completeze fișe de evaluare a manualelor, care să poată fi folosite în vederea îmbunătățirii conținuturilor.
Toate demersurile făcute au rămas fără ecou, situația fiind neschimbată din anul 2013! După perioada recent încheiată, cu greve, întârzieri în parcurgerea materiei și încheierea situațiilor școlare de sfârșit de an, examene și evaluări, cadrele didactice sunt supuse la o nouă presiune: parcurgerea unui număr semnificativ de pagini, pentru a putea face selecția manualelor, în timpul concediului de odihnă!
În aceste condiții, un număr semnificativ de profesori și-au declinat această responsabilitate. Iar procesul, în loc să fie unul normal, în care profesorii conlucrează și aleg manualele adecvate la clasă, devine unul discreționar, în care directorul (sau altcineva!) alege manualele după criterii subiective și nu pedagogice.
Inevitabil, se impune următoarea întrebare publică:
Cine va alege manualele pe care le vor folosi, în toamnă, elevii și cadrele didactice?
Întrebări pentru Ministerul Educației:
- Chiar nu se poate ajusta calendarul licitației de manuale școlare astfel încât să fie timp suficient pentru elaborare și evaluare, iar selecția manualelor să se facă în timpul anului școlar?
- Nu considerați că selecția manualelor ar trebui să fie făcută în mod real de profesori, prin conturi online individuale, asumate?. Sistemul există, dar este folosit doar de directori. De ce nu se dorește un sistem de selecție modern, funcțional și corect?”.