Ministrul Educației spunea recent despre evaluarea standardizată pilot care se va desfășura în 329 de școli alese de minister: “Ne-am asigurat că toți acești elevi vor avea acces la aceste dispozitive electronice”. Edupedu.ro a contactat una dintre școlile aflate în proiectul pilot și a aflat că “școala are doar un laborator de informatică dotat, dar nu este suficient. Elevii trebuie să vină cu tablele și telefoane inteligente pentru a susține testarea standardizată.”
- Participarea la testare nu este obligatorie și nu există sancțiuni pentru neparticiparea la testare, spune ministrul Educației.
- Reamintim că ordinul de ministru privind pilotarea evaluării standardizate a fost emis într-o singură zi, transmis pentru dezbatere a doua zi Grupului de Dialog social și publicat în Monitorul Oficial în aceeași zi, seara. Nu au fost poziții oficiale ale Grupului, dar mai multe asociații de elevi din țară și Federația Părinților și Aparținătorilor Legali au criticat rapiditatea cu care s-a decis pilotarea testării standardizate.
- Pilotarea a fost încredințată prin parteneriat cu titlu gratuit între minister și platforma Brio, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale.
Luni, 30 mai, începe evaluarea standardizată pentru o parte dintre elevii celor 329 de școli din țară alese de ministerul Educației să facă parte din proiectul pilot care să testeze competențele elevilor. Vor da testarea toți elevii din clasele I-XI, mai puțin cei de a VIII-a, din aceste școli.
Edupedu.ro a contactat o școală din această listă de 329 de unități de învățământ, în care de luni se vor susține testările standardizate. Reprezentantul unității de învățământ ne-a spus că le-a comunicat părinților ca elevii să aducă de acasă tablete sau telefoane inteligente în ziua testării deoarece nu există suficiente în școală. Unitatea de învățământ este dotată cu un laborator de informatică dar nu este suficient pentru a acoperi nevoile pentru ca toti elevii din clasele I-VII să susține testarea pe un dispozitiv.
De menționat, Ordinul publicat în Monitorul Oficial precizează la art. 4 alin 2: “Inspectoratele școlare județene și unitățile de învățământ trebuie să se asigure că elevii dispun de un număr suficient de dispozitive, precum: calculatoare, laptopuri, tablete sau telefoane smart (..) în perioada de desfășurare a evaluării standardizate astfel încât să se ofere posibilitatea fiecărui elev din clasele I-a – a VII-a, respectiv a IX-a – a XI-a să susțină această evaluare.”
Art 4. alin 3 “Dispozitivele utilizate trebuie să fie conectate la rețeaua internet, să aibă un sistem de operare și un browser web. Fiecare elev trebuie să aibă acces la browserul web,” mai precizează documentul.
De altfel, problema lipsei dispozitivelor în școli a fost ridicată și de o profesoară în cadrul unei conferințe privind testarea standardizată. Aceasta a semnalat că în școala în care predă nu există echipamente pentru toți elevii care vor susține testarea standardizată. Răspunsul primit de la reprezentanta companiei care pune la dispoziție platforma de testare a fost ca profesoara „să ceară autorității locale sau să ceară ministerului mai multe tablete”:
“Frumusețea testelor digitale este tocmai că nu e musai să fie parcurse simultan de toți copiii. Mai mult decât atât, recomandarea este să ceară autorității locale sau să ceară ministerului mai multe tablete”.
„Dacă școala, dacă doamna nu are la școală suficiente tablete sau suficiente device-uri pe care copiii se poate parcurge testele, poate să-i roage pe copii să vină cu telefonul propriu, pentru că, știm cu toții, nu prea mai există copil de vârsta școlară care nu are telefon. Sau există, dar puțini”, a menționat aceasta.
Reamintim, într-o intervenție la TVR, săptămâna trecută ministrul Educației spunea: “Ne-am asigurat că toți acești elevi vor avea acces la aceste dispozitive electronice.”
Redăm dialogul în care ministrul Educației vorbea despre avantaje testării standardizate:
Sorin Cîmpeanu: Primul argument: se constituie într-un instrument aceste testări, puternic instrument de sprijin pentru profesori și elevi, dar sunt lucruri utile și părinților. Doi: obișnuiesc elevii cu administrarea digitală, pentru că toate aceste teste vor fi administrate digital. Elevii pot răspunde pe laptop, pe tabletă, pe smartphone, pe orice.
Moderatoare: Iar cei care nu au acces la aceste dispozitive? Acolo ce facem?
Sorin Cîmpeanu: Vor avea toți. Ne-am asigurat că toți acești elevi vor avea acces la aceste dispozitive electronice. Cei mici pot să considere acest test o simplă joacă, dar competențele vor fi analizate foarte serios.
Cum au fost alese școlile pentru testarea pilot
Potrivit surselor Edupedu.ro, cu excepția capitalei București, selecția a fost făcută de către Minister împreună cu inspectoratele școlare județene, pe baza următoarelor criterii, urmărindu-se să fie alese “unități de învățământ de nivele valorice diferite”:
1. Un colegiu/liceu cu profil pedagogic.
2. O unitate de învățământ gimnazial din mediul urban mare (municipiu).
3. O unitate de învățământ gimnazial din mediul urban mic.
4. O unitate de învățământ liceal din mediul urban mic.
5. O unitate de învățământ gimnazial din mediul rural mic.
6. O unitate de învățământ gimnazial din mediul rural mare.
7. O unitate de învățământ liceal din mediul rural.
Testarea standardizată are loc în perioada 30 mai – 10 iunie pentru elevi ai claselor I-VII, din școlile selctate, iar elevi ai claselor a IX-a – a XI-a vor susține testele în perioada 30 mai – 8 iunie.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.