UNESCO: 4 din 5 copii români de clasa a II-a au competenţe medii la citire şi matematică, dar până în clasa a VIII-a numărul lor scade cu 25%

9.368 de vizualizări
Învățământul primar
Foto: Pexels.com
Procentul elevilor care au măcar un nivel de competență minim la citire și matematică scade pe măsură ce aceştia înaintează în sistemul educaţional românesc, potrivit datelor UNESCO publicate în raportul UNICEF “The state of the world’s children 2019”. Dacă în clasa a doua evaluările naţionale făcute pe metodologia internaţională de testare arată că 86% dintre elevi au un nivel de competenţă peste minimum la citire, la finalul clasei a VIII-a doar 61% din elevi mai ating acest nivel. Este o scădere de 25%, potrivit datelor citate, iar măsurătorile s-au făcut în perioada 2010-2018.

Testările aplicate elevilor din ciclul primar, care în România poartă numele de Evaluarea Naţională, şi care se desfăşoară în clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a arată evoluţia competenţelor acestora de-a lungul parcursului lor şcolar.

Datele UNESCO relevă competenţe peste nivelul minim la citire pentru 86% dintre elevii de clasa a II-a din România. De asemenea, competenţele la matematică pentru aceştia sunt în proporţie de 79% peste nivelul minim.

La sfârșitul învățământului gimnazial (ciclul secundar inferior), în clasa a VIII-a, doar 61% dintre elevi mai ating nivelul minim la citire şi 60% la matematică.

Elevii aflaţi sub nivelul minim de competenţă, adică nivelul 2 în metodologia de testare internaţională PISA, sunt consideraţi analfabeţi funcţional pentur că nu deţin cunoştinţele de bază necesare. Aceştia nu pot înţelege un text citit, deşi ştiu să citească şi nu pot face calcule aritmetice simple. Analfabetismul funcţional în rândul elevilor de 15 ani este de 40%, potrivit PISA 2015.

Între timp, în 2018 a avut loc o nouă testare PISA, la care a participat și România pe lângă alte 78 de state, ale cărei rezultate vor fi publicate de OECD pe 3 decembrie 2019 şi pe care Edupedu.ro le va prezenta.

Scăderea acestor indicatori nu este specifică doar României, ci mai multor state, în general cele cu sisteme de educaţie asemănătoare, mai arată datele. Amplitudinea acestei scăderi este însă mult mai mare decât în ţări ca Portugalia, Polonia, Spania, Austria sau Cehia.

Situaţia dezvoltării competenţelor este corelată şi cu cea a abandonului şcolar, de către specialiştii UNESCO. Dacă la un an după intrarea în şcoală, în clasa I, 12% dintre copiii de vârsta şcolară respectivă nu se regăsesc în şcoli, până la finalul clasei a VIII-a, procentul ajunge la 23%.

FOTO: pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studiu pe un eșantion de oportunitate: din peste 570 de liceeni care au răspuns la chestionare online, majoritatea au valori de stânga, iar nouă din zece vor ca statul să asigure sănătate și educație de calitate și să garanteze drepturile egale ale cetățenilor

Majoritatea celor 575 de liceeni din 34 de județe, participanți la un sondaj al organizației World Vision România, care au răspuns la un chestionar online, au valori de stânga, conform…
Vezi articolul

Cei mai mulți români spun că nu folosesc mai deloc timpul de lucru pentru calcule sau citirea unor documente / 5% dintre înalți funcționari și membri ai aparatului executiv afirmă că alocă mult timp pentru muncă fizică grea / Doar 20% din populația activă folosește mult dispozitive digitale la muncă

Mai puțin de 8% dintre românii activi folosesc cel puțin jumătate din timpul de lucru apelând la competențe precum cititul manualelor sau documentelor tehnice și la fel de puțini apelează…
Vezi articolul

GRAFIC Peste 2,9 milioane de elevi încep luni școala, cu circa 60 de mii mai puțini ca anul trecut. Scăderea înseamnă echivalentul populației unui oraș cât Vaslui și al desființării a 2.400 de clase de câte 25 de elevi

Peste 2,9 milioane de elevi încep școala de luni, 11 septembrie. Nu există deocamdată un număr oficial al elevilor înscriși, anunțat de Minister, dar Ligia Deca a anunțat joi că…
Vezi articolul