Unde poate fi folosită inteligența artificială în școli și care sunt limitările ei majore – analiză OCDE

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com

Instrumentele de inteligență artificială (IA) reprezintă o oportunitate majoră pentru sistemele de educație ale lumii, dar, dacă vor să le adopte, ele trebuie să țină seamă de o serie lungă de preocupări legate de etică, protecția vieții personale și folosirea responsabilă a IA, argumentează o analiză pe această temă, recent publicată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Potrivit sursei citate, pentru dezvoltarea unor astfel de platforme este nevoie de foarte multe date privind caracteristicile studentului, dacă se dorește ca IA să fie folosită pentru abordări personalizate. Astfel de abordări „pot fi găsite în pregătirea inițială a profesorilor, în simulări susținute de IA, în roboți ce utilizează IA, sisteme IA ce identifică elevii aflați în situație de risc de abandon și altele”. 

Dar astfel de informații vin cu riscul folosirii lor în scopuri nedorite sau comerciale, ceea ce ridică numeroase probleme etice și de protecție a vieții personale. 

Exemple de intervenții în educație cu ajutorul IA

Analiza OCDE trece în revistă o serie de soluții oferite de IA, dar și potențialele riscuri ridicate de acestea.

Pe de altă parte, astfel de avantaje vin la pachet cu neajunsuri. Unul care iese în evidență ține de lipsa de adaptabilitate imediată la mediul și la obiectivele pentru care sunt folosite. Ele pot oferi soluții distorsionate sau nepotrivite de reprezentare a materiei, de măsurare sau de agregare a informațiilor, pot manifesta „insensibilitate culturală” ce poate determina discriminări, pot întări stereotipuri sau neglija contextele locale.

Un alt avantaj este folosirea IA pentru elevi cu nevoi educaționale speciale. Printre exemple – aparatura dotată cu tehnologii IA care să sprijine elevii cu dificultăți de vedere sau auditive, pentru a sprijini integrarea lor în mediul educațional. Dar și acestea vin cu posibile probleme – de la riscul de a trata nevoia specială ca o problemă punctuală, ignorând în continuare barierele sociale produse, sau riscul de sporire a izolării elevilor cu nevoi speciale, în unele situații. 

În privința pregătirii profesorilor, documentul citat apreciază că aceasta ar avea mult de câștigat de pe urma folosirii IA, de la platforme cu medii dinamice și interactive de învățare la amplificarea capacității de instruire sau folosirea datelor într-o manieră în care profesorii să-și stabilească practici de lucru mai potrivite. 

Iar raportul insistă pe nevoia ca instituțiile cu autoritate la nivel națională să aibă un rol clar definit atunci când vine vorba despre implementarea unor soluții IA în sistemele de învățământ pe care le guvernează, iar acele instituții să sprijine cercetări privind utilitatea și condițiile folosirii inteligenței artificiale în școli.

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version