Unde poate fi folosită inteligența artificială în școli și care sunt limitările ei majore – analiză OCDE

913 vizualizări
ChatGPT în școli
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
Instrumentele de inteligență artificială (IA) reprezintă o oportunitate majoră pentru sistemele de educație ale lumii, dar, dacă vor să le adopte, ele trebuie să țină seamă de o serie lungă de preocupări legate de etică, protecția vieții personale și folosirea responsabilă a IA, argumentează o analiză pe această temă, recent publicată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
  • Analiza privind „Impactul Potențial al IA asupra echității și incluziunii în Educație” apreciază că instrumentele de inteligență artificială trebuie avute în considerare, asemenea altor inovații, întrucât nimeni „nu trebuie să presupună că metodele și instrumentele ‘tradiționale’ de predare sunt perfecte”. De aceea, analiza încearcă să prezintă într-un mod echilibrat plusurile și minusurile instrumentelor IA în mediul educațional, de la costuri la impact și riscuri.

Potrivit sursei citate, pentru dezvoltarea unor astfel de platforme este nevoie de foarte multe date privind caracteristicile studentului, dacă se dorește ca IA să fie folosită pentru abordări personalizate. Astfel de abordări „pot fi găsite în pregătirea inițială a profesorilor, în simulări susținute de IA, în roboți ce utilizează IA, sisteme IA ce identifică elevii aflați în situație de risc de abandon și altele”. 

Dar astfel de informații vin cu riscul folosirii lor în scopuri nedorite sau comerciale, ceea ce ridică numeroase probleme etice și de protecție a vieții personale. 

Exemple de intervenții în educație cu ajutorul IA

Analiza OCDE trece în revistă o serie de soluții oferite de IA, dar și potențialele riscuri ridicate de acestea.

  • Una dintre ele este furnizarea de conținuturi educaționale personalizate. Printre altele, instrumentele IA pot fi folosite pentru a înlătura barierele de limbă în predare-învățare.
  • O altă oportunitate este folosirea lor de către profesori pentru a decide în privința materialelor optime de folosit la școală, pentru evaluări, managementul clasei sau identificarea unor soluții pentru copii cu nevoi educaționale speciale. Aceasta le oferă profesorilor mai mult timp pentru alte activități educaționale.

Pe de altă parte, astfel de avantaje vin la pachet cu neajunsuri. Unul care iese în evidență ține de lipsa de adaptabilitate imediată la mediul și la obiectivele pentru care sunt folosite. Ele pot oferi soluții distorsionate sau nepotrivite de reprezentare a materiei, de măsurare sau de agregare a informațiilor, pot manifesta „insensibilitate culturală” ce poate determina discriminări, pot întări stereotipuri sau neglija contextele locale.

  • De aceea, argumentează analiza, este nevoie ca în colectarea de date pentru IA în educație, dar și în modul cum e folosită aceasta să se țină cont de toate limitări și riscuri.

Un alt avantaj este folosirea IA pentru elevi cu nevoi educaționale speciale. Printre exemple – aparatura dotată cu tehnologii IA care să sprijine elevii cu dificultăți de vedere sau auditive, pentru a sprijini integrarea lor în mediul educațional. Dar și acestea vin cu posibile probleme – de la riscul de a trata nevoia specială ca o problemă punctuală, ignorând în continuare barierele sociale produse, sau riscul de sporire a izolării elevilor cu nevoi speciale, în unele situații. 

În privința pregătirii profesorilor, documentul citat apreciază că aceasta ar avea mult de câștigat de pe urma folosirii IA, de la platforme cu medii dinamice și interactive de învățare la amplificarea capacității de instruire sau folosirea datelor într-o manieră în care profesorii să-și stabilească practici de lucru mai potrivite. 

  • Pe de altă parte, și din acest punct de vedere analiza atrage atenția că există limitări. Instruirea profesorilor pentru a folosi IA în activitatea lor la clasă, în acest moment, este dificilă, iar consumul de timp și resurse pentru o astfel de pregătire poate reprezenta o barieră semnificativă. În plus, se face simțită o diferențiere între oportunitățile de instruire în domeniul IA pentru profesorii din diverse țări sau din diverse comunități, ceea ce exacerbează inechitatea.

Iar raportul insistă pe nevoia ca instituțiile cu autoritate la nivel națională să aibă un rol clar definit atunci când vine vorba despre implementarea unor soluții IA în sistemele de învățământ pe care le guvernează, iar acele instituții să sprijine cercetări privind utilitatea și condițiile folosirii inteligenței artificiale în școli.

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„E un șoc binevenit” rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale, spune sociologul Sebastian Lăzăroiu: „Grecii și-au măturat vechea clasă politică abia după ce au intrat în colaps economic. Noi avem șansa să o facem înainte” / S-ar putea ca duminica viitoare să aflăm că, numeric, nu e posibilă decât o majoritate între PSD, USR și PNL, dacă vrem să izolăm curentele excentrice

Alegerea a doi candidați anti-sistem în primul tur al alegerilor prezidențiale, dintre care unul pro-rus cu poziții ultra-naționaliste și anti-europene, în condițiile în care niciunul dintre exit-poll-urile publicate după închiderea…
Vezi articolul

Experți citați de Science despre noua tulpină de coronavirus, cu transmitere mai rapidă: Un focar din Olanda dă peste cap calculele privind școala, dar cu măsuri de siguranță școlile rămân mai sigure decât alte medii

Un focar de infecții cu tulpina “britanică” a noului coronavirus, înregistrat la sfârșitul anului trecut în Olanda, afectează încrederea care se consolidase în rândul experților, că școala poate continua în…
Vezi articolul

Peste o treime dintre profesorii de educație socială ar aprecia conducători nedemocratici – procent „îngrijorător”, chiar dacă este mai mic decât în cazul altor profesori sau al populației – studiu despre Educația civică în România

Ponderea profesorilor de educație socială care susțin alternative nedemocratice este mai mică decât cea înregistrată în cazul celorlalți profesori și decât în populația generală, dar, chiar și așa, mai bine…
Vezi articolul