Unde poate fi folosită inteligența artificială în școli și care sunt limitările ei majore – analiză OCDE

935 de vizualizări
ChatGPT în școli
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
Instrumentele de inteligență artificială (IA) reprezintă o oportunitate majoră pentru sistemele de educație ale lumii, dar, dacă vor să le adopte, ele trebuie să țină seamă de o serie lungă de preocupări legate de etică, protecția vieții personale și folosirea responsabilă a IA, argumentează o analiză pe această temă, recent publicată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
  • Analiza privind „Impactul Potențial al IA asupra echității și incluziunii în Educație” apreciază că instrumentele de inteligență artificială trebuie avute în considerare, asemenea altor inovații, întrucât nimeni „nu trebuie să presupună că metodele și instrumentele ‘tradiționale’ de predare sunt perfecte”. De aceea, analiza încearcă să prezintă într-un mod echilibrat plusurile și minusurile instrumentelor IA în mediul educațional, de la costuri la impact și riscuri.

Potrivit sursei citate, pentru dezvoltarea unor astfel de platforme este nevoie de foarte multe date privind caracteristicile studentului, dacă se dorește ca IA să fie folosită pentru abordări personalizate. Astfel de abordări „pot fi găsite în pregătirea inițială a profesorilor, în simulări susținute de IA, în roboți ce utilizează IA, sisteme IA ce identifică elevii aflați în situație de risc de abandon și altele”. 

Dar astfel de informații vin cu riscul folosirii lor în scopuri nedorite sau comerciale, ceea ce ridică numeroase probleme etice și de protecție a vieții personale. 

Exemple de intervenții în educație cu ajutorul IA

Analiza OCDE trece în revistă o serie de soluții oferite de IA, dar și potențialele riscuri ridicate de acestea.

  • Una dintre ele este furnizarea de conținuturi educaționale personalizate. Printre altele, instrumentele IA pot fi folosite pentru a înlătura barierele de limbă în predare-învățare.
  • O altă oportunitate este folosirea lor de către profesori pentru a decide în privința materialelor optime de folosit la școală, pentru evaluări, managementul clasei sau identificarea unor soluții pentru copii cu nevoi educaționale speciale. Aceasta le oferă profesorilor mai mult timp pentru alte activități educaționale.

Pe de altă parte, astfel de avantaje vin la pachet cu neajunsuri. Unul care iese în evidență ține de lipsa de adaptabilitate imediată la mediul și la obiectivele pentru care sunt folosite. Ele pot oferi soluții distorsionate sau nepotrivite de reprezentare a materiei, de măsurare sau de agregare a informațiilor, pot manifesta „insensibilitate culturală” ce poate determina discriminări, pot întări stereotipuri sau neglija contextele locale.

  • De aceea, argumentează analiza, este nevoie ca în colectarea de date pentru IA în educație, dar și în modul cum e folosită aceasta să se țină cont de toate limitări și riscuri.

Un alt avantaj este folosirea IA pentru elevi cu nevoi educaționale speciale. Printre exemple – aparatura dotată cu tehnologii IA care să sprijine elevii cu dificultăți de vedere sau auditive, pentru a sprijini integrarea lor în mediul educațional. Dar și acestea vin cu posibile probleme – de la riscul de a trata nevoia specială ca o problemă punctuală, ignorând în continuare barierele sociale produse, sau riscul de sporire a izolării elevilor cu nevoi speciale, în unele situații. 

În privința pregătirii profesorilor, documentul citat apreciază că aceasta ar avea mult de câștigat de pe urma folosirii IA, de la platforme cu medii dinamice și interactive de învățare la amplificarea capacității de instruire sau folosirea datelor într-o manieră în care profesorii să-și stabilească practici de lucru mai potrivite. 

  • Pe de altă parte, și din acest punct de vedere analiza atrage atenția că există limitări. Instruirea profesorilor pentru a folosi IA în activitatea lor la clasă, în acest moment, este dificilă, iar consumul de timp și resurse pentru o astfel de pregătire poate reprezenta o barieră semnificativă. În plus, se face simțită o diferențiere între oportunitățile de instruire în domeniul IA pentru profesorii din diverse țări sau din diverse comunități, ceea ce exacerbează inechitatea.

Iar raportul insistă pe nevoia ca instituțiile cu autoritate la nivel națională să aibă un rol clar definit atunci când vine vorba despre implementarea unor soluții IA în sistemele de învățământ pe care le guvernează, iar acele instituții să sprijine cercetări privind utilitatea și condițiile folosirii inteligenței artificiale în școli.

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Daniel Funeriu

Daniel Funeriu: Avem de-a face cu o „mişcare societală” în favoarea educației. Soluția este numirea unui premier cu bilanț remarcabil în zona educației și rectificare bugetară cu cel puţin 5% pentru educație / Dacă face acest lucru, voi fi primul care recunoaşte că am greşit criticându-l pe preşedinte

Nu mai avem de-a face cu „o grevă a profesorilor pentru salarii”, avem de-a face cu o „mişcare societală” (încă firavă) în favoarea educației. Ăsta e un lucru bun. Soluția…
Vezi articolul

Cum influențează educația părerile românilor despre epidemia Covid-19, vaccinare și starea de urgență – Concluziile ultimului studiu IRES, care spune că 4 din 5 români ar renunța la libertăți în schimbul siguranței, iar 1 din 3 nu s-ar vaccina

Patru din cinci români spun că ar renunța la drepturi și libertăți pentru a rămâne în siguranță într-o criză precum cea cauzată de Covid-19. O treime spun că nu s-ar…
Vezi articolul

Rectoriada III. Cine sunt rectorii care vizează al treilea mandat, politicienii care conduc universități și cazul aparte al Politehnicii, unde alegerile au loc cu 6 luni înainte de expirarea mandatului

Portița introdusă în legea educației de miniștrii Costoiu și Pricopie devine astăzi calea pentru al treilea mandat de rector pentru 10 dintre șefii instituțiilor de învățământ superior de stat din…
Vezi articolul