Un nou Telverde pentru persoanele din centrele instituționalizate, lansat de UNICEF și ANDPDCA

111 vizualizări
Foto: © Sebastia Bass | Dreamstime.com

Copiii și adulții din centrele instituționalizate vor putea apela la o nouă linie telefonică de urgență – Telverde 0800 500 550 – lansat de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) și Reprezentanța UNICEF în România.

„Acest instrument, pilotat din luna iulie 2020, a apărut ca o necesitate în contextul pandemiei de COVID-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranță al copiilor și adulților din centre, pentru a le oferi consiliere și asistență psiho-socială, consiliere juridică, dar și pentru a preveni și identifica eventualele provocări și abuzuri cărora le pot cădea victime”, se arată într-un comunicat de presă.

De asemenea, personalul DGASPC-urilor și al centrelor rezidențiale pot apela la Telverde pentru informații suplimentare legate de pandemia actuală și pot beneficia și ei de suport psiho-social și emoțional.

Copiii din instituții sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilitățile lor au crescut foarte mult odată cu aplicarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, așa cum văzut din evaluarea rapidă realizată de ANDPDCA și UNICEF. Numărul Telverde 0800 500 550, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidențiale, îi va ajuta pe copiii din instituții să primească susținerea de care au nevoie și pe factorii de decizie să identifice rapid și să rezolve provocările cu care se confruntă”, a declarat Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.

În perioada 13 iulie – 4 septembrie, peste 300 de persoane au apelat numărul TELVERDE 0800 500 550, numărul total al apelurilor fiind 1.569. Cele mai multe apeluri au fost făcute de beneficiari adulți, care sună din nevoia de a fi ascultați, pentru a primi încurajare, dar și pentru a cere informații referitoare la pandemia de COVID-19. Anxietatea beneficiarilor este generată de faptul că nu pot ieși foarte des din centre, alte temeri fiind legate de singurătate, de boală sau de moarte. Anumite persoane sună frecvent, în general, din nevoia de a fi ascultate.

Temele de discuție sunt legate fie de problemele lor personale, fie de probleme ce țin de sistem și interacțiunea cu personalul centrelor:

  • amenințări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia TELVERDE
  • administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor
  • condițiile de cazare
  • conflicte cu beneficiarii și personalul centrelor
  • nemulțumiri cu privire la alimentație,
  • nemulțumiri cu privire la punerea sub interdicție și capacitatea legală,
  • dorința de a-și exercita dreptul la muncă.

Ca urmare a apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza atât starea psiho-emoțională a beneficiarilor sau personalului din centre, dar în egală măsură au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situațiilor punctuale.

Exemple:

  • un beneficiar dintr-un centru a sunat la Telverde și a anunțat că este bine și că și-a găsit de lucru la ciobani. Operatorul de la Telverde a aflat exact locația, apoi a verificat la centrul din Sibiu și cu ajutorul psihologului au aflat că este fugit și a fost recuperat.
  • o persoană a sesizat la Telverde faptul că urmează să fie dată afară dintr-un centru. ANDPDCA a făcut demersuri directe de verificare, s-a cerut reevaluarea și persoana respectivă a putut rămâne în centru.
  • un tânăr a sunat afirmând că nu este lăsat să iasă la muncă. ANDPDCA a mediat conflictul și au fost identificate soluții punctuale de a permite beneficiarului să lucreze.

Cele mai multe apeluri au fost primite de la centre din Sibiu, Bihor, Timiș, Prahova, Mureș și Ilfov.

Beneficiarii din centrele rezidențiale, copii și adulți deopotrivă, au nevoie să fie ascultați, au nevoie de informații și de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziție este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noștri. În lungul drum al dezinstituționalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii și adulții din sistem este vital”, a declarat Maria-Mădălina Turza, Președinte ANDPDCA.

Sursă foto: Sebastia Bass | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu: Începând de azi, avem la nivelul fiecărei școli un responsabil pentru protecție sanitară și pentru facilitarea legăturii între reprezentanții DSP și părinți / Reprezentanți sanitari pe școală au fost desemnați și anul trecut

Începând de luni dimineață, la nivelul fiecărei școli din țară a fost desemnat un responsabil de protecție sanitară, care va facilita și legătura dintre părinți și reprezentanții direcțiilor de sănătate…
Vezi articolul

PNL Iași și primarul Chirica refuză să aplice legea și să-l schimbe din Consiliul de Administrație al școlii pe profesorul care a abuzat copii – 7iași.ro. Directorul: Am făcut două adrese, niciun răspuns. USR-PLUS: Primarul refuză să introducă pe ordinea de zi un proiect de schimbare a lui Șerban din CA-ul școlii

Deși legea le interzice profesorilor care au fost sancționați disciplinar să facă parte din structurile de conducere ale școlilor, Constantin Șerban, învățătorul PNL-ist care a fost înregistrat abuzând elevii, este…
Vezi articolul

UPDATE 2.000 de lei pentru elevii cu media 10 la Evaluarea Națională 2024 și 5.000 de lei pentru cei cu medii maxime la BAC 2024 – proiect adoptat de Guvern / Sumele sunt aceleași din 2022

Proiectul care prevede ca elevii care au obținut media 10 la Evaluarea Națională 2024 să primească 2.000 de lei, iar cei cu medii maxime la examenul național de Bacalaureat 2024…
Vezi articolul