Un nou Îndreptar ortografic, ortoepic și de punctuație, pregătit de Institutul de Lingvistică al Academiei Române, după 29 de ani de la predecenta ediție / Adina Dragomirescu, director: Vrem să creăm un instrument pentru școală

3.074 de vizualizări
Foto: Editura Univers Enciclopedic
Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” va revizui anul acesta Îndreptarul ortografic, ortoepic și de puncțuație al limbii române, potrivit anunțului făcut de directoarea Institutului, Adina Dragomirescu, la Radio România Actualități. Instituția pregătește o nouă ediție, a VI-a, după ce a V-a ediție datează din anul 1995, adică este veche de 29 de ani.

Directoarea susține, în scurtul interviu, că prin acest nou Îndreptar „vrem să creăm un instrument pentru școală”.

Redăm declarațiile Adinei Dragomirescu:

„Adina Dragomirescu: Îndreptarul precedent, fiind foarte vechi, de la el până acum au apărut două ediții ale dicționarului mare, Dicționarului ortografic, ortoepic și morfologic, și atunci Îndreptarul rămăsese puțin în urmă și vrem să creăm un instrument pentru școală”.

Reporter: Mie mi s-a părut totdeauna foarte utilă secțiunea introductivă a acelui îndreptar, pentru că secțiunea introductivă a DOOM-ului este totuși mai complexă.

Dar Îndreptarul acesta nou va avea și el o parte introductivă, bineînțeles, care va merge cumva pe varianta clasică, adică prezentarea problemelor importante despre alfabet, despre sistemul fonologic, despre principiile ortografiei și despre principalele tipuri de greșeli care se fac.

Și care mai sunt principalele tipuri de greșeli, pentru că mie mi se pare că de fapt nu sunt foarte multe, dar sunt îndărădnice, sunt încăpățânate, rezistă?

Nu știu dacă pot să fac o ierarhie. Sunt unele care într-adevăr nu cedează deloc. Au rămas cele cu „care” și, eu știu, poate „ca și” folosit în structuri care nu sunt comparative, cred că astea sunt așa, foarte, foarte evidente. Dar în Îndreptar am încercat să prindem ceea ce se întâmplă cu fiecare parte de vorbire. La unele pare de vorbire nu e așa de interesant. Poate lua conjuncție să zicem faptul că omul spune „vreau ca să”, în loc de „vreau să” a început să fie cumva trecut cu vederea, cred. Pe când, în zona pronumelui poate lucrurile sunt ceva mai evidente dacă spunem „tu însuși” sau greșim acordul sau folosim forme nepotrivite, poate că lucrurile sunt mai clare și mai ușor de sesizat. Deci am încercat să prindem tot felul de greșeli”.

Îndreptarul ortografic, ortoepic și de punctuație a apărut într-o primă ediție în anul 1960 (ediția a Il-a, în 1965; ediția a Il-a. în 1971), fiind realizat prin fuziunea a trei lucrări normative anterioare: Mic dictionar ortografic (ediția 1, 1953), Dicționar ortoepic (1956) și Îndreptar de punctuație (1956). Ediția a IV-a, apărută in anul 1983, a fost pusă de acord cu Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române — DOOM (1982).

Editia a V-a a apărut în 1995, la doi ani după ce „Hotărârea Adunării generale a Academiei Române, din 17 februarie 1993”, a decis revenirea la „â” şi „sunt” în grafia limbii române.


6 comments
  1. La fel pentru expresia „din cauza faptului că ” sau utilizarea pronumelui „care” in acuzativ (pe care)!

  2. Ar fi util, dar nu știu câți dintre cei care nu sunt interesați de ortografie îl vor cumpăra sau folosi. Văd la TV scris mereu litera „e” între literele „ș” și „a”, ceea ce nu este corect: exemplu – șea in loc de șa sau – așează în loc de așază. Poate ar fi bine să se insiste mai mult la școală astfel încât să știe românii limba română mai bine decât străinii. Apoi, învățăm și limbi străine. Mă bucură mult inițiativa unui nou dicționar ortografic și ortoepic.

  3. Am si eu editia a V-a (aparuta in 1997), imi este util si acum. Profesoara de romana a copilului a intrebat intr-o zi cine are Indreptar, DOOM, dictionar in biblioteca si copilul meu a fost singurul care a ridicat mana. Smartphone, Whatsapp si Tik Tok au insa toti, normal :)))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dispute la Universitatea Valahia, înaintea alegerilor pentru rector: Reclamații la Ministerul Educației că mai mulți cercetători nu au drept de vot și că sunt probleme în Carta universitară / Surse: Ministerul indică drept responsabil biroul electoral, spune că a dat aviz de legalitate pentru cartă

Alegerile pentru funcția de rector în cadrul Universității Valahia din Târgoviște, programate să aibă loc luni, 11 martie, sunt prefațate de o serie de dispute, însoțite de plângeri la Ministerul…
Vezi articolul

Premiile “Henri Coadă” pentru elevi și studenți câștigători în competiții tehnico-științifice internaționale – Au fost oferite mai puține decât pragul stabilit prin hotărâre de guvern / Țările care alocă 2-3% pentru cercetare, lăudate de premierul Ciucă, al cărui guvern țintește 1% în 2024

Elevii și studenții care au obținut locul I, II și II în competiții tehnico-științifice internaționale au primit, marți, premiile acordate de guvern printr-un program introdus în decembrie, având drept scop…
Vezi articolul

Nicolae Ciucă, la deschiderea noului an școlar: Școala nu trebuie să oblige elevii să memoreze informații, ci să le dezvolte aptitudinile. Una dintre neîmplinirile din trecut a fost închiderea școlilor profesionale

La deschiderea anului școlar 2024-2025, Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, a ținut un discurs la Liceul Tehnologic din Sebeș. Ciucă a subliniat că „școala nu trebuie să oblige elevii să memoreze…
Vezi articolul
Deschiderea școlilor

Am pus carul înaintea boilor. Discutăm la nesfârșit cum facem examenul de intrare la liceu, bacalaureatul, dar nu discutăm despre ce se întâmplă cu învățarea, cu motivația elevilor, a cadrelor didactice – Ovidiu Pânișoară, profesor la Universitatea din București

„Discutăm la nesfârșit cum facem examenul de intrare la liceu, cum facem bacalaureatul, dar nu discutăm ce se întâmplă până la liceu, ce se întâmplă cu elevii, cu motivația elevilor,…
Vezi articolul