Un manual de istorie locală a județului Dolj, propunere a unui consilier județean, fost inspector școlar județean

1.198 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Propunerea unui manual de istorie locală a venit în cadrul ședinței Consiliului Județean din partea consilierului Alexandru Gâdăr, fost inspector școlar județean. El spune că a fost inspirat de inițiativa din Maramureș, unde respectivul manual este deja folosit în școli, scrie Jurnalul Olteniei.

Inspirat de un manual de istorie locală din Maramureș, tipărit luna trecută și care a ajuns deja în școli și licee, fostul inspector școlar, actual consilier județean Alexandru Gâdăr a spus că ”există inclusiv la nivel european o recomandare pentru a se insista pe acest domeniu”.

Propunerea a fost făcută de consilier în ședința Consiliului Județean Dolj, iar președintele Consiliul a afirmat că ar sprijini ideea realizării manualului, dar necesită o cercetare amplă.

„Putem face un parteneriat direct cu o asociație a profesorilor de istorie, o structură, sau Inspectoratul cu muzeul. Trebuie să avem o sursă prin care să putem motiva persoanele care se vor ocupa de cercetare, să plătim acele cercetări. Este o chestiune bună, o carte de istorie locală sau istorie a Doljului și putem să o sprijinim”, a spus președintele CJ, Cosmin Vasile.

În Maramureș a fost tipărit primul manual de istorie locală

Pe 11 ianuarie, a fost tipărit manualul de istorie a Maramureșului și apoi urma să fie distribuit în toate colegiile și liceele din județ, în biblioteci și centrele de documentare și informare, scria Direct Maramureș.

“Proiectul Din istoria Maramureșului a prins contur după ce profesorii de istorie din județ au căutat soluții de a-i stimula pe elevi să cunoască istoria locală, de a cunoaște importanța documentelor istorice, iar pe de altă parte, de a-i implica în mod direct în realizarea de produse istorice, de a-și forma și consolida deprinderi de muncă intelectuală și prin studiul istoriei locale, punând astfel accentul pe caracterul aplicativ al istoriei” – informează Inspectoratul Școlar Județean Maramureș.

Pentru realizarea manualului mai multe instituții au colaborat, printre care Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș (director prof. dr. Viorel Rusu), Muzeul Maramureșean (manager dr. Mirela Barz), Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței (director executiv dr. Ioana Boca) din Sighetu Marmației, care au permis accesul la informații din patrimoniul muzeal.

„Manualul aduce în prim-plan sinele cultural și istoric al Maramureșului, reperele istorice care alcătuiesc discursul identitar local, prezentarea modului specific maramureșean de a fi, prin atitudine, fapte, religie, tradiţii, obiceiuri și valori. Totodată, cercetarea de către liceeni a istoriei Maramureşului, regiune cu numeroase minorităţi etnice şi confesionale, se validează și dintr-o mare nevoie de educaţie interculturală pentru cunoaşterea trecutului, prezentului şi, nu în ultimul rând, a viitorului populaţiei din acest spaţiu comun, care aparţine nu numai românilor şi religiei ortodoxe, ci în egală măsură maghiarilor, rutenilor (ucrainenilor), germanilor, evreilor etc. şi confesiunilor (greco- şi romano-catolică, reformată, mozaică etc.) împărtăşite de aceste etnii. În acest sens, pe lângă resursele în limba română de care dispunem, este necesară raportarea și la cele în limba maghiară, ucraineană şi în limba altor minorități naționale sau punctele de vedere ale reprezentanţilor acestor comunităţi. Mai mult, o atenţie deosebită trebuie acordată şi comunităţii evreieşti care, azi, are un număr foarte mic de membri, dar care a avut o contribuţie importantă la viaţa pe întreg teritoriul Maramureşului”, mai spune Inspectoratul școlar județean.

Cum sunt structurate lecțiile în manualul de istorie locală a Maramureșului

Lecțiile propuse sunt structurate astfel: termeni-cheie, prezentarea conținutului propriu-zis de idei și cele mai importante contribuții cu privire la tema propusă, numeroase fotografii, surse istorice, hărți, dicționare și studii de caz, care îi ajută pe elevi în formarea și dezvoltarea competențelor prevăzute de programa școlară, aplicații gândite atât pentru fixarea principalelor achiziții ale lecțiilor, cât și pentru evaluare și autoevaluare.

Activitățile de învățare de la sfârșitul lecțiilor vizează capacitatea elevilor de a investiga, selecta, analiza și sintetiza informațiile istorice, de a stabili conexiuni între evenimente și personalități, de a participa la proiecte individuale și/sau de echipă; ele au un rol orientativ și vor fi adaptate de profesor în funcție de particularitățile grupului de elevi, mai transmite ISJ Maramureș.

Manualul de istorie locală a Maramureșului a fost avizat de ministerul Educației și a fost realizat în parteneriat cu Consiliul Județean Maramureș, în anul școlar 2020-2021.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Olimpiada Internationala de Matematica 2022 va avea loc in Oslo / Foto: Facebook.com/imo2022oslo

Rusia a fost suspendată de la Olimpiada Internațională de Matematică 2022. Juriul prestigioasei competiții a votat ca 6 elevi ruși să poată fi invitați doar în nume personal, și nu ca echipă, la olimpiadă

Rusia a fost oficial suspendată din Olimpiada Internațională de Matematică, anunță președintele Boardului prestigioasei competiții, Geoff Smith. Decizia finală a fost luată vineri, 25 martie 2022, de Juriul Olimpiadei Internaționale…
Vezi articolul

Ierarhia de admitere la liceu 2023 va fi publicată la ora 18, transmite Ministerul Educației după eroarea de ieri cu ierarhiile greșite. Instituția nu cere scuze părinților și elevilor pentru situația creată

Ierarhia de admitere la liceu 2023 va fi publicată din nou miercuri, 5 iulie, la ora 18, de Ministerul Educației, după cum anunță instituția. Inițial, Ministerul Educației a publicat aseară…
Vezi articolul

EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE

„O piedică în implementarea reformelor” asta reprezintă actualul cadru de inspecție școlară reprezentat prin controalele ARACIP și ale Inspectoratelor școlare, precum și menținerea lui în viitoarele legi ale Educației, Deca-Iohannis,…
Vezi articolul