La Liceul Tehnologic Vedea din județul Argeș sunt peste 40 de comisii temporare ocazionale ce pot fi înființate pe parcursul unui an școlar, potrivit regulamentului de ordine interioară publicat de site-ul liceului. Comisiile cu caracter temporar și ocazional sunt stabilite de fiecare unitate de învățământ, potrivit ROFUIP 2024. Înființarea unei comisii presupune timp pe care trebuie să îl aloce profesorii care aleg să se implice, și care deja încărcați cu multe hârtii de completat.
- Edupedu.ro a lansat campania „Lăsați profesorii să fie profesori” pentru reducerea birocrației. Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
- Edupedu.ro a consultat regulamentele de ordine interioară ale mai multor licee. Unele specifică și enumeră toate comisiile temporare, altele nu le menționează deloc. Și numărul acestor comisii variază.
La Liceul Tehnologic Vedea din județul Argeș sunt 41 de comisii temporare ocazionale ce pot fi înființate pe parcursul unui an școlar, potrivit regulamentului de ordine interioară publicat de site-ul liceului.
- Potrivit ROFUIP 2024, școlile pot să înființeze trei tipuri de comisii: cu caracter permanent, comisii cu caracter temporar și comisii cu caracter ocazional. Comisiile cu caracter permanent își desfășoară activitatea pe tot parcursul anului școlar, comisiile cu caracter temporar își desfășoară activitatea doar în anumite perioade ale anului școlar, iar comisiile cu caracter ocazional sunt înființate ori de câte ori se impune constituirea unei astfel de comisii.
Potrivit Regulamentului Liceului Tehnologic “Vedea” din Argeș apar 41 de comisii, printre care unele necesită un grad ridicat de muncă și birocrație sugerate chiar de numele lor: Comisia de inventariere a bunurilor primite cu titlu gratuit sau comisia pentru monitorizarea notării ritmice a elevilor.
Nu este precizat exact pentru fiecare comisie cine este șeful și care sunt membri dar fiecare profesor dintr-o școală face parte din cel puțin două-trei comisii. În multe școli, mai ales în cele mici, toți profesorii sunt și șefi de comisii și membrii în câte 5 sau 6 comisii. Toată activitatea acestor comsii a căror utilitate este incertă în procesul didactic, nedocumentată de Ministerul Educației, neexplicată public în termeni de eficiență și cost-beneficiu, înseamnă birocrație. Profesorii fac la aceste comisii muncă de secretariat, hârtii peste hârtii, potrivit mesajelor trimise de zeci de cadre didactice pe adresa redactie@edupedu.ro.
Redăm lista comisiilor de la Liceul Tehnologic Vedea:
Art. 72
(1) Comisiile cu caracter temporar își desfășoară activitatea doar în anumite perioade ale anului școlar, iar comisiile cu caracter ocazional sunt înființate ori de câte ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru rezolvarea unor probleme specifice apărute la nivelul unității de învățământ.
(2) Comisiile cu caracter temporar și ocazional din unitatea de învățământ sunt stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare a unității de învățământ, după cum urmează:
a) Comisia de cercetare disciplinară a personalului didactic de predare;
b) Comisia de inventariere a bunurilor primite cu titlu gratuit;
c) Comisia pentru evaluarea anuală a cadrelor didactice/auxiliare;
d) Comisia pentru contestații privind acordarea calificativelor anuale;
e) Comisia pentru soluționarea contestației privind raportul de evaluare a performanțelor profesionale individuale-personal administrativ;
f) Comisia pentru elaborarea/revizuirea ROF;
g) Comisia pentru întocmirea orarului şi asigurarea serviciului pe şcoală;
h) Comisia pentru elaborarea/revizuirea PDI;
i) Comisia de concurs şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru ocuparea postului vacant;
j) Comisia de verificare a sesizărilor cu privire la nerespectarea prevederilor legale privind organizarea concursului pentru ocuparea postului vacant;
k) Comisia de examinare şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru promovarea în gradul/treapta profesională;
l) Comisia de examinare şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor pentru promovarea în gradul/treapta profesională a salariatului debutant;
m) Comisia de analiza privind încălcarea dreptului de acces la informațiile de interes public;
n) Comisia pentru alegerea nivelului clasei în care va fi înscris elevul audient;
o) Comisia pentru verificarea documentelor şcolare;
p) Comisia pentru managementul burselor școlare;
q) Comisia pentru stabilirea beneficiarilor de rechizite școlare;
r) Comisia pentru evaluarea ofertelor;
s) Comisia pentru recepţia produselor/serviciilor;
t) Comisiei de inventariere;
u) Comisia de casare, declasare şi valorificare a materialelor rezultate;
v) Comisia de cercetare administrativă pentru stabilirea existenței/ inexistenței pagubei în patrimoniul unității de învățământ;
w) Comisia pentru frecvenţă, combaterea absenteismului şi a abandonului şcolar;
x) Comisia pentru monitorizarea notării ritmice a elevilor;
y) Comisia de gestionare a activităţilor derulate prin SIIIR;
z) Comisia paritară;
aa) Comisia de selectionare a documentelor perimate;
bb) Comisia pentru olimpiade şi concursuri şcolare;
cc) Comisia pentru organizarea examenului de corigență;
dd) Comisia pentru organizarea examenului de încheiere a situaţiei școlare pentru elevii declaraţi amânaţi;
ee) Comisia pentru promovarea imaginii unității de învățământ;
ff) Comisia de mobilitate;
gg) Comisia sportului şcolar din unitatea de învăţământ;
hh) Comisia pentru organizarea şi desfăşurarea testării personalului fără studii corespunzătoare;
ii) Comisia de elaborare a Codului de etică;
jj) Comisia de înscriere și distribuire a copiilor în învățământul primar;
kk) Comisia de înscriere și distribuire a copiilor în grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar;
ll) Comisia de înscriere din unitatea de învăţământ gimnazial pentru organizarea admiterii în învăţământul liceal;
mm) Comisia de admitere în învăţământul liceal;
nn) Comisia de admitere în învăţământul profesional;
oo) Comisia de simulare EN VII/BAC”
Potrivit unui învățător a cărui identitate am ales să o protejăm, cu o activitate la catedră de peste 20 de ani „activitatea unui învățător nu presupune nici pe departe doar 4 ore. Acelea sunt de predare. Pe lângă orele de predare, învățătorul are mai multe tipuri de sarcini”. Cadrul didactic a spus că 60% din timp este marcat de sarcini birocratice.
Edupedu.ro a analizat și regulamentele altor licee.
Colegiul Național Mihai Viteazul din București menționează că aceste comisii cu caracter temporar sunt revizuibile anual. Aceste sunt:
- Comisia pentru dezvoltare școlară și evoluție în carieră;
- Orice comisie impusă de situații concrete în desfășurarea procesului instructiv-educativ și administrativ, ce vor fi aprobate în Consiliul de Administrație al Colegiului.
Comisii cu caracter ocazional:
- Comisia de mobilitate.
Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj nu are prevăzute în Regulamentul de organizare și funcționare comisiile temporare, ci doar e trecut articolul care prevede posibilitatea înființării lor.
Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.