Un institut dedicat tehnologiei cuantice, deschis în regim de pilotare la CERN, în Geneva. Viitoarele calculatoare ar putea rezolva probleme de matematică încă nesoluționate, spun cercetătorii

500 de vizualizări
Foto: © ProductionPerig | Dreamstime.com
Calculatorul cuantic, care va revoluţiona prelucrarea datelor şi ştiinţa, se află încă la începuturile sale, însă la Geneva oamenii de ştiinţă şi diplomaţii se gândesc deja cum să facă din el un instrument în slujba binelui, relatează AFP, potrivit Agerpres.

Open Quantum Institute (OQI), care a intrat marţi într-o fază pilot cu durata de trei ani, va fi găzduit de unul dintre cele mai importante centre de cercetare fundamentală din lume, Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN), la graniţa franco-elveţiană.

Open Quantum Institute, conceput de platforma ştiinţifică şi diplomatică GESDA, va reuni cercetători din întreaga lume cu scopul de a ajuta la identificarea celor mai promiţătoare viitoare aplicaţii ale acestei tehnologii în plină emergenţă, au declarat organizatorii.

“Calculul cuantic are potenţialul de a schimba totul”, a declarat AFP preşedintele GESDA şi fostul patron al gigantului alimentar elveţian Nestlé, Peter Brabeck-Latmathe.

Calculul cuantic combină “super-puterile” lumii subatomice cu progresele din teoria informaţiei pentru a rezolva probleme matematice care sunt în prezent de nerezolvat.

În timp ce informatica tradiţională este binară (0 sau 1), calculatoarele cuantice utilizează qubiţi, care se pot afla în două stări diferite în acelaşi timp, conform Agerpres.

Se estimează că primele computere cuantice comerciale vor fi disponibile abia peste un deceniu şi că tehnologia nu va fi complet dezvoltată decât în jurul anului 2050.

Însă, pentru Brabeck-Latmathe, este esenţial să începem să reflectăm serios la maniera în care poate fi guvernată această putere de calcul şi la modul în care se pot obţine asigurări că va fi folosită cu înţelepciune.

Este important să ne asigurăm că o tehnologie atât de puternică rămâne accesibilă tuturor, într-un mod deschis şi transparent, şi că nu poate fi controlată de o mână de mari companii tehnologice.

“Motivul pentru care am propus crearea unui Open Quantum Institute este tocmai pentru a ne asigura că toată lumea are acces la aceste tehnologii în viitor”, a subliniat el, potrivit sursei citate.

Institutul va viza în special aplicaţii ale acestei tehnologii care pot aduce lumea mai aproape de implementarea obiectivelor de dezvoltare durabilă ale Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU).

Simulările şi calculele computerizate cuantice ar putea, spre exemplu, să ajute la combaterea schimbărilor climatice sau a rezistenţei la antibiotice, două pericole mortale pentru omenire.

În încercarea de a accelera căutarea celor mai bune aplicaţii ale tehnologiei, GESDA s-a asociat cu Google şi XPrize pentru a lansa marţi seara un concurs, invitând cercetătorii din întreaga lume să prezinte propuneri.

Competiţia, care se va desfăşura pe o perioadă de trei ani, va recompensa echipele care vor prezenta cele mai bune proiecte, cu un premiu de 5 milioane de dolari (4,6 milioane de euro), mai informează Agerpres.

Foto: © ProductionPerig | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Două grădinițe din județul Galați au fost adăugate în ultima săptămână pe lista actualizată a Ministerului Educației cu școlile în risc seismic I / 55 de clădiri școlare sunt în pericol de prăbușire la cutremur

Ministerul Educației a publicat vineri, 24 martie, pe edu.ro, lista actualizată săptămânal cu școlile în risc seismic I. Față de săptămâna trecută, au fost adăugate două grădinițe în toată țara,…
Vezi articolul

O companie specializată în evaluarea competențelor digiale avertizează asupra riscului ca proiecte importante din PNRR, precum formarea pentru pedagogie digitală a 100.000 de profesori, să fie făcute formal, fără un impact real: Riscăm să irosim banii europeni în proiecte ineficiente, prefăcându-ne că facem digitalizare

„Absorbția fondurilor europene nu ar trebui să fie un obiectiv în sine, ci un mijloc pentru a digitaliza România cu adevărat“, scriu reprezentanții ICDL/ECDL într-un comunicat de presă în care…
Vezi articolul