Un grup de studenți care vor să devină profesori, înscriși la masteratul didactic de la Universitatea din București, acuză într-o scrisoare deschisă limitarea accesului la burse și spun că nici universitatea, nici Ministerul Educației nu au răspuns solicitărilor lor

29.172 de vizualizări
Foto: © Pawel Szczepanski | Dreamstime.com
Posibila limitare a accesului la burse pentru studenții din anul II de masterat didactic, în cadrul Universității din București, i-a determinat pe aceștia să transmită o scrisoare deschisă ministrului Educației, Ligia Deca. Scrisoarea, semnată de 25 de studenți, acuză că această limitare „ar constitui o inechitate față de studenții care, în ciuda efortului depus și dedicării pentru a aprofunda cunoștințele necesare unei cariere didactice, nu beneficiază de un drept pe care studenții înmatriculați în prezent, în anul I, îl exercită”.

Ei îi cer Ligiei Deca să dispună „aplicarea prevederilor Ordinului de Ministru în concordanță cu interpretarea juridică corectă, astfel încât toți studenții înscriși la masteratul didactic să beneficieze de bursele prevăzute, indiferent de forma de finanțare a locului ocupat”. Și, în mesajul transmis redacției Edupedu.ro, prin care fac publică această scrisoare deschisă, ei afirmă că nici Ministerul Educației, nici Universitatea din București nu au oferit „un răspuns definitiv” care să lămurească situația lor, în urma mai multor solicitări în acest sens.

  • Edupedu.ro a solicitat Universității din București un punct de vedere cu privire la situația acestor studenți și îl vom publica în momentul în care instituția îl va transmite

În scrisoarea deschisă, ei arată că „ la începutul anului universitar 2024-2025, au apărut informații conform cărora Ministerul Educației intenționează să limiteze acordarea burselor prevăzute pentru masteratul didactic doar studenților înmatriculați pe locurile finanțate de la buget, excluzând astfel studenții înscriși pe locurile cu taxă”. Ei arată că, în pofida incertitudinilor, instituția de învățământ superior nu le-a oferit clarificările necesare, în mod „definitiv”.

Semnatarii spun că, în calitate de studenți în anul al II-lea de masterat didactic, nu au putut „opta pentru un loc cu finanțare de la bugetul de stat chiar dacă urmăreau un alt progream de master pe un loc astfel finanțat”, opțiune ce a intrat în vigoare după înmatricularea studenților din anul al II-la (anume, Ordinul de Ministru 3693/1.02.2024 ce include Metodologia admiterii în învățământul superior, în baza noii Legi a învățământului superior).

Ei notează că „textul legal stipulează în mod clar faptul că bursa se acordă ‘studenților înmatriculați la programele de (…) masterat didactic, organizate cu finanțare de la bugetul de stat, la forma de învățământ cu frecvență.’ Observăm că actul normativ face referire la programele de studii organizate cu finanțare de la bugetul de stat, și nu la finanțarea individuală a locurilor ocupate de studenți. Astfel, textul de lege indică faptul că toți studenții înscriși în aceste programe sunt eligibili pentru acordarea burselor, indiferent dacă locul ocupat este finanțat de la buget sau cu taxă. Dacă legiuitorul ar fi dorit să restrângă sfera beneficiarilor doar la studenții bugetați, ar fi utilizat formulări explicite de tipul: ‘student/candidat înmatriculat/admis pe locuri finanțate de la bugetul de stat’, așa cum sunt folosite în Ordinul de Ministru nr. 3693/1.02.2024 art. 15”. 

Iar în mesajul transmis redacției Edupedu.ro ei notează că „întrebând la diversele secretariate de ce noi nu am avut această opțiune deși legea era identic formulată nu am obținut nicio explicație”. Și scriu că „această măsură nu doar că ar contraveni principiilor de egalitate de șanse, dar ar și descuraja activitatea didactică, pentru care ne pregătim cu devotament și resurse considerabile”.

  • Studenții spun că au cerut și o audiență cu ministrul Educației, dar nu li s-a răspuns.
Textul integral al scrisorii deschise:
Ce spune Legea

Potrivit Legii învățământului superior 199/2023:

Art. 35 (7) O persoană poate beneficia de finanțare de la bugetul de stat pentru un singur program de studii universitare de scurtă durată, pentru un singur program de studii universitare de licență, pentru un singur program de studii universitare de master și pentru un singur program de studii doctorale. Prin excepție, absolvenții unui program de studii universitare de masterat care au beneficiat de finanțare de la bugetul de stat pot urma un program de studii universitare de masterat didactic cu finanțare de la bugetul de stat.

Art. 107 (2) Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare sau de masterat didactic, într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat.

(3) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat studenților înmatriculați la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sau masterat didactic este egal cu salariul net al unui profesor debutant. Criteriile generale de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al ministrului educației.

Foto: Pawel Szczepanski | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Majoritatea celor înscriși au, oricum, oricare alte priorități decât frecventarea masterului și nu vin la ore aproape deloc sau deloc, dar vor o bursă picată din cer.

    Lucrurile erau scrise negru pe alb în regulamentul de admitere la master, sunt scrise la fel de clar în Ordinul de Ministru, dar așa-zișii profesori probabil fac parte din categoria celor de care ne plângem la testele Pisa și nu pot procesa informațiile clare existente.

  2. Eu întreb de ani de zile de masterat didactic și nu spune nimeni nimic.Vroiam și eu pe română. Știe cineva ce facultăți se ocupa de asa ceva?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Greva profesorilor nu se încheie, ci se suspendă, anunță sindicatele, cu o condiție: Adoptarea azi a unei ordonanțe de urgență cu salariul debutantului cât cel mediu pe economie și creșterea salarială de 50% din diferența între salariile actuale și cele din grila nouă, la 1 ianuarie 2024

Greva angajaților din Învățământ se suspendă, potrivit unui comunicat comun al sindicatelor din Educație. Luni, 12 iunie, este a 13-a zi de grevă generală în școli, protestul de muncă fiind declanșat…
Vezi articolul

Inspectoratul Școlar Sector 3: S-au primit în jur de 1.500 de dosare de înscriere la Titularizare 2022 pentru disciplinele educatoare, învățători și educație fizică / Aplicația de introducere a datelor candidaților nu a funcționat de vineri până duminică după-amiaza, potrivit instituției

Au fost depuse aproximativ 1.500 de dosare pentru înscrierea la concursul național de Titularizare 2022, la nivelul sectorului 3, pentru disciplinele educatoare, învățători și educație fizică, potrivit Inspectoratului Școlar Sector…
Vezi articolul

UPDATE Câștig de cauză, în primă instanță, pentru Universitatea Babeș-Bolyai, în cazul plagiatului lui Lucian Bode: Tribunalul din Sălaj a respins cererea ministrului de suspendare a hotărârii pe baza căreia Comisia de etică i-a analizat teza de doctorat a doua oară / Bode anunță că cere desființarea hotărârii în integralitatea ei

Tribunalul din Sălaj a respins, marți, ca nefondată cererea prin care ministrul de Interne, Lucian Bode, a încercat să blocheze a doua verificare a tezei sale de doctorat în cadrul…
Vezi articolul

Alianța Organizațiilor Studențești: Dizolvarea CNATDCU nu își regăsește raționamentul în sistemul educațional românesc / Întâlnim regulat universități cazuri de plagiat în formă continuată, unde nu se pedepsește sub nicio formă conduita necinstită

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) “nu dorește anestezierea mecanismelor de verificare de la nivel național și solicită rigurozitate și coerență în deciziile care gravitează în jurul acestui…
Vezi articolul