Un aspect pe care ministrul Educației Sorin Cîmpeanu l-a semnalat ca fiind foarte grav, derivat din școala online, este acela că părinții sunt și profesorii copiilor lor. Ministrul a explicat pe larg despre acest fenomen în cadrul unei conferințe online Salvați Copiii, Ora de net.
Ministrul Sorin Cîmpeanu a portretizat o situație care a devenit deja un fenomen în România: faptul că părinții sunt de multe ori obligați să aibă și rolul de profesor pentru copiii lor, în special atunci când școala se desfășoară online.
“Un alt aspect pe care îl semnalez ca fiind foarte grav, foarte grav: confuzia rolurilor. Părinții se comportă acum mult mai mult decât înainte ca profesori, sunt mult mai implicați în temele copiilor, iar limitele dintre aceste roluri devin mult prea fluide. Copiii nu mai este cine este mama, cea care mă ascultă și căreia îi plâng pe umăr la fiecare grijă, sau mama este cea care mă ceartă și mă face să învăț logaritmi?
Nu mai știu cine este tatăl, este partenerul de fotbal și șah sau este cel care se enervează atunci când nu reușesc să-mi fac temele și strigă nervos? Suprapunerea asta poate avea efecte dramatice asupra sănătății mintale a tânărului, asupra modului în care interacționează cu familia și asupra evoluției întregii societăți”, declară oficialul.
Ministrul a subliniat că situațiile de acest gen pot crea stres și anxietate atât pentru părinți cât și pentru copii, iar aceștia din urmă sunt astfel tentați să se refugieze pe internet.
“În această situație, tendința de a se refugia în internet, pe subiecte pe care le-ați prezentat, este încă și mai accentuată. Stresul și anxietatea sunt deja consecințe care au fost evidențiate din perspectiva excesului de utilizare a internetului. Puterea de concentrare este grav afectată. Cred că majoritatea tinerilor au această problemă, pe care fără s-o pretind că am pregătirea necesară, o identific ca fiind extrem de periculoasă”, a conchis Sorin Cîmpeanu.
Ministerul Educației va lansa și o aplicație prin care tinerii și părinții să poată autoevalua nivelul de stres si anxietate.
Organizația Salvați Copiii a prezentat și rezultatele studiului „Folosirea internetului de copii și adolescenți” în 2021, din care reiese că 37% dintre elevi afirmă că, în anul care a trecut, au fost jigniți sau deranjați pe Internet, iar 49% dintre ei spun că s-a întâmplat să găsească online conținut care i-a făcut să se simtă inconfortabil. Situația este mai întâlnită în rândul copiilor sub 12 ani (6 din 10 afirmă acest lucru) și în rândul fetelor (54% vs 42% în rândul băieților). Violența fizică și verbală alături de nuditate sunt principalele conținuturi care i-au făcut pe copii să se simtă inconfortabil.
Sfaturi pentru părinți de la Organizația Salvați Copii
- Informarea cu privire la oportunitățile și riscurile pe care le implică accesarea Internetului și folosirea dispozitivelor mobile de către copii și pregătirea lor astfel încât părinții să devină membri eficienți în grupurile de acțiune anti-bullying.
- Pregătirea lor pentru a ști, prin comunicare deschisă copiii și metode pozitive de disciplinare, cum să gestioneze situațiile dificile privind folosirea excesivă și fără măsuri de siguranță a Internetului de către copiii lor, evitând pedepsirea și învinovățirea copiilor lor.
- Adoptarea unui comportament echilibrat în folosirea Internetului și a dispozitivelor mobile care să servească drept model pentru copil, inclusiv prin negocierea și stabilirea unor reguli de utilizare și comportament pe Internet, împreună cu copilul.
- Realizarea, împreună cu copiii, a unor activități plăcute și interesante de petrecere a timpului liber, care nu implică folosirea tehnologiei.