Un elev victimă a bullyingului unui coleg și-a reclamat agresorul și a obținut daune de 3.000 de lei / Instanța: Copiii se cred „cool” dacă râd sau îi batjocoresc pe alţii, dar sănătatea psihică a unui copil este vitală pentru creşterea şi dezvoltarea acestuia indiferent de vârstă

Foto: Pixabay.com

Un incident între doi elevi de liceu a fost recunoscut ca bullying de Judecătoria Oradea. Pentru acest comportament, care a dus și la loviri repetate, prima instanță a impus agresorului sancțiuni educative și plata de daune morale în valoare de 25.000 de lei, însă Curtea de Apel a redus pedeapsa, mai exact a diminuat suma la 3.000 de lei și durata supravegherii la două luni, potrivit hotărârilor judecătorești consultate de Edupedu.ro.

Incidentul s-a petrecut în 2022, între doi elevi de liceu, iar cazul a ajuns în instanță. Procesul a durat doi ani, timp în care cei doi elevi implicați au și absolvit liceul.

„În data de 05.05.2022, în jurul orei 09,30, în timp ce se aflau în sala de clasă de la Liceul Tehnologic, pe fondul unei discuţii contradictorii, a lovit în mai multe rânduri cu pumnul în zona feței pe persoana vătămată, cauzându-i leziuni care au necesitat pentru vindecare un număr de 4 – 5 zile de îngrijiri medicale”, este menționat în hotărârea Judecătoriei Oradea, consultată de Edupedu.ro.

„Elevul, devenit ulterior inculpat, i-a adresat cuvinte jignitoare unui coleg. Acesta din urmă a ripostat verbal, iar agresorul a devenit violent. A lovit scaunul pe care stătea colegul său, iar când acesta s-a ridicat nervos și s-a îndreptat spre el, l-a lovit cu pumnul în față”, mai este consemnat în document.

Un alt coleg al celor doi, martor în dosar, afirmă că loviturile au fost repetate și că victima nu a ripostat, conform declarațiilor sale consemnate în documentul amintit:

„În total cred suspectul i-a aplicat vreo şase lovituri directe cu pumnul în zona bărbiei, fără ca persoana vătămată să cadă sau ca acesta să reuşească să-l lovească pe suspect, întrucât tot timpul a ţinut mâinile lăsate în jos, pe lângă corp şi nu a încercat să-l lovească pe suspect, deşi se deplasa înspre el”, a declarat martorul.

Elevul lovit a depus plângere la Poliție, care a deschis dosar penal pentru loviri și alte violențe, iar Judecătoria Oradea a stabilit că acțiunile elevului agresor constituie bullying, acesta având obiceiul de a-și intimida și sâcâi colegii, care nu se apărau de teama consecințelor.

Instanța de judecată a decis că este vorba despre bullying

Prima instanță, Judecătoria Oradea, a decis că „de fapt, comportamentul inculpatului reprezintă o formă de bullying, acesta obișnuind să își tachineze colegii care nu erau îndreptățiți să riposteze”, este menționat în sentința judecătoriei Oradea.

Mai mult, aceeași instanță a precizat că este vorba de „violență comisă pe fondul îndrăznelii manifestate de către persoana vătămată de a nu-i mai permite inculpatului să își bată joc de el. Nu i se poate tolera încălcarea normelor sociale și o conduită de tip bullying doar ca să se distreze”, mai este precizat în sentința judecătorească.

Conform hotărârii aminte, judecătorii au decis ca agresorul:

Cum motivează hotărârea Judecătoria Oradea

Conform documentului amintit, judecătorul a argumentat că sănătatea psihică a unui copil este esențială pentru dezvoltarea sa echilibrată, iar comportamentul de tip bullying, ca cel manifestat de inculpat, lasă adesea traume semnificative asupra victimei, afectându-i stima de sine și încrederea pe termen lung.

Este subliniat și că rolul daunelor morale în acest caz este atât de a compensa suferința fizică, cât și de a răspunde suferinței psihice provocate.

Redăm mai jos motivarea deciziei luate de Judecătoria Oradea:

„În speţă există o carenţă evidentă în educaţia inculpatului, atât sub aspectul obligaţiei de supraveghere, cât şi în atitudinea părinţilor de a-şi învăta copiii că datorează respect tuturor persoanelor cu care vin în contact, atitudinea inculpatului descrisă elegant ca „glumeţul clasei” relevând că şicanarea colegilor îl caracterizează ca şi comportament, şi din păcate s-a ajuns ca de la incidente preponderent verbale situaţia să escaladeze până a agresiuni fizice.

Copiii se cred „cool” dacă râd sau îi batjocoresc pe alţii, se cred ######### dacă îi lovesc sau se cred ########## dacă îi fac pe alţii să se simtă inferiori şi nesemnificativi, dar sănătatea psihică a unui copil este vitală pentru creşterea şi dezvoltarea acestuia indiferent de vârstă, astfel că un comportament similar celui manifestat de către inculpat lasă sechele şi riscă să îl determine pe persoană vătămată să se îndoiască toată viaţa de calităţile sale, şi de puterile lui, astfel că rolul daunelor morale în prezenta cauză este atât cea de reparaţie compensatorie a durerii fizice resimţite atunci când a fost lovit , şi ulterior până la vindecare, dar şi aceea ce reparaţie pentru suferinţa psihică, ce nu poate fi evaluată în grade de durere, care însă a existat, a generat modificări comportamentale la persoana vătămată şi care necesită o compensare bănească într-un cuantum care să-l convingă că nu este cu nimic inferior inculpatului, că poate să aibă încredere în puterile sale şi comportamentele de genul celui adoptat de către inculpat nu sunt tolerate şi nu reprezintă decât o dovadă a inferiorităţii celor care recurg la astfel de gesturi, care nu au argumente, ci forţă fizică”, este textul care apare în hotărâre.

Motivarea Curții de Apel pentru reducerea pedepsei

Cazul a ajuns apoi la Curtea de Apel, care a micșorat pedepsele date de prima instanță, mai exact a diminuat daunele morale acordate de către Judecătoria Oradea de la 25.000 lei la 3.000 lei. De asemenea, timpul de supraveghere de către autorități pentru elevul agresor a fost redus de la 5 luni la 2 luni.

Curtea de Apel a considerat că sancțiunea inițială este disproporționată față de gravitatea faptei, având în vedere că elevul agresor nu avea antecedente penale și că numărul de zile de îngrijiri medicale de care a avut nevoie victima a fost „relativ redus”.

Redăm mai jos motivarea deciziei, din hotărârea pronunțată de Curtea de Apel Oradea și consultată de Edupedu:

„S-a susţinut că instanța de fond a stabilit în sarcina inculpatului o măsură educativă deosebit de aspră și anume cea a asistării zilnice pe o durată de 5 luni, solicitându-se a se avea în vedere că această pedeapsă se răsfrânge direct asupra posibilităţii ca inculpatul să opteze pentru înscrierea la cursurile universitare în #### ###### sau Timișoara, însă chiar şi o formă de supraveghere sau consemnarea la sfârșit de săptămână, ar putea conduce la realizarea scopului educativ al pedepsei. În ceea ce privește latura civilă a cauzei, s-a susţinut că suma acordată cu titlu de daune morale este mult prea mare şi constituie o veritabilă îmbogățire fără just temei.

Curtea consideră că în cauză instanţa de fond a aplicat o sancţiune disproporţionată faţă de acuzaţia concretă şi fără să ţină seama de împrejurarea că inculpatul se află la prima tangenţă cu legea penală.

Curtea va avea în vedere numărul relativ redus de zile de îngrijiri medicale produse în cadrul altercaţiei ivite între inculpat şi victimă, inapt să cauzeze afectarea de durată a stării fizice ori psihice a victimei, împrejurarea că inculpatul nu este cunoscut cu antecedente penale, că acesta a recunoscut şi regretat fapta imputată.

În baza art. 118 Cod penal va dispune faţă de inculpat măsura educativă a supravegherii pe o durată de 2 luni pentru săvârşirea infracţiunii de lovirea sau alte violenţe prevăzute de art. 193 alin.2 Cod penal cu aplicarea art. 113 alin.3 Cod penal, apreciind că măsura educativă este proporţională cu acuzaţia imputată inculpatului şi este aptă să asigure scopul educativ şi represiv al sancţiunilor penale.

(…) păstrând un just echilibru între interesele părţilor, Curtea consideră că despăgubirile morale stabilite de prima instanţă în cuantum de 25.000 lei ( pentru un număr de 4-5 zile de îngrijiri medicale care nu au necesitat internare ori un tratament de durată şi nici nu au avut repercusiuni în timp) sunt apte să constituie o dezdăunare excesivă, suma de 3.000 lei reprezentând o satisfacţie echitabilă şi suficientă prin raportare la prejudiciul produs”.

Citește și:
Actele de violență psihologică din școli au scăzut la aproape jumătate față de anul trecut, spune Alexandru Leuțu-Cotroceanu, directorul direcției Siguranță Școlară din Poliția Română / Copiii, părinții și profesorii au înțeles că este foarte important să discuți despre aceste situații
Exit mobile version