Un elev de 12 ani din Rusia, care a pus întrebări despre războiul din Ucraina la ora de Istorie, a primit o vizită neașteptată de la poliție acasă – Novaya Gazeta

1.605 vizualizări
Foto: 179959853 / Boy © Valuavitaly | Dreamstime.com
Un elev de 12 ani care a pus întrebări, insistând pe adevărul privind războiul din Ucraina, profesoarei de istorie, care răspândea propaganda Kremlinului la clasă, s-a trezit cu poliția acasă, iar mama sa a primit telefoane amenințătoare de la un număr necunoscut. Mai mult, când a ajuns la ușa apartamentului și băiatul nu a răspuns la sonerie fiindcă era singur acasă, polițiștii au închis curentul și au lăsat o citație familiei să se prezinte la interogatoriu. Așa arată teroarea instaurată de administrația lui Vladimir Putin, văzută prin ochii unui elev care a povestit, alături de mama sa, pentru jurnaliștii independenți de la Novaya Gazeta, ce se întâmplă atunci când pui întrebări despre adevăr la școală. Subiectul a fost semnalat de hotnews.ro și libertatea.ro, în România.

Mai jos, povestea relatată de jurnaliștii de la Novaya Gazeta:

Kirill, a cărui identitatea adevărată este protejată de jurnaliștii ruși, are 12 ani și învață în clasa a VI-a la o școală din Moscova. Mama sa, Natalia, spune că băiatul are rădăcini ucrainene, el urmând și cursuri la Centrul Cultural Ucrainean. Ceea ce se întâmplă acum între Rusia și Ucraina l-a afectat foarte tare. Vineri, 4 martie, elevii de clasa a VI-a au avut lecția obișnuită de istorie. Iată ce s-a întâmplat atunci când a vrut să afle mai multe despre războiul din Ucraina de la profesoara de istorie, în cuvintele lui Kirill:

Profesoara mi-a spus: „De fapt, acest lucru nu se discută cu elevii de clasa a VI-a, dar dacă vrei să înțelegi ce se întâmplă, atunci pune întrebări”. Și am început să pun întrebări. Am întrebat: „De ce Putin a început un război?”. La aceasta, profesoara a răspuns că este o „operațiune specială”. Ea a spus: „Nu știu exact unde sunt trupele noastre acum, dar dacă s-ar fi oprit la jumătatea drumului, agresiunea ucraineană ar fi continuat”. O mică parte a clasei a fost de partea mea, au pus și întrebări. Profesoara a răspuns: „Specialiştii din Ucraina şi Statele Unite fac acum postări false, spun că oamenii sunt bătuţi la mitinguri. Dar mitingurile trebuie coordonate.” Am întrebat: „Cum poate fi coordonat cu guvernul un miting împotriva acțiunilor guvernului?”. La asta, profesoara nu mi-a dat un răspuns.

După aceea, am întrebat “de ce a început cineva toate acestea și când se vor termina”? Ea a spus că Ucraina a început agresiunea și se va termina când Ucraina va capitula. Profesoara ne-a mai spus că nazismul înflorește printre ucraineni, că din clasa întâi scrie în manuale că Ucraina este o superputere. Am mulți prieteni din Ucraina, i-am întrebat și mi-au răspuns că nu au așa ceva trecut în manuale.

Când a ieșit pe coridorul școlii la finalul lecției, Kirill a strigat: „Glorie Ucrainei!”. Unii dintre școlarii care stăteau pe coridor au răspuns cu același slogan. Această opoziție a elevilor de clasa a VI-a nu a trecut, însă, neobservată. Mama lui Kirill, Natalia, spune că a primit un apel pe WhatsApp de pe un număr de telefon necunoscut: „Numărul este al altcuiva, e o pisică pe avatar. O voce de femeie, fără să se prezinte, mi-a spus că sună în legătură cu fiica mea. Am spus în glumă că poate sunt o mamă atât de proastă încât nu știu că am o fiică, moment în care persoana de la celălalt capăt al firului s-a corectat și a spus că este legat de fiul meu. Mi-a zis să vin la poliție și i-am spus: Sună-mă cu citație și voi veni.” De atunci, mama lui Kirill nu a mai răspuns la apeluri de la numere necunoscute, potrivit sursei citate.

A doua zi dimineață, pe la ora zece, a sunat-o dirigintele fiului ei. A invitat-o ​​pe Natalia să vină la școală până la ora 12:00. Ea le-a povestit jurnaliștilor că ofițerii inspectoratului pentru minori au vrut să poarte o conversație cu fiul ei și cu ea. Natalia a ajuns la școală și a scris o declarație că își retrage fiul pentru că „băiatul se simte presat sub condiții insuportabile” din cauza opiniilor sale politice. Când a ieșit împreună cu fiul ei să ia un taxi de la școală spre serviciu, la ușa școlii a fost întâmpinată de un grup de polițiști, scrie publicația.

A doua zi, duminică, Kirill era singur acasă, mama sa fiind plecată la serviciu. Doi polițiști au început să bată la ușa apartamentului, dar Kirill nu le-a deschis. Au bătut aproximativ o jumătate de oră, apoi au oprit curentul în apartament și au lăsat o citație familiei de a se prezenta la interogatoriu. Pe citație este trecută o dată a interogatoriului scrisă ilizibil și o amenințare că vor fi toți arestați în caz de neprezentare.

Kirill: „Cred că profesorii greșesc. Ni se spune că ucrainenii sunt spălați pe creier, dar mi se pare că mai degrabă nouă ni s-a spălat creierul”

„M-am așezat pe pat și m-am gândit ce se va întâmpla acum”, spune Kirill. „Dar nu mi-a fost frică. M-am întrebat efectiv ce se va întâmpla la interogatoriu. M-am întrebat cum iau oamenii aceștia astfel de decizii, oare își spun: avem cazul unui băiețel de doisprezece ani care și-a exprimat părerea, să mergem la el acasă. Ah, nu ne-a deschis ușa, atunci îi stingem lumina. Cui i-a venit ideea să se plângă poliției de un elev de clasa a șasea? Familia are un conflict de lungă durată cu școala. Mama preferă acum să comunice în scris cu administrația, dar tot crede că înainte de a contacta poliția, conducerea școlii putea măcar să-i scrie sau să o sune. Nu știm cine a făcut plângere la poliție. Nici dirigintele nu știe, dar a promis că va clarifica situația”.

Mama lui, Natalia, a comentat la rândul ei: „Cred că totul are o limită. Înțeleg să se implice poliția dacă fiul meu ar fi lovit pe cineva, ar fi rănit pe cineva, ar fi scris ceva pe perete. De ce se întâmplă asta acum? O să fiu obligată să transmit punctul de vedere oficial? Și, de asemenea, după părerea mea, este important, chiar și în condiții atât de grele, să le demonstrăm copiilor, chiar dacă punctele de vedere nu coincid, că este necesar să se găsească o soluție pașnică, nu să fie chemate autoritățile”.

Kirill și-a explicat calm poziția: „Cred că profesorii greșesc. Ni se spune că ucrainenii sunt spălați pe creier, dar mi se pare că mai degrabă nouă ni s-a spălat creierul.”

Chiar și în vremuri mai pașnice, copiii exprimă la școală opinii și convingeri opuse. Într-o situație de conflict acut, poate fi foarte dificil pentru o școală să gestioneze aceste contradicții. De aceea, este necesar să se găsească cuvinte neoficiale și abordări umane pentru a le explica copiilor ce este războiul. Trimiterea elevilor care își exprimă în mod deschis opiniile la poliție pentru reeducare pare a fi o abordare nouă în pedagogia rusă modernă, comentează jurnaliștii de la Novaya Gazeta.

Este poate mai dificil pentru copiii de astăzi decât pentru copiii sovietici din familii care nu împărtășeau ideologia comunistă. (…) De-a lungul celor trei decenii post-sovietice, mai multe generații de școlari s-au schimbat, iar unii dintre ei și-au pierdut deja complet obiceiul de a tăcea, de a nu-și dezvălui în niciun fel dezacordul, de a nu vorbi deschis ceea ce gândesc, explică jurnaliștii. Oare acum s-a trecut la reeducarea acestei generații, se întreabă ei. „Am fost considerați prima generație nesacrificată. Acum totul a fost resetat, vom aștepta următoarea generație. A nostră este deja sacrificată”, au spus adolescenți ruși jurnaliștilor.

Foto: 179959853 / Boy © Valuavitaly | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anul trecut școlar 53% dintre elevii României aveau medii peste 8.50, anunță ministrul Educației, care susține că printre ei erau și analfabeți funcțional: Notele au fot irelevante nu din cauza profesorilor, nu din cauza elevilor, ci din cauza situației generate de pandemie

„53% dintre elevii României aveau medii mai mari de 8.50 (…) printre aceştia numărându-se şi elevi care au fost din păcate încadraţi la analfabeţi funcţional”, a declarat ministrul Educației, Sorin…
Vezi articolul

Material susținut de eMAG și Fundația Nouă ne pasă

Abandonul școlar, redus cu până la 80% în școlile din mediul rural în care copiii la risc fac afterschool în centre speciale în care au și o masă. Gabriela Mihalache, profesoară de limba română: Învață mai bine pentru că nu primesc note, nu se simt stresați și pentru că își fac temele cu noi. Le-au crescut mediile la clasă cam cu un punct într-un an / Ce orar au

Reducerea abandonului școlar, în medie, cu 80% în școlile care se confruntă cu această problemă în care sunt centre afterschool din cadrul programului „Nouă ne pasă”, este efectul derulării programului…
Vezi articolul

Ora de începere a olimpiadei „Lectura ca abilitate de viață” 2024, etapa județeană, decalată sâmbătă la prânz pentru elevii care participă și la olimpiada de Limba engleză / Elevii susțin proba în aceeași școală dacă au depus o cerere – DOCUMENT

Elevii care participă sâmbătă, 16 martie, la Olimpiada de limba engleză (ONLE), etapa județeană, și vor să participe și la OLAV – Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață”, pot face…
Vezi articolul

VIDEO Fără telefoane în școli, propune ministrul francez al educației. Nicole Belloubet: Sunt mulți elevi care se uită în pauză, se filmează, iar asta creează perturbări sau distrageri. În timpul școlii, să existe o adevărată pauză de la digital

Ministra Educației din Franța, Nicole Belloubet, a propus oficial ca elevii de gimnaziu să își lase telefoanele la intrarea în școli și să le recupereze la finalul programului, potrivit BFM…
Vezi articolul