Material susținut de organizația Salvați Copiii România

„Un elev a fost filmat când era în vestiar și își schimba hainele, la sport, iar cineva i-a postat o fotografie online” – Cum poate fi folosit de către profesori și de școală un astfel de incident critic – profesoara Anca Dobrean

2.767 de vizualizări
Evenimentele critice, de tipul „un elev a fost filmat când era în vestiar și își schimba hainele, la sport, iar cineva i-a postat o fotografie online” pot fi foloste la școală, de către profesori, la orice fel de disciplină, pentru a le putea construi elevilor o învățare mult mai solidă în zona educației media și despre internet. Este una dintre recomandările făcute de psihologul și profesoul universitar Anca Dobrean, de la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca, în cadrul conferinței online Cum le vorbim copiilor despre Fake News?, organizată de Salvați Copiii.

Dobrean a explicat faptul că școlile trebuie să pună accentul pe „formarea unor abilități sau deprinderi de a interacționa cu informația”. Cel mai important este ca școala să încerce să beneficieze de aceste dezbateri mai ales în momentele critice. (…) Pe baza unor astfel de incidente critice, în care se discută evenimentul, e important să vedem care ar fi comportamentele dorite și să încercăm să beneficiem nu doar în timpul orelor de predare. Este foarte important ca educația media să se facă nu doar prin programe specifice, ci ar trebui inclusă în cadrul oricărei discipline”, a declarat profesorul universitar.

  • Organizația Salvați Copiii și NEPI RockCastle a lansat o serie de activități interactive gratuite, pentru părinți și copii, prin conferința „Cum le vorbim copiilor despre Fake News?”, transmisă LIVE pe paginile de Facebook „Salvați Copiii România” și Ora de Net.
  • Evenimentul s-a adresat profesioniștilor în educație, asistență socială și protecția copiilor, părinților care vor să învețe cum să recunoască situațiile periculoase și să comunice cu copiii lor despre riscuri și prevenție.
  • VIDEO Copiii trebuie să simtă că nu îi judecăm – șase recomandări pentru o relație deschisă cu cei mici sau cu adolescenții 

„Sociologii spuneau faptul că a avea cunoștințe înseamnă a avea putere, dar cred că astăzi nu mai este vorba despre avea cunoștințe, ci este vorba despre a învăța cum să interacționeze în mod activ, cum să interpretezi și cum să evaluezi informațiile, în așa fel încât acestea să le fie utile”, a declarat psihologul.

Aproape 80% dintre copiii cu vârsta între 8 și 17 ani utilizează Internetul zilnic timp de cel putin trei ore, în afara orelor de școală, procentul celor care petrec între una și două ore pe zi fiind de 19 %, în timp ce copiii care folosesc internetul mai puțin de o ora pe zi este de 3%, potrivit rezultatelor cercetării sociologice realizată de Salvați Copiii, privind folosirea internetului de către copii și adolescenți, care poate fi accesată pe portalul Ora de Net al Organizației Salvați Copiii, www.oradenet.ro.

Conferința integrală aici:

Redăm sfatutirile pentru școli și profesori ale psihologului Anca Dobrean:

„Gândiți-vă că unul dintre beneficiile legate de utilizarea tehnologiei în timpul pandemiei a fost faptul că noi, ca profesori, ne-am dat seama că prin faptul că stând în fața unui ecran nu mai trebuie să „reciți” lecția unui elev, poți să pui un film, poți să le oferi informațiile la început și atunci, dacă tehnologia poate să ne ajute, poate să ofere această posibilitate de a obține cunoștințele, nu neapărat din a fi predate în mod clasic, atunci tu, ca profesor, ar trebui să accentuezi, dincolo de aceste cunoștințe, rolul important al acestor aspecte legate de analiză, interpretare, evaluarea informațiilor.

Lucrul acesta este foarte complicat. Gândirea logică se dezvoltă treptat.

Cei mici gândesc extrem de concret și întotdeauna asta spun: celor mici trebuie să le dăm reguli și prescripții și să ne asigurăm că pe baza acestor reguli ei pot să opereze în mediul cu care interacționează. Să spui că, de exemplu, dacă o aplicație vine de la un necunoscut, nu o downloadez. Pot să-i dau o explicație generală, dar niciodată nu o să stau să dezbat sau să am un dialog cu motivele respective. E ca atunci când îi spui când „este roșu, stai!”.

Cu cei mari este foarte important ca aceste programe de educație digitală (…) trebuie predate similar cum predăm limba română, geografie, istorie. Cunoștințele (…) se pot asimila prin acest program conștient de educație.

În afară de cunoștințe cred că e foarte important să-i punem pe elevi în situații în care să folosească aceste cunoștințe. De exemplu să-i punem să dezbată, să-i punem să îi învețe pe alți copii și să discute ca un fel de peer tutoring, să discute cum să folosească, să îi spui „uite, aceasta este o situație care mi s-a întâmplat, hai să vedem dacă Maria poate să explice cum ar reacționa în această situație și care credeți că sunt riscurile, ce-a făcut bine”, să mergem mai degrabă pe a dezbate.

Este mportant ca școala să încerce să beneficieze de aceste dezbateri mai ales în momentele critice. În școală sunt de foarte multe ori incidente critice. Se află, de exemplu, că un elev a fost filmat când era în vestiar și își schimba hainele la sport și cineva i-a postat o fotografie online. Este un incident critic. Pe baza unor astfel de incidente critice, în care se discută evenimentul, e important să vedem care ar fi comportamentele dorite și să încercăm să beneficiem nu doar în timpul orelor de predare. Este foarte important ca educația media să se facă nu doar prin programe specifice, ci ar trebui inclusă în cadrul oricărei discipline.

Dacă la disciplina geografie, sau dacă la fizică, de exemplu, discut despre o anumită știre, despre o anumită informație, profesorul poate să spună că informațiile cele mai bune despre fizică le găsim pe aceste situri sau aceste conținuturi sunt de verificat dacă sunt de pe siteuri ale unor organizații. Ideea este că în timpul predării oricărei discipline, la școală, putem să beneficiem de timp pentru a dezvolta această gândire critică.

(…) Un lucru foarte important: să invităm persoane cunoscute din media, care se prezinte povești de viață personală. Aceste lucruri pot fi legate de diferite teme. (…) Întotdeauna impactul acestor povești este mult mai mare dacă implicăm persoane cunoscute din media, care pot să împărtășească experiențele lor.

Recomandarea este ca întotdeauna trebuie să prioritizăm învățarea și nu pedeapsa. Dacă s-a întâmplat un eveniment negativ legat de utilizarea aceasta a internetului sau legat de alte comportamente, cum sunt să ai bullying sau comportamente de bullying în școală, totdeauna trebuie să ne gândim „hai să vedem ce ar trebui să învățăm și care ar trebui să fie lucrurile pe care să le luăm cu noi pornind de la acest incident”.

Pe scurt, doar că ar fi să rezum, educația digitală se învață, gândirea critică aferentă acestei educații digitale trebuie exersată în cadrul diferitelor conținuturi, nu doar specifică în cadrul activității punctuale care se face pe acest conținut, să facem proiecte pe care elevii să le dezbată, să încercăm să mediem ca aceste proiecte uneori să fie coordonate sau să le inițieze ei prin diferite programe de tutoriat sau de învățare. Să implicăm persoane cunoscute din media care să își exprime poveștile personale, să utilizăm incidentele critice și întotdeauna să prioritizăm învățarea mai degrabă decât pedeapsa, atunci când vrem să tragem o lecție sau să formulăm o concluzie”, a încheiat Anca Dobrean.

Pentru a contribui la o informare corectă și pentru ca elevii să învețe despre rolul gândirii critice în combaterea dezinformării, concomitent cu dezvoltarea abilităților de a căuta și filtra corect informația, Organizația Salvați Copiii lansează și un pachet de resurse ce conține: ghiduri pentru cadrele didactice, planuri de lecție, prezentări, fișe de lucru pentru elevi și materiale video explicative. Acestea pot fi descărcate de la  www.oradenet.ro/initiativa2022 și au rolul să sprijine cadrele didactice și elevii din învățământul preuniversitar din România în derularea activităților propuse în cadrul inițiativei educaționale „Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online”, derulată în perioada 9 mai – 9 iunie 2022. 

Ora de Net (Safer Internet) este un program sprijinit de Comisia Europeană, prin programul Connecting Europe Facility, care cuprinde centre naţionale active în Uniunea Europeană, având ca obiectiv comun promovarea utilizării în condiţii de mai mare siguranţă a Internet-ului şi a noilor tehnologii online de către copii. 

Organizaţia Salvaţi Copiii România a participat la programul de finanţare al Comisiei Europene şi a câştigat licitaţia de proiect, asumându-şi din 2008 rolul de Coordonator Național Mai multe informații despre inițiativă:www.oradenet.ro/initiativa2022 

Mai multe informații detaliate despre Organizația Salvați Copiii și proiectul Ora de Net sunt disponibile pe www.oradenet.ro şi www.salvaticopiii.ro.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Știința distractivă și interactivă pentru copii la atelierele de vară – duminică 11 iunie și sâmbătă 17 iunie! Prima serie cuprinde cursuri și workshopuri de fizică, chimie, biologie și un curs de negociere pentru copii (P)

Ai copii și vrei să experimenteze știința distractivă și interactivă prin workshopuri unice? LearnGate, un start-up în domeniul educației, lansează duminică 11 iunie și sâmbătă 17 iunie, cursurile și atelierele…
Vezi articolul

Mi se pare criminal că nu abordăm direct reducerea analfabetismului funcțional, care duce la abandon școlar. Copilul care se simte prost va face tot ce poate să nu se ducă la școală – Liliana Romaniuc, Asociația Română de Literație

Copiilor nu le place școala. Este o caracteristică a acestui timp și, “dacă am dori să le placă școala, ar trebui să facem niște transformări în modul în care le…
Vezi articolul