Un director de școală trebuie să cunoască 6 reglementări legale diferite, să raporteze 6 tipuri de documente la termen și să facă 5 proceduri, doar pentru prevenirea și gestionarea violenței școlare – Adresă ISJ Sibiu

4.406 vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
Doar pentru prevenirea și gestionarea violenței școlare un director de școală trebuie să cunoască 6 reglementări legale diferite și să întocmească și să raporteze la termen 6 tipuri de documente. Pe baza Legii învățământului preuniversitar, o hotărâre de guvern și mai multe ordine de ministru trebuie să elaboreze 5 proceduri, conform unei adrese transmise directorilor de școli de către Inspectoratul Școlar Județean Sibiu, obținută de Edupedu.ro
  • Edupedu.ro face, prin această campanie, un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.
Reglementări legale pe care trebuie să le cunoască un director de școală în ceea ce privește violența școlară 
  1. Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
  2. Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin O.M.E. nr. 5726/2024
  3. Planul național de combatere a violenței școlare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024
  4. Statutul elevului, aprobat prin O.M.E. nr. 5707/2024
  5. Procedura privind managementul cazurilor de violență, aprobată prin O.M.E. nr. 6235/2023
  6. Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4343/2020
Documentele pe care trebuie să le intocmeasca un director pentru a preveni și gestiona violența școlară  
  1. Regulamentul de ordine interioară, care include proceduri de acces, sesizare a violenței, publicare și comunicare.
  2. Procedura de sesizare și analiză disciplinară a elevilor și Procedura de aplicare a sancțiunilor.
  3. Procedura privind funcționarea Comisiei pentru prevenirea și combaterea violenței, corupției și discriminării, în funcție de nevoile unității de învățământ.
  4. Planul de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar, inclusiv măsuri de prevenire și reducere a violenței.
  5. Registrul special de evidență a activităților desfășurate pe linia siguranței școlare.
  6. Fișa de management a cazurilor de violență și rapoartele de analiză post-cauzală a fiecărui incident, incluzând documentarea sancțiunilor și a măsurilor de sprijin.

 Documente și termene pentru raportare:

  • Planul de prevenire a violenței (PPV), la începutul anului școlar:
  • Raportarea cazurilor de violență):
    • Raportarea inițială în termen de 5 zile de la sesizarea incidentului.
    • Data limită pentru raportarea completă în termen de 30 de zile de la incident.
  • Raportarea lunară a cazurilor la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.), conform procedurii, lunar, pentru cazurile de violență înregistrate.
  • Raportarea trimestrială a cazurilor ușoare de violență la DGASPC. Directorul unității de învățământ transmite la DGASPC o situație cu cazurile ușoare, conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență.
Pentru a preveni și gestiona violența școlară, trebuie elaborate 5 proceduri distincte
  1. Procedura de sesizare a suspiciunilor și cazurilor de violență:
    • Trebuie inclusă în Regulamentul de ordine interioară și afișată la intrarea în unitate.
  2. Procedura de sesizare și analiză disciplinară a elevilor și procedura de aplicare a sancțiunilor:
    • Acestea sunt specificate în baza Statutului Elevilor și trebuie aprobate de Consiliul de administrație al unității de învățământ.
  3. Procedura privind funcționarea Comisiei pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității:
    • elaborată în funcție de nevoile unității de învățământ și aprobată conform art. 72 din ROFUIP.
  4. Procedura privind managementul cazurilor de violență:
    • Include detalii pentru raportarea, înregistrarea și gestionarea cazurilor de violență conform O.M.E. nr. 6235/2023.
  5. Procedura de informare și comunicare a Regulamentului de ordine interioară:
    • Regulamentul trebuie făcut public prin afișare pe site și alte mijloace de comunicare disponibile, conform art. 2 din ROFUIP.

Edupedu.ro publică articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori sau directori.

Redăm adresa ISJ Sibiu pentru directorii de școli:

Ref.:  Prevenirea violenței în mediul școlar și creșterea nivelului de siguranță în unitățile de învățământ

Având în vedere Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023,  Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar aprobat prin O.M.E. nr. 5726/2024, Planului național de combatere a violenței școlare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024, Statutul elevului aprobat prin O.M.E. nr.  5707/2024, la nivelul unităților de învățământ se vor întocmi și aplica următoarele:

 1. Conform art. 65 (4) din L.I.P. nr. 198/2023 Regulamentul de ordine interioară a unității de învățământ trebuie să prevadă:

a)procedura de acces al persoanelor din afara unității de învățământ;

b)procedura de sesizare a suspiciunilor și faptelor de violență la nivelul unității de învățământ; – se aprobă în C.A. și se afiseașă la loc vizibil la intrarea în unitate, cf. art 21, alin.(4), lit. Z) din ROFUIP aprobat prin O.M.E. 5726/2024;

c) metoda de sesizare confidențială a suspiciunilor și cazurilor de violență la nivelul unității de învățământ.

Conform art.2, alin. (12) din  ROFUIP aprobat prin O.M.E. nr. 5726/2024 Regulamentul de ordine interioară se aduce la cunoştinţa publicului, prin intermediul site – urilor proprii, întro secţiune specială, şi prin orice altă formă de comunicare publică existentă la nivelul unităţii de învăţământ, respectiv conform Planului național de combatere a violenței școlare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024, punctul 2, lit. a): Publicarea pe site a Regulamentului de ordine interioară al unității școlare de către fiecare unitate de învățământ preuniversitar și comunicarea acestuia către autoritățile responsabile pentru siguranța în unitățile de învățământ preuniversitar;

In baza Statutului Elevilor art.17-28 se elaborează la nivelul unității de învățământ și sunt aprobate de consiliul de administrație: Procedura de sesizare și analiză disciplinară a elevilor, precum și procedura de aplicare a sancțiunilor. 

Conform art. 14, alin (2) din Statutul elevului aprobat prin O.M.E. nr.  5707/2024:  În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat; alin. (4) Modul de aplicare a prevederilor alin. (2) se reglementează prin regulamentul de ordine interioară al fiecărei unități de învățământ.

2. Conform art. 71, alin (2), lit. e) din  ROFUIP aprobat prin O.M.E. nr. 5726/2024, se constiutuie: comisia pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii; – componență și atribuții – art. 72, alin (16), (21) și de asemenea cf. O.M.E. nr. 6235/2023, punctul 3.23 „CPEV preia atribuţiile grupurilor de acţiune antibullying constituite la nivelul unităţilor de învăţământ preuniversitar în temeiul Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării 4.343/2020, vezi art. 8”. 

3. Conform art. 72, alin. (18)  din ROFUIP aprobat prin O.M.E. nr. 5726/2024, fiecare unitate de învăţământ elaborează o procedură privind funcţionarea Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, în funcţie de nevoile proprii;

4. Conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență, aprobată prin O.M.E. nr. 6235/2023, punctul 3.12  și Planului național de combatere a violenței școlare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024, punctul 3, lit. b) se elaborează și se revizuiește periodic Planul de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al UIP; In elaborarea planului de prevenire se vor avea în vedere măsurile care revin unităților de învățământ, în calitate de responsabili, coordonare și susținere sau parteneri, conform Planului național de combatere a violenței școlare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024; 

5. Inregistrarea cazurilor de violență: 

a. Conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență, aprobată prin O.M.E. nr. 6235/2023, punctul 3.16 CPEV consemnează într-un registru special fiecare situaţie de violenţă raportată, inclusiv data şi ora la care s-a făcut informarea părinţilor/reprezentanţilor legali, precum şi data închiderii cazului. Pentru fiecare situaţie de violenţă se completează fişa de management a cazului (anexa nr. 4);

b. Informarea autorităților competente pentru intervenţia multidisciplinară în situaţiile de violenţă conform procedurii, după caz la:  I.S.J., C.J.R.A.E., I.P.J. (Birou Siguranță școlară), D.G.A.S.P.C., etc

c. Transmiterea la I.S.J. în maxim 5 zile a Anexei 4 din Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și personalului școlii, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar, aprobată prin Ordinul M.E 6235/2023

d. Întocmirea rapoartelor de analiză post-cauzală a fiecărui incident și stabilirea unor direcții de acțiune în vederea prevenirii unor incidente similar

e. Aplicarea măsurilor de sprijin pentru victimă/ victime, respectiv măsurilor de sprijin şi sancţiunilor pentru autor/autori, adecvate la gravitatea cazului de violenţă, la cauzele/ efectele posibile ale situaţiei de violenţă şi la nevoile educaţionale/profesionale, relaţionale, sociale, psihologice şi fizice ale celor implicaţi, inclusiv consiliere școlară și terapie psihologică, la nivelul unităţii de învăţământ, în acord cu legea nr. 198/2023 și Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor și personalului școlii, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar 

f. Sancțiunile elevilor sunt prevăzute în Secțiunea a 3-a, art. din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și la art. 16 din Statutul elevului aprobat prin O.M.E. nr.  5707/2024.

6. Conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență, aprobată prin O.M.E. nr. 6235/2023, punctul 4.23, directorul UIP transmite la DGASPC, o dată la 3 luni, o situație cu cazurile ușoare de violență între copii, în spațiul școlar, folosind Fișa de înregistrare a cazurilor de violență (Anexa 4)

7. Conform Planului național de combatere a violenței școlare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024, punctul 1, lit. k) se va constitui și completa cu rigurozitate, la nivelul fiecărei unități școlare (grădinițe, școli primare/gimnaziale, licee și școli profesionale), Registrul special de evidență a activităților punctuale, desfășurate în unitățile de învățământ preuniversitar, pe linia siguranței școlare, solicitat de IPJ/BSS în fiecare an;

8. Conform Planului național de combatere a violenței școlare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024, punctul 3, lit. j) – Constituirea unui grup de acțiune la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, având ca scop facilitarea comunicării în vederea adaptării măsurilor necesare pentru prevenirea și combaterea violenței și creșterea gradului de siguranță școlară.* (Componența grupului la nivelul unității de învățământ, fără a avea caracter limitativ, este următoarea: directorul unității de învățământ; membrii comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de  corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității; un polițist desemnat din cadrul DGPMB/IPJ; un membru din cadrul comitetului reprezentativ al/asociației părinților; un membru din cadrul consiliului școlar al elevilor; un reprezentant din cadrul SPAS/DAS/DGASPC).

9.  In vederea reducerii cazurilor de violență școlară, conform Planului național de combatere a violenței școlare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024, punctul V3: 

a. In fiecare unitate de învățământ se  vor derula programe/ proiecte/campanii de prevenire a traficului de persoane și a violenței în mediul școlar, de prevenire a consumului de droguri în mediul școlar preuniversitar și de informare educare pentru promovarea unui stil de viață sănătos (fără consum de droguri, alcool și tutun). 

b.Introducerea, în cadrul orelor de curs obligatorii, a unor lecții de educație pentru sănătate, referitoare la un stil de viață sănătos (fără consum de droguri, alcool și tutun). 

c. Abordarea, în cadrul orelor de curs, a unor tematici de natură juridică, adaptate mediului școlar preuniversitar, prin care elevii să conștientizeze drepturile, obligațiile și consecințele faptelor ilegale.

d.  Implementarea temei „Prevenirea și reducerea faptelor de violență, respectiv a consumului de droguri, alcool și tutun” în cadrul Programului „Școala Altfel”

Alte precizări: 

– În fiecare unitate de învățământ preuniversitar se vor organiza sesiuni de diseminare a prevederilor Procedurii de management a cazurilor de violență din mediul școlar, adresate întregului  personal al unității, părinților și elevilor; 

– Afișarea la avizierul școlii și în alte locuri vizibile din școală a materialelor vizuale de informare cuprinse în anexe la Procedura privind managementul cazurilor de violență (scheme management violentă) care se găsesc pe site: https://edu.ro/management_cazuri_violenta sau pe site https://sbisj.ro/management/activitati-extrascolare/siguranta-scolara/

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

2 comments
  1. Da. Si de la atata stress cu hartoagele toate pica pe diriginte: ca nu a fost langa elev non stop, ca nu l a educat(la tehnologic familia educa mai rar, dirigintele e singurul care mai face asta), ca respira… In timp ce si dirigintele face 10000 de tabele inutile si citeste legi mai ceva ca un jurist. Invatamantul este ingropat sub proceduri si tabele si raportari inutile :-((

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de Fundația Vodafone

Lecții digitale de Mediu și Ecologie, care pot fi folosite pentru elevii de gimnaziu la clasă și în programele Școala Altfel și Săptămâna Verde lansate de Fundația Vodafone / Care sunt competențele și obiectivele fiecărei activități

Cum poate fi reciclat lemnul din pădure? Dar o căsuță de păsări poate fi construită de elevi? Ce păsări trăiesc în parcuri și cum se calculează volumul aproximativ de lemn…
Vezi articolul