Profesorul universitar al Facultății de Litere, din Universitatea București, Liviu Papadima, a cerut constituirea unui corp profesionist de evaluatori pentru examenul de Bacalaureat, în emisiunea Info Edu de miercuri 20 martie. La rândul său, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, Ion Ionici, cere ca profesorii evaluatori de la examenul de BAC din vară să fie aleși mai bine, “să predea la liceu și să aibă expertiză în evaluarea unor lucrări de Bacalaureat”. Declarația directorului vine în contextul în care Ion Ionici a semnalat, pe pagina de socializare, că sunt diferențe chiar și de 2-3 puncte între notele date de profesorii care au evaluat lucrarea unui elev de la simularea examenului pentru BAC 2024.
- Din 2020, a fost înființat un corp de profesori evaluatori pentru examenele și concursurile naționale, în mandatul Monicăi Anisie.
Profesor universitar al Facultății de Litere din cadrul Universității din București, Liviu Papadima a cerut “constituirea unui corp profesionist de evaluatori” pentru examenele naționale. “Eu aștept acea decizie în care să se constituie un corp profesionist de evaluatori pentru probele naționale. Cred că asta este cheia administrativă a întregii probleme, pentru că altfel înțeleg spaima oficialități lor de a se arunca cu capul înainte”, a spus profesorul universitar Papadima.
Invitat în aceeași emisiune, și directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, Ion Ionici, spune că la vară, la examenul de Bacalaureat, selecția profesorilor evaluatori trebuie să fie mai atent făcută, “cu profesori care predau la liceu și au expertiză în evaluarea unor lucrări de Bacalaureat”.
Amintim, Ion Ionici a semnalat public faptul că la liceul său o lucrare a fost corectată de 4 evaluatori care au dat punctaje cu diferențe de până la 3 puncte.
În cadrul aceleiași emisiuni, secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”, și că există liste cu acești profesori. El a mai precizat că CNPEE a format deja mii de evaluatori în ultimii doi ani, fără să precizeze un număr exact.
Redăm răspunsurile integrale pe acest subiect:
Liviu Papadima, profesor universitar Facultatea de Litere, UniBuc: Eu aștept acea decizie în care să se constituie un corp profesionist de evaluatori pentru probele naționale. Cred că asta este cheia administrativă a întregii probleme, pentru că altfel înțeleg spaima oficialități lor de a se arunca cu capul înainte..
Sorin Ion, secretar de stat: Centrul Național de Poliție și Evaluare în Educație a organizat în ultimii ani un curs special pentru evaluatori, pe care l-au parcurs câteva mii de cursanți. Acum rămâne să facem o intersecție între calitatea evaluării pe care am constatat-o la cele două simulări importante și participanții la evaluare din acest corp. Noi am recomandat, evident, încă de la început și asta la vară va fi și mai pregnant, am recomandat folosirea cu precădere, evaluatori care au parcurs cursul, dar aici avem o problemă, dar asta se leagă mai repede de partea a doua a emisiuni. Avem o problemă cu faptul că participarea la simulări este voluntară, nu a obligat nimeni pe profesori să participe. Mai mult decât atât, și o să folosesc ocazia să le mulțumesc celor care au participat pentru că știu că s-au suprapus cu activitatea curentă, cu olimpiade, activitățile pe care oamenii le fac în mod curent”.
Diana Dumitrașcu, Info Edu: Domnule director Ionici, ce reproșați acestei corectări digitalizate care a avut loc pentru prima dată cu un număr atât de mare de elevi pentru că ea a mai fost în cadrul unui proiect pilot, dar nu cu un număr atât de mare de elevi?
Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara: Acestor corectări digitalizate, modului de organizare a simulării nu reproșez absolut nimic. Reproșez pe zona de corectură, colegilor mei. Nu este admisibil să am o diferență de trei puncte la o lucrare corectată de patru evaluatori. Nu este admisibil. Deci modul în care sunt pregătiți corectorii pentru a evalua examene naționale, repet, examene naționale, nu este în regulă. De asemenea, nu este în regulă, cred, calibrarea subiectelor, deci subiectivismul, dacă intervine într-o marjă foarte mare apar aceste și aceste diferențe, lucruri care, vă repet, nu sunt în regulă. Discutăm de 12 ani de școală, terminăm liceul. Examenul național de bacalaureat pentru toți elevii mei este extrem de important și în momentul de față suntem într-o derută, care nu este normală.
Diana Dumitrașcu, Info Edu: Domnule director Ionici, ce e de făcut la vară în așa fel încât să nu avem astfel de situații atunci când examenul are o miză uriașă?
Ion Ionici: Selecția evaluatorilor să fie realizată cu mai multă eficiență, atât la nivel de inspectorat, cât și la nivel de minister al Educației, și la nivel de unitate. Da, domnul secretar secretar de stat are dreptate, inclusiv la nivel unitate să ne bazăm, în principal, dacă se poate, pe evaluatori care predau la liceu, repet, care predau la liceu, care au expertiza necesară în evaluarea unor lucrări pe BAC.
Sorin Ion, secretar de stat: Cursul cu profesorii evaluatori îl facem deja. Avem câteva mii de absolvenți ai cursurilor. Cursurile sunt organizate de CNPEE, se derulează cred că de 2 ani de zile. Nu știu exact acum când au început, dar organizăm în continuare sesiuni de formare.
Informații de context
Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a semnalat, pe pagina de socializare, că sunt diferențe mari între notele date de profesorii care au evaluat lucrarea unui elev de la simularea examenului pentru BAC 2024. Concret, o lucrarea evaluată de 4 cadre didactice a fost astfel notată: „7,60, 4,60, 4,80 și 7,10”, a scris directorul.
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus miercuri seara la TVR Info că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”.
Diferențe au fost semnalate și la simularea pentru Evaluarea Națională 2024. Iulius Timar, director Colegiul Național Onisifor, a declarat pentru Antena 3 CNN, în legătură cu evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, că aplicația trebuie îmbunătățită: „Măcar pe partea de grilă să fie aceeași notă la ambii evaluatori”.
Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către cei doi profesori evaluatori la subiectele de tip grilă și a făcut o medie cu o diferență acceptată a notelor de cel mult 1 punct, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara de matematică Mihaela Popa.
Amintim, un profesor a avut de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională (EN VIII) și Bac 2024, inclusiv de acasă, a prevăzut procedura Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate, conform sursei citate. În practică, numărul a ajuns și la 70-80 de lucrări, potrivit surselor Edupedu.ro, iar mulți profesori s-au plâns de timpul prea scurt.
În plus, corectarea la simulare nu a fost plătită, cum va fi cea de la examenele naționale din vară.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că profesorii care evaluează lucrările de la simularea examenului de Bacalaureat au un număr mare de lucrări și timpul este scurt: „Am primit sesizări în partea colegilor noștri vizavi de numărul de lucrări care le revin pe fiecare disciplină de examen”.
Aceasta a mai spus că Ministerul Educației „ar trebui să țină cont și de solicitările noastre, în numele colegilor noștri, de a se plăti participarea și la aceste simulări”. Liderul sindical a precizat că numărul mare de lucrări care trebuie să fie evaluate este o consecință a faptului că sunt puțini profesori corectori și „ajungem într-o situație oarecum de impas”.
Este a doua sesiune de corectare digitalizată a unor lucrări la nivel național, după simularea Evaluării Naționale de acum aproape o lună. Rezultatele simulării EN VIII 2024 centralizate la nivel național au arătat că peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică și că trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei.
„Ce efort ar fi făcut ministerul dacă aloca 2 euro pe lucrare, să spunem, și plătea și simulările? Erau 800.000, cel mult 1.000.000 euro”, a spus Florin Tudose, profesor de logică, filozofie și sociologie la Liceul Teoretic Benjamin Franklin din București, într-o intervenție la TVR Info.