Un corp profesionist de profesori evaluatori pentru BAC și Evaluarea Națională – cerut de profesorul Liviu Papadima / Selecția evaluatorilor de la BAC să fie mai eficientă și cu expertiză pentru examene naționale – susține directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara

9.003 vizualizări
Foto: Universitatea din București – Facebook.com
Profesorul universitar al Facultății de Litere, din Universitatea București, Liviu Papadima, a cerut constituirea unui corp profesionist de evaluatori pentru examenul de Bacalaureat, în emisiunea Info Edu de miercuri 20 martie. La rândul său, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, Ion Ionici, cere ca profesorii evaluatori de la examenul de BAC din vară să fie aleși mai bine, “să predea la liceu și să aibă expertiză în evaluarea unor lucrări de Bacalaureat”. Declarația directorului vine în contextul în care Ion Ionici a semnalat, pe pagina de socializare, că sunt diferențe chiar și de 2-3 puncte între notele date de profesorii care au evaluat lucrarea unui elev de la simularea examenului pentru BAC 2024

Profesor universitar al Facultății de Litere din cadrul Universității din București, Liviu Papadima a cerut “constituirea unui corp profesionist de evaluatori” pentru examenele naționale. “Eu aștept acea decizie în care să se constituie un corp profesionist de evaluatori pentru probele naționale. Cred că asta este cheia administrativă a întregii probleme, pentru că altfel înțeleg spaima oficialități lor de a se arunca cu capul înainte”, a spus profesorul universitar Papadima.

Invitat în aceeași emisiune, și directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, Ion Ionici, spune că la vară, la examenul de Bacalaureat, selecția profesorilor evaluatori trebuie să fie mai atent făcută, “cu profesori care predau la liceu și au expertiză în evaluarea unor lucrări de Bacalaureat”.

Amintim, Ion Ionici a semnalat public faptul că la liceul său o lucrare a fost corectată de 4 evaluatori care au dat punctaje cu diferențe de până la 3 puncte.

În cadrul aceleiași emisiuni, secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”, și că există liste cu acești profesori. El a mai precizat că CNPEE a format deja mii de evaluatori în ultimii doi ani, fără să precizeze un număr exact.

Redăm răspunsurile integrale pe acest subiect:

Liviu Papadima, profesor universitar Facultatea de Litere, UniBuc: Eu aștept acea decizie în care să se constituie un corp profesionist de evaluatori pentru probele naționale. Cred că asta este cheia administrativă a întregii probleme, pentru că altfel înțeleg spaima oficialități lor de a se arunca cu capul înainte..

Sorin Ion, secretar de stat: Centrul Național de Poliție și Evaluare în Educație a organizat în ultimii ani un curs special pentru evaluatori, pe care l-au parcurs câteva mii de cursanți. Acum rămâne să facem o intersecție între calitatea evaluării pe care am constatat-o la cele două simulări importante și participanții la evaluare din acest corp. Noi am recomandat, evident, încă de la început și asta la vară va fi și mai pregnant, am recomandat folosirea cu precădere, evaluatori care au parcurs cursul, dar aici avem o problemă, dar asta se leagă mai repede de partea a doua a emisiuni. Avem o problemă cu faptul că participarea la simulări este voluntară, nu a obligat nimeni pe profesori să participe. Mai mult decât atât, și o să folosesc ocazia să le mulțumesc celor care au participat pentru că știu că s-au suprapus cu activitatea curentă, cu olimpiade, activitățile pe care oamenii le fac în mod curent”.

Diana Dumitrașcu, Info Edu: Domnule director Ionici, ce reproșați acestei corectări digitalizate care a avut loc pentru prima dată cu un număr atât de mare de elevi pentru că ea a mai fost în cadrul unui proiect pilot, dar nu cu un număr atât de mare de elevi?

Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara: Acestor corectări digitalizate, modului de organizare a simulării nu reproșez absolut nimic. Reproșez pe zona de corectură, colegilor mei. Nu este admisibil să am o diferență de trei puncte la o lucrare corectată de patru evaluatori. Nu este admisibil. Deci modul în care sunt pregătiți corectorii pentru a evalua examene naționale, repet, examene naționale, nu este în regulă. De asemenea, nu este în regulă, cred, calibrarea subiectelor, deci subiectivismul, dacă intervine într-o marjă foarte mare apar aceste și aceste diferențe, lucruri care, vă repet, nu sunt în regulă. Discutăm de 12 ani de școală, terminăm liceul. Examenul național de bacalaureat pentru toți elevii mei este extrem de important și în momentul de față suntem într-o derută, care nu este normală. 

Diana Dumitrașcu, Info Edu: Domnule director Ionici, ce e de făcut la vară în așa fel încât să nu avem astfel de situații atunci când examenul are o miză uriașă?  

Ion Ionici: Selecția evaluatorilor să fie realizată cu mai multă eficiență, atât la nivel de inspectorat, cât și la nivel de minister al Educației, și la nivel de unitate. Da, domnul secretar secretar de stat are dreptate, inclusiv la nivel unitate să ne bazăm, în principal, dacă se poate, pe evaluatori care predau la liceu, repet, care predau la liceu, care au expertiza necesară în evaluarea unor lucrări pe BAC. 

Sorin Ion, secretar de stat: Cursul cu profesorii evaluatori îl facem deja. Avem câteva mii de absolvenți ai cursurilor. Cursurile sunt organizate de CNPEE, se derulează cred că de 2 ani de zile. Nu știu exact acum când au început, dar organizăm în continuare sesiuni de formare. 

Informații de context

Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a semnalat, pe pagina de socializare, că sunt diferențe mari între notele date de profesorii care au evaluat lucrarea unui elev de la simularea examenului pentru BAC 2024. Concret, o lucrarea evaluată de 4 cadre didactice a fost astfel notată: „7,60, 4,60, 4,80 și 7,10”, a scris directorul.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus miercuri seara la TVR Info că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”

Diferențe au fost semnalate și la simularea pentru Evaluarea Națională 2024. Iulius Timar, director Colegiul Național Onisifor, a declarat pentru Antena 3 CNN, în legătură cu evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, că aplicația trebuie îmbunătățită: „Măcar pe partea de grilă să fie aceeași notă la ambii evaluatori”.

Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către cei doi profesori evaluatori la subiectele de tip grilă și a făcut o medie cu o diferență acceptată a notelor de cel mult 1 punct, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara de matematică Mihaela Popa.

Amintim, un profesor a avut de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională (EN VIII) și Bac 2024, inclusiv de acasă, a prevăzut procedura Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate, conform sursei citate. În practică, numărul a ajuns și la 70-80 de lucrări, potrivit surselor Edupedu.ro, iar mulți profesori s-au plâns de timpul prea scurt.

În plus, corectarea la simulare nu a fost plătită, cum va fi cea de la examenele naționale din vară.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că profesorii care evaluează lucrările de la simularea examenului de Bacalaureat au un număr mare de lucrări și timpul este scurt: „Am primit sesizări în partea colegilor noștri vizavi de numărul de lucrări care le revin pe fiecare disciplină de examen”.

Aceasta a mai spus că Ministerul Educației „ar trebui să țină cont și de solicitările noastre, în numele colegilor noștri, de a se plăti participarea și la aceste simulări”. Liderul sindical a precizat că numărul mare de lucrări care trebuie să fie evaluate este o consecință a faptului că sunt puțini profesori corectori și „ajungem într-o situație oarecum de impas”.

Este a doua sesiune de corectare digitalizată a unor lucrări la nivel național, după simularea Evaluării Naționale de acum aproape o lună. Rezultatele simulării EN VIII 2024 centralizate la nivel național au arătat că peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică și că trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei.

Ce efort ar fi făcut ministerul dacă aloca 2 euro pe lucrare, să spunem, și plătea și simulările? Erau 800.000, cel mult 1.000.000 euro”, a spus Florin Tudose, profesor de logică, filozofie și sociologie la Liceul Teoretic Benjamin Franklin din București, într-o intervenție la TVR Info.

Citește și:
Lucrare notată cu 4.60, simulare BAC 2024, evaluată cu 7.60 de alt profesor corector, semnalează un director de liceu: Ce ar trebui să înțeleagă un elev care are așa mari diferențe între note?

Sorin Ion despre diferențele mari de punctaj la corectarea unor lucrări la simulări: Vom merge către acel profesor să-l formăm, nu “să-i tăiem capul” / Ministerul Educației face liste cu acești profesori pentru a le îmbunătăți competențele de evaluator
Director de școală, despre corectarea digitalizată de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024: Dacă un evaluator dă zero puncte și un evaluator dă cinci puncte, cred că trebuie îmbunătățită aplicația
ULTIMA ORĂ Greșeală descoperită de un profesor în corectura digitalizată a grilelor de la simularea Evaluării Naționale 2024: Elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de platformă, care a făcut media notelor / Mihaela Popa: Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană

6 comments
  1. În sfârșit! Dar nu dintre cei “gata formați” la acele “cursuri de formare”! Eu, cel puțin, cunosc situația “formării”… “formale”! Au devenit “evaluatori” toți profesorașii fuduli în ignoranța/ prostia lor! Sunt dintre aceia care nu au citit, niciodată, o carte!

  2. Directorul de la Timișoara predă psihologie. Nu a corectat lucrări atât de multe. Nu cunoaște sistemul de învățământ și, totuși, e director…!!!

  3. Cea mai mare problemă îi legea, lucrările mele la română și la biologie au avut diferențe de 0,80 și respectiv 1 punct diferență. Cum este posibil ca un evaluator să noteze lucrarea cu nota 10 și celălalt cu 9? După părerea mea nu ar trebui să fie diferențe mai mari de 20-30 de sutimi,acel exercițiu este ori corect ori incorect.

    1. Maria, eu zic că v-ați băgat la comentat, dar niciodată n-ați văzut un barem de corectare la română și, dacă vi l-aș arăta, v-ați uita ca mâța în calendar.

  4. Exista deja asa ceva. Se numeste Corpul de evaluatori si au fost admisi printr-un dosar inscris pe o platforma. Cerinta obligatorie era sa aiba cursul de evaluatori facut. Hai sa reinventam apa calda. Si in ciuda acelor bani cheltuiti de stat pe cursuri, pe inscrieri, tot pe baza de amenintari se merge la corectat. Mariile sale marii evaluatori vara pleaca la Dubai. Nu mai vor sa corecteze. La simulari si la evaluarile 2-4-6 tot fraierii fara bani. Ei, lucrurile ar trebui sa se schimbe. La fel ca si in predarea online. Bani sifonati la greu in CRED. Sute de mii de profesori formati pe predare online si cand vine cazul tot pe gazul si curentul tuturor prostilor de acasa. Pai cand ai niste experti formati pe bani grei, ii folosesti, nu? Nu apelezi la pwlime.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Predarea și învățarea în vremuri dificile” – curs gratuit de formare pentru profesorii români și ucraineni care predau elevilor refugiați din Ucraina, organizat de British Council România. Înscrierile se fac până luni, 17 octombrie

Un curs intensiv de formare atât profesorii ucraineni, cât și pentru profesorilor români care predau elevilor ucraineni refugiați în România, indiferent de disciplină, este organizat de British Council Romania în perioada…
Vezi articolul

Proiectul Super Teach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Dragoș Iliescu, expert testare: Când îți pui gresie în casă măsori cu grijă, când e vorba de educația copiilor, calitatea măsurării e trivială, “merge și așa”. Nu, nu merge! Efectele lipsei testelor standardizate de calitate în școală

“Când îți pui gresie în casă măsori cu grijă, când e vorba de educația copiilor, calitatea măsurării e trivială, “merge și așa”. Nu, nu merge!”, explică expertul în testare, Dragoș…
Vezi articolul

Planul de Redresare, publicat de Guvern: Adaptarea curriculumului pentru învățarea în mediul virtual și digitalizarea proceselor și conținuturilor în educație, două dintre măsurile pentru care România educată primește 4 mld. euro până în 2026

Guvernul a publicat astăzi Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care prevede pentru Educație adaptarea curriculumului pentru învățarea în mediul virtual și digitalizarea proceselor și conținuturilor din programele școlare,…
Vezi articolul