Un consilier a demisionat de la Ministerul Educației. Marian Staș, colonel în rezervă, pleacă acuzând că proiectul școlilor-pilot pentru testarea unui nou curriculum s-a împotmolit

SURSA: Academia Aspire Teachers 2017

Proiectul școlilor-pilot care ar fi urmat să testeze, din toamnă, un nou curriculum s-ar fi “împotmolit” la Ministerul Educației, acuză cel care a consiliat-o pe Monica Anisie în acest domeniu, Marian Staș. Colonel în rezervă al Armatei Române, cu studii post-universitare în Rusia, cu masterat în SUA, Staș – care s-a ocupat de sistemul informatic al Ministerului Apărării și de reconversia profesională a personalului disponibilizat în perioada 1999-2001 – o critică pe Anisie într-un articol semnat în Adevărul  și își anunță demisia pe care, spune el, și-a depus-o la registratură în cursul zilei de joi.

Marian Staș susține în articolul în care își anunță demisia: “văd şi eu prea bine că timpurile pe care le trăim sunt complicat de gestionat, mai ales când vine vorba de Şcoală. Dar de aici şi până la frica încremenirii în proiect a Sistemului e cale imensă.”

În textul demisiei, așa cum e publicat în Adevărul, el notează că încă din noiembrie 2019, înainte de învestirea guvernului liberal, “am convenit reciproc următoarele:

El continuă prin a prezenta modul cum a pus pe masă foaia procesului de pilotare folosind școli-pilot din țară, proces pentru care și-au manifestat interesul “cel puțin 7 (șapte) gimnazii și licee din țară”. Dar, scrie el, “la peste trei luni de la iniţiere, procesul instituţional de avizare / aprobare a HG-NF rămâne împotmolit în meandre birocratice şi de atitudine ce nu au absolut nimic de-a face cu exerciţiul de leadership politic autentic, pe care, sincer, am avut convingerea că vi-l puteţi asuma pentru a duce împreună la bun sfârşit acest proiect.”

Marian Staș afirmă că “toți parametrii structurali necesari art. 26 LEN prin HG erau la dispoziți decidentului de top, operaționali, cu o lună bună înainte de instituirea stării de urgență.” Și sugerează că i s-ar fi sugerat să își asume el pilotarea, ca pe o condiție pentru o hotărâre de guvern: dacă ar fi fost el decident, “nicidecum nu v-aş fi cerut acum, după patru luni de lucru împreună, să-mi daţi în scris că vă asumaţi pilotarea, în numele şcolilor pe care le conduceţi (…) ca pe o condiţie obligatorie a promovării unui act normativ de rangul unei… Hotărâri de Guvern!!!”, scrie Marian Staș.

EduPedu.ro a scris, în februarie, că, în lipsa unei dezbateri, ministerul dorea să piloteze o “nouă arhitectură curriculară” din septembrie, pe baza unor unități-pilot, conform art. 26 din Legea educației.

Pe 30 martie, ministrul Anisie anunța că HG pentru înființarea unor școli-pilot era pregătită pentru a fi prezentată în guvern.

Monica Anisie, noiembrie 2019: Noile planuri-cadru cu un număr redus de ore vor fi puse în consultare publică în ianuarie 2020 / Niciun plan-cadru nu a fost publicat de Minister

Noua arhitectură curriculară pe care Marian Staș și Monica Anisie o susțineau venea în contextul în care Ministerul Educației înregistrează două mari restanțe, cu privire la curriculum:

Pe 21 noiembrie 2019, ministrul Monica Anisie anunța la Realitatea TV că “în ianuarie putem să vedem primii pași de consultare publică pentru planurile-cadru” noi, conforme legii care a redus numărul de ore de școală.

“Există deja o lege. Legea este lege și trebuie aplicată. Ea scade numărul de ore. Trebuie să aplicăm legea, de aceea am anunțat deja că trebuie, prin consultare publică, să realizăm noile planuri-cadru. Stabilim disciplinele și numărul de ore și după aceea stabilim grupurile de lucru pentru noile programe”, a declarat Anisie.

  • Legea care prevede, începând cu anul școlar următor, 20 de ore/săptămână în medie pentru clasele I-IV, 25 de ore săptămânal pentru elevii de gimnaziu și 30 pentru liceu, ceea ce înseamnă reduceri de până la 9 ore/săptămână la gimnaziu, a fost promulgată pe 18 noiembrie de președintele Klaus Iohannis.

Planul-cadru, generic, este documentul care conține numele materiilor pe care le studiază elevii în fiecare clasă, precum și numărul de ore care îi este repartizat fiecărei materii.

“Legea prevede că trebuie să reducem și numărul de ore. Dar nu poți să lași, de exemplu, 3 ore la Limba română și o programă construită pentru 5 ore. De aceea trebuie corelate între ele numărul de ore și programa”, a continuat ministrul Educației, în noiembrie 2019.

De atunci și până astăzi, 21 februarie 2020, Ministerul Educației condus de Monica Anisie nu a pus în dezbatere publică niciun plan-cadru sau curriculum școlar.
Citește și:

 

Exit mobile version