Un consilier a demisionat de la Ministerul Educației. Marian Staș, colonel în rezervă, pleacă acuzând că proiectul școlilor-pilot pentru testarea unui nou curriculum s-a împotmolit

7.908 vizualizări
SURSA: Academia Aspire Teachers 2017
Proiectul școlilor-pilot care ar fi urmat să testeze, din toamnă, un nou curriculum s-ar fi “împotmolit” la Ministerul Educației, acuză cel care a consiliat-o pe Monica Anisie în acest domeniu, Marian Staș. Colonel în rezervă al Armatei Române, cu studii post-universitare în Rusia, cu masterat în SUA, Staș – care s-a ocupat de sistemul informatic al Ministerului Apărării și de reconversia profesională a personalului disponibilizat în perioada 1999-2001 – o critică pe Anisie într-un articol semnat în Adevărul  și își anunță demisia pe care, spune el, și-a depus-o la registratură în cursul zilei de joi.
  • Amintim că Marian Staș susținea implementarea din toamnă a unui nou curriculum, la câteva școli experimentale, fără să fi pus vreun document în dezbatere publică și în condițiile în care Ministerul Educației nu a prezentat nici până acum curriculumul național care trebuie să se aplice din septembrie în toate școlile, ca urmare a promulgării legii ce taie cu până la 9 numărul de ore de școală pe săptămână
  • Pe 30 martie 2020, Monica Anisie declara la Europa FM: voi prezenta în Guvern hotărârea pentru realizarea școlilor pilot, în care vom putea aplica un nou curriculum, un nou plan cadru. Niciun document nu a fost făcut public sau discutat în guvern

Marian Staș susține în articolul în care își anunță demisia: “văd şi eu prea bine că timpurile pe care le trăim sunt complicat de gestionat, mai ales când vine vorba de Şcoală. Dar de aici şi până la frica încremenirii în proiect a Sistemului e cale imensă.”

În textul demisiei, așa cum e publicat în Adevărul, el notează că încă din noiembrie 2019, înainte de învestirea guvernului liberal, “am convenit reciproc următoarele:

  • Crearea unei structuri distincte, în organigrama MEC, având ca unic scop generarea procesului pilotării
  • Subordonarea directă a structurii sus-menţionate, ministrului educaţiei şi cercetării
  • Coordonarea acestei structuri de către subsemnatul, învestit fiind cu autoritatea formală necesară îndeplinirii unui obiectiv de politici publice educaţionale fără precedent, începând cu anul şcolar 2020-2021″

El continuă prin a prezenta modul cum a pus pe masă foaia procesului de pilotare folosind școli-pilot din țară, proces pentru care și-au manifestat interesul “cel puțin 7 (șapte) gimnazii și licee din țară”. Dar, scrie el, “la peste trei luni de la iniţiere, procesul instituţional de avizare / aprobare a HG-NF rămâne împotmolit în meandre birocratice şi de atitudine ce nu au absolut nimic de-a face cu exerciţiul de leadership politic autentic, pe care, sincer, am avut convingerea că vi-l puteţi asuma pentru a duce împreună la bun sfârşit acest proiect.”

Marian Staș afirmă că “toți parametrii structurali necesari art. 26 LEN prin HG erau la dispoziți decidentului de top, operaționali, cu o lună bună înainte de instituirea stării de urgență.” Și sugerează că i s-ar fi sugerat să își asume el pilotarea, ca pe o condiție pentru o hotărâre de guvern: dacă ar fi fost el decident, “nicidecum nu v-aş fi cerut acum, după patru luni de lucru împreună, să-mi daţi în scris că vă asumaţi pilotarea, în numele şcolilor pe care le conduceţi (…) ca pe o condiţie obligatorie a promovării unui act normativ de rangul unei… Hotărâri de Guvern!!!”, scrie Marian Staș.

EduPedu.ro a scris, în februarie, că, în lipsa unei dezbateri, ministerul dorea să piloteze o “nouă arhitectură curriculară” din septembrie, pe baza unor unități-pilot, conform art. 26 din Legea educației.

Pe 30 martie, ministrul Anisie anunța că HG pentru înființarea unor școli-pilot era pregătită pentru a fi prezentată în guvern.

Monica Anisie, noiembrie 2019: Noile planuri-cadru cu un număr redus de ore vor fi puse în consultare publică în ianuarie 2020 / Niciun plan-cadru nu a fost publicat de Minister

Noua arhitectură curriculară pe care Marian Staș și Monica Anisie o susțineau venea în contextul în care Ministerul Educației înregistrează două mari restanțe, cu privire la curriculum:

  • nu există o decizie cu privire la înnoirea curriculară care trebuie aplicată la liceu peste doar 2 ani – amintim că reforma curriculară începută acum 7 ani cu aplicarea unor programe școlare și planuri-cadru noi la prima clasă de școală va ajunge în 2 ani la liceu, iar Ministerul Educației este obligat să modifice curriculumul liceal pentru a fi în concordanță cu ce au învățat copiii în gimnaziu
  • nu există planuri-cadru și programe școlare de gimnaziu pentru anul viitor, în concordanță cu Legea care taie cu până la 9 numărul de ore pe săptămână în gimnaziu. Legea se va aplica începând din toamnă

Pe 21 noiembrie 2019, ministrul Monica Anisie anunța la Realitatea TV că “în ianuarie putem să vedem primii pași de consultare publică pentru planurile-cadru” noi, conforme legii care a redus numărul de ore de școală.

“Există deja o lege. Legea este lege și trebuie aplicată. Ea scade numărul de ore. Trebuie să aplicăm legea, de aceea am anunțat deja că trebuie, prin consultare publică, să realizăm noile planuri-cadru. Stabilim disciplinele și numărul de ore și după aceea stabilim grupurile de lucru pentru noile programe”, a declarat Anisie.

  • Legea care prevede, începând cu anul școlar următor, 20 de ore/săptămână în medie pentru clasele I-IV, 25 de ore săptămânal pentru elevii de gimnaziu și 30 pentru liceu, ceea ce înseamnă reduceri de până la 9 ore/săptămână la gimnaziu, a fost promulgată pe 18 noiembrie de președintele Klaus Iohannis.

Planul-cadru, generic, este documentul care conține numele materiilor pe care le studiază elevii în fiecare clasă, precum și numărul de ore care îi este repartizat fiecărei materii.

“Legea prevede că trebuie să reducem și numărul de ore. Dar nu poți să lași, de exemplu, 3 ore la Limba română și o programă construită pentru 5 ore. De aceea trebuie corelate între ele numărul de ore și programa”, a continuat ministrul Educației, în noiembrie 2019.

De atunci și până astăzi, 21 februarie 2020, Ministerul Educației condus de Monica Anisie nu a pus în dezbatere publică niciun plan-cadru sau curriculum școlar.
Citește și:

 


2 comments
  1. Ce relevanta are faptul ca este colonel in rezerva si studiile efectuate? Gasim undeva CV-ul in clar, din care sa reiasa de unde rezulta calificarile legat de educatie? Gasim undeva descris proiectul de pilotare propus si cum a fost elaborat?

  2. După cum ziceam și înainte de “criza COVID”, actualul ministru al educației este oarecum forțat să poarte o pălărie prea mare pentru capacitățile manageriale și de leadership ale domniei sale. Multe zâmbete (din ce în ce mai forțate) în fața camerelor TV, dar capacitate de decizie ce tinde spre zero (“vom consulta actorii din educație”, “vom pune în aplicare Programul de guvernare privind educația” bla-bla-bla).

    Ce planuri-cadru să fie puse în dezbatere, când comisiile care trebuiau să vină cu propunerile de planuri-cadru s-au destrămat înainte de a-și începe activitatea propriu-zisă? Amatorism la maxim!

    În altă ordine de idei, mai lăsați-o pe aia cu “colonel în rezervă”, dragi prieteni de la Edupedu. Marian Staș e unul dintre puținii profesioniști care au avut, în mod constant, o poziție articulată și clar asumată ref. la educație. A sperat și el că vântul liberal îi va fi prielnic pentru a-și pune în practică ideile și proiectele; din păcate, s-au dovedit speranțe deșarte…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Ne fură tehnologiile şi ne infiltrează universităţile/ Cea mai mare ameninţare pe termen lung” – critici dure la adresa Chinei lansate în cursa pentru Downing Street 10 de către fostul ministru britanic Rishi Sunak

Fostul ministru britanic de finanţe Rishi Sunak, candidat pentru a-i succeda premierului Boris Johnson, a criticat dur duminică China pe care a descris-o drept „cea mai mare ameninţare pe termen…
Vezi articolul

Peste 100 de copii cu aviz psihosomatic favorabil să meargă la școală au fost respinși la înscrierea în clasa pregătitoare numai în București. Părinții acuză Ministerul că a schimbat regulile clasei pregătitoare fără să îi anunțe

În jur de 150 de copii care au primit aviz psihosomatic favorabil să meargă la școală au fost respinși de Inspectoratul București la înscrierea în clasa pregătitoare, pe motiv că…
Vezi articolul

Elevul din Dâmbovița, mutat până acum la trei școli pe motiv că ar fi agresiv, a lovit un coleg / Elevul se integrase foarte bine în colectiv, dar și-a schimbat comportamentul când părinții l-au retras de la consilierea școlară, spune directoarea școlii

Elevul din județul Dâmbovița mutat până acum la 3 școli pe motiv că ar fi agresiv a lovit joi, 9 noiembrie, un coleg de clasă care a avut nevoie de…
Vezi articolul