UPDATE Ministerul Educației a publicat oficial Raportul anual privind Metarankingul Național aferent anului 2022, după ce Edupedu.ro a scris despre acesta și despre faptul că documentul întârzia să fie făcut public. Documentul – la finalul articolului.
Știrea inițială, publicată 12 mai 2023: Și anul acesta Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din București și Universitatea Politehnica din București sunt cele mai bune universități românești, conform raportului anual privind metarankingul național – 2022, realizat de Ministerul Educației, așa cum a fost publicat el de o universitate din țară. Clasamentul, deși a fost realizat din prima parte a anului și, din informațiile Edupedu.ro, a fost transmis la sfârșitul lunii martie rectorilor, nu a fost publicat oficial până acum, iar Ministerul nu a răspuns nici solicitărilor de a-l consulta, făcute de Edupedu.ro în ultimele săptămâni.
În lipsa unei prezentări oficiale, el a fost publicat, în versiune sumară, de către cel puțin o universitate – cea din Oradea, care a emis, chiar, un comunicat prin care, pe 31 martie, anunța propriul rezultat în acest metaranking. Reprezentanți ai altor universități au confirmat că au primit la rândul lor lista publicată de instituția orădeană. Și aceasta, în condițiile în care este vorba despre un document de larg interes public, el stabilind o ierarhie a universităților românești în funcție de poziția lor în mai multe rankinguri internaționale și fiind folosit inclusiv pentru alocarea de fonduri de cercetare către instituțiile de învățământ superior.
Atât anul trecut, cât și la prima ediție a unui astfel de clasament, în 2016, Ministerul a publicat rapoarte detaliate despre analizele respective, lucru care, până în acest moment, nu s-a întâmplat cu cel mai nou metaranking.
- Clasamentul Ministerului este realizat separat de cele realizate independent, până acum doi ani, sub egida Asociației Ad Astra a Cercetătorilor Români, iar de anul trecut – de Centrul Qualitas al UBB.
Metarankingul Național – 2022, realizat de Ministerul Educației, nepublicat oficial:
- Universitatea “Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
- Universitatea din București
- Universitatea Politehnica din București
- Universitatea de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” – Cluj-Napoca
- Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” – București
- Universitatea Transilvania din Brașov
- Universitatea Al. I. Cuza din Iași
- Universitatea de Vest din Timișoara
- Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca
- Academia de Studii Economice din București
- Universitatea Tehnică “Gheorghe Asachi” din Iași
- Universitatea de Medicină și Farmacie “Grigore T. Popa” din Iași
- Universitatea Politehnica Timișoara
- Universitatea din Oradea
- Universitatea “Ștefan cel Mare” din Suceava
- Universitatea din Craiova
- Universitatea “George Emil Palade” din Târgu Mureș
- Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca
- Universitatea “Dunărea de Jos” din Galați (notată în documentul Universității din Oradea cu locul 23)
- Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu
- Universitatea de Medicină și Farmacie “Victor Babeș” din Timișoara
- Universitatea “Ovidius” din Constanța
- Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova
- Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca
- Universitatea “Titu Maiorescu” din București
- Universitatea din Pitești
- Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București
- Universitatea Tehnică de Construcții din București
- Universitatea “Valahia” din Târgoviște
- Universitatea Tehnică Militară “Ferdinand I” din București
- Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad
Metarankingul reprezintă o ierarhizare a universităților be baza rezultatelor acestora în mai multe clasamente universitare internaționale, conform unei metodologii despre care Edupedu.ro a scris aici.
Clasamentul include doar 31 de universități (29 de stat, două private) dintre cele 93 câte există în România (53 de stat, 40 private).
Schimbări notabile față de anul trecut:
- Intră în clasament, în segmentul final, Universitatea Sapientia din Cluj-Napoca (universitate maghiară privată), precum și Universitatea Tehnică Militară Ferdinand I din București
- Ies din clasament Universitatea de Petrol și Gaze din Ploiești și Universitatea din Petroșani
- În top 10, Universitatea Cuza din Iași coboară de pe locul 5 pe locul 7, în timp ce UMF Carol Davila urcă de pe locul 8 pe 5. Intră în top, pe locul 10, ASE București (situată anul trecut pe locul 12)
Doar primele 5 universități reușesc să acumuleze peste 15 puncte. Numărul este în creștere, însă, față de anul trecut, când doar primele trei realizau acest lucru.
Comparativ cu metarankingul Centrului Qualitas al UBB, publicat în noiembrie, nu există nicio diferență în top 8, în timp ce între pozițiile 9 și 10 (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și ASE București) apare o rocadă.
3 comments
pai evident ca e fals clasamentul. Au la Cluj o gramada de bugetari.
Clasamentul este subiectiv, nu reflecta competente pe fiecare cadru didactic. Parametrii sunt analizați cantitativ, nu se face o medie aritmetica pe cadru didactic. O universitate cu 100 de cadre didactice bine pregătite este în urma unei universități cu 500 de cadre didactice slab pregătite. Universitatea Babeș-Bolyai are cei mai mulți profesori și cei mai mulți std., aprox 60000. Dacă s-ar raporta la nr. de profesori Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava ar fi în fata univ. Babeș-Bolyai.
Un clasament subiectiv/irelevant . Universitateate Tehnica din Cluj se afla in top 10. Secția de arhitectura din cadrul acestei universități este jalnică, 99.90% dintre studenți (cel puțin cei de generație cu mine ) pot confirma asta.
Multe nereguli :
-eram prea mulți in an, aprox 130 (este greu sa te concentrezi ca si cadru didactic pe atât de multe proiecte , prin urmare trebuie sa faci totul superficial )
-lipsa feedback
– foarte multi profesori fără vocație, putini au fost ok.
– mult volum de munca, efectiv nu aveam timp fizic sa dorm sau sa procesez informația
– materii inutile, de umplutura(care nu-mi folosesc la nimic acum când practic meseria ).
-multă teorie, extrem de putina practica
-nu ne au învățat sa proiectam pe calculator, a fost un curs scurt din care am învățat foarte puțin, spre deloc. Google și youtube au fost profesori in timpul liber -din nefericire
-nu ne-au pregătit sa proiectam in viața reala , studenții nu știu sa gestioneze /elaboreze o documentație pentru autorizație de construire, învață asta din practica /stagiu.
-etc
Însă da , e acreditata și văzută bine din exterior sau de către ministerul educației 😕.
Deși am avut o medie generală buna , pentru mine nu are valoare UT Cluj !
Ps : Am văzut alt sistem prin experiența Erasmus, unul mai uman in care aveai răgaz sa procesezi ceea ce faci, unde puteam dormi si învață in condiții decente, unde profesorii îți ofereau feedback astfel încât sa înveți ceva din greșeli . Așadar- se poate mai bine !