În total, peste 100.000 de elevi estima ministerul Educației că vor susține câte 2 testări în cadrul proiectului pilot de evaluare standardizată, între 30 mai și 8 iunie. Pe 7 iunie este ultima zi a testării în care au fost evaluați elevii de clasele I, a X-a și a XI-a din cele 329 de școli alese în program.
- Deocamdată nu se știe exact numărul elevilor care au participat efectiv la testare pentru că nu era obligatorie, deși pe adresa redacției ne-a fost semnalat un caz în care directorul unei școli le-a transmis elevilor că este obligatorie testarea. În prima zi au dat proba la matematică 40.000 de elevi, spunea ministrul Educației.
Testul de tip grilă cu 4 variante de răspuns a durat 30 de minute pentru elevii de clase primare și 60 de minute pentru cei de gimnaziu și liceu.
Azi, 7 iunie a fost ultima zi a testării, în care au dat proba la limba română pe device-uri proprii sau ale școlii, elevi ai claselor I, a X-a și a XI-a. Mâine vor fi reprogramări pentru sesiunile de testare care nu s-au putut efectua.
Pe 30 mai a fost primul test la matematică susținut în cadrul proiectului pilot, la care au participat peste 40.000 de elevi, potrivit ministrului Educației. De atunci au dat testul la matematică ( sau istorie la alegere în cazul elevilor de liceu), și la limba română.
La finalul orei toți elevii care participă primesc pe loc un raport de evaluare, care ajunge apoi la profesor, părinți și elevi. Despre cum arată raportul detalii aici.
Raportul de evaluare este prezentat sub forma unui scor care poate varia între 0 (foarte slab) și 100 (foarte competent). Cu cât scorul este mai mare, cu atât el indică un nivel de cunoștințe și competențe mai ridicat.
Scorul este un „scor-centilă”: el arată cum se compară elevul testat cu toți ceilalți copii din România care parcurg aceeași clasă ca și el. De exemplu, pentru un elev care se află la centila 70 (a obținut scorul 70), înseamnă că 30% dintre elevii din România (de acea vârstă sau clasă) sunt mai buni decât el în timp ce 70% sunt mai slabi sau egali cu el. Totodată, un copil care are centila 90 (scorul 90) are în fața sa doar 10% din populația școlară comparabilă iar 90% dintre elevii de aceeași clasă sunt mai slabi decât el – acesta este un scor foarte bun – potrivit explicațiilor date de platforma de testare.
Informații de context
Testarea standardizată a fost anunțată într-o singură zi de ministrul Educației, la lansarea raportului privind literația în România. A doua zi ordinul de ministrul a intrat în Grupul de Dialog social din care fac parte elevi, părinți și sindicate dar nu a existat o opinie oficială după ședință. Seara, ordinul privind testarea standardizată pe dispozitive electronice în cadrul unui proiect pilot a fost publicată în Monitorul Oficial.
Amintim că nu toate testele folosite în cadrul programului pilot sunt omologate, conform datelor de pe site-ul ministerului Educației. Într-un interviu la Euronews, acordat joi seara, ministrul Educației a declarat că „există omologare încă de anul trecut pentru aceste teste, din partea direcțiilor de specialitate.”
Ministrul Educației a declarat apoi la TVR că testele Brio nu ar fi trebuit omologate: „Nu există obligativitate din acest punct de vedere legal, care este singurul care contează, pentru omologarea testelor.” – Mai multe detalii aici.