Subiectele pentru concursul de directori de școli au fost publicate. Ministerul Educației a făcut publică și grila cu răspunsurile corecte, în funcție de care au fost corectate lucrările profesorilor care astăzi au susținut examenul scris din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor manageriale în școli. Descarcă de mai jos subiectele de la examenul pentru directorii de școli, precum și grila de răspunsuri.
Concursul pentru directorii de școli a avut proba scrisă vineri, 15 octombrie, a început la ora 10:00 și a durat până la ora 12:00. Testul pe care l-au avut de rezolvat în 2 ore profesorii candidați la funcția de director de școală a avut 50 de itemi și a fost standardizat. Candidații au primit răspunsul pe loc, după predarea foilor de concurs.
Șablonul cu răspunsurile corecte este la finalul articolului.
Itemii au fost următorii:
“Subtest Analogii A
Instrucțiuni: În ceea ce urmează, veți vedea o pereche de cuvinte. Trebuie să vă hotărâți prin ce se aseamănă ele și să marcați răspunsul care descrie cel mai bine modul în care ele se aseamănă. |
Exemplu: 0. Prin ce se aseamănă cuțitul și lingura? a. au forme diferite b. cuțitul este mai periculos decât lingura c. amândouă cântăresc mai puțin de un kilogram d. amândouă sunt folosite pentru a mânca Răspunsul corect este „d”. Răspunsurile „a” și „b” nu reprezintă asemănări. Răspunsul „c” este adevărat, dar nu este cea mai importantă asemănare dintre cuțit și lingură. |
1. Prin ce se aseamănă învățătorul și profesorul?
- a. unul este mai puțin pregătit decât celălalt
- b. amândoi au absolvit studii superioare
- c. amândoi aparțin unei instituții de învățământ
- d. amândoi susțin ore de curs în fața elevilor
2. Prin ce se aseamănă catalogul și carnetul de note?
- a. amândouă arată situația școlară a elevului
- b. în amândouă se scrie cu pixul
- c. unul e comun, celălalt e personal
- d. amândouă sunt folosite în mediul academic
3. Prin ce se aseamănă manualul și culegerea?
- a. amândouă conțin exerciții
- b. amândouă se pot răsfoi
- c. amândouă sunt structurate pe capitole
- d. amândouă reprezintă suport de studiu pentru elev
Subtest Analogii B
Instrucțiuni: În acest grup de sarcini veți primi trei cuvinte. Primul și al doilea cuvânt sunt conectate într-un anumit mod. Sarcina dumneavoastră este de a găsi cuvântul care are o legătură similară cu cel de-al treilea cuvânt, alegând dintr-o listă de cuvinte date. Exemplul 1: pădure : copaci = pajiște : ? a) iarbă b) fân c) hrană d) verde Răspuns: „Iarbă” este răspunsul corect. Așadar, „a” trebuie marcat pe foaia dumneavoastră de răspuns. |
Exemplul 2: întuneric : lumină = ud : ? a) ploaie b) ziuă c) umed d) uscat Răspuns: Așa cum „întuneric” este opusul „luminii”, trebuie acum să găsiți opusul cuvântului „ud”. Prin urmare, „d” – „uscat” – este răspunsul corect. |
4. tablă : burete = caiet : ?
- a. cretă
- b. radieră
- c. creion
- d. riglă
5. absolvent : repetent = prezență : ?
- a. lipsă
- b. predare
- c. absență
- d. apariție
6. examen : supraveghetor = școală : ?
- a. suplinitor
- b. paznic
- c. inspector
- d. director
Subtest Raționament Verbal
Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi un fragment de text, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un set de enunțuri și va trebui să estimați pe baza informațiilor oferite în fragment dacă acele enunțuri (a) sunt adevărate, (b) sunt false sau (c) nu se poate spune nimic despre valoarea lor de adevăr. Amintiți-vă în fiecare caz și la fiecare problemă să vă bazați răspunsurile numai pe informațiile oferite în fragment!
În urma unui atelier din cadrul zilelor „Școala Altfel”, elevii învață despre progresele semnificative făcute în construirea și operarea furnalelor de sticlărie, în dezvoltarea compoziției sticlei și în procesul de fabricare și modelare a acesteia. De exemplu, modelarea termodinamică aduce o contribuție semnificativă la îmbunătățirea compoziției sticlei, permite control asupra caracteristicilor de devitrificare, studiază modelarea arzătoarelor pentru a asigura faptul că flăcările au luminozitate maximă și că unghiul de contact al acestora cu sticla este potrivit și ajută la minimizarea consumului de combustibil. Exploatarea rezultatelor unor cercetări atât de avansate permite producătorilor de sticlă să își reducă mult cheltuielile pentru carburant, să minimizeze procentul defectelor și să producă sticlă de cea mai înaltă calitate, toate acestea fiind foarte importante dacă doresc să își mențină stabilitatea comercială și fidelitatea clienților.
7. Este produsă sticlă de calitate mai înaltă atunci când cuptorul este încins la temperatură maximă.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
8. Strălucirea flăcărilor cuptorului nu are un impact direct asupra consumului de combustibil utilizat în procesul de fabricare a sticlei.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
9. Dacă se procedează în așa fel încât flăcările să intre în contact cu sticla într-un anumit unghi, se poate reduce cantitatea de energie consumată în procesul de fabricare a sticlei.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
***
Studii relevante afirmă tot mai des că psihoterapia este o formă eficientă de tratare a tulburărilor de comportament în școli, în ciuda unor opinii frecvente care susțin că eficiența psihoterapiei s-a dovedit aproape inexistentă în cadrul unui număr de alte tulburări grave. Mai mult, studiile au evidențiat că psihoterapia, în combinație cu mediul de sprijin potrivit, poate avea rezultate mai bune decât un mediu care oferă sprijin, dar în lipsa psihoterapiei. Aceasta îi încurajează pe profesioniștii din domeniul sănătății mintale să ia în considerare psihoterapia atunci când stabilesc tratamentul unui elev cu tulburări de comportament.
10. Studiile arată că psihoterapia poate trata eficient tulburările de comportament ale elevilor.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
11. Dacă psihoterapia nu este ajutată de un mediu care oferă sprijin, eficiența tratamentului pentru diferite tipuri de tulburări de comportament se reduce întotdeauna.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
12. Dacă nu este combinat cu psihoterapia, un mediu care oferă sprijin este rareori eficient în tratamentul tulburărilor de comportament ale elevilor.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
***
În cadrul orelor de fizică, elevii observă cum, prin progresul rapid al tehnologiei din ziua de azi, podurile sunt din ce în ce mai sofisticate și se întind pe distanțe mult mai mari. Totuși, cutremurele rămân o potențială amenințare pentru aceste structuri imense, deoarece ele pot produce daune ireparabile și costisitoare unor poduri importante. Dat fiind că structura de susținere este una dintre vulnerabilitățile majore ale unui pod în fața mișcărilor tectonice, suspensia auto-ancorată pentru poduri pare a fi o soluție promițătoare. Acest model de pod face ca rezistența cablurilor să compenseze greutatea punții, eliminând astfel nevoia de puncte de ancorare pentru sprijin.
13. Podurile moderne au caracteristici structurale diferite de cele construite înaintea dezvoltării tehnologiei de astăzi.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
14. Nivelul ridicat de sofisticare al podurilor din ziua de azi elimină riscurile implicate de cutremure.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
15. O posibilă soluție privind riscurile implicate de cutremure sunt podurile cu suspensie auto- ancorată, în care rezistența cablurilor se ajută de punctele de ancorare pentru sprijin.
- a. Adevărat
- b. Fals
- c. Nu se poate spune
Subtest Itemi Situaționali – Leadership
Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi un scenariu de muncă, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un număr de posibile comportamente pe care le puteți manifesta în acea situație. E posibil să vi se pară adecvate mai multe comportamente, însă va trebui să alegeți o singură alternativă, anume acea decizie care este cea mai adecvată în acea situație.
25. Dacă doi sau mai mulți dintre colegii dvs. din școală se ceartă, care e decizia cea mai adecvată?
- a. Nu vă este teamă să le spuneți că greșesc.
- b. Țineți partea persoanei a cărei opinie o împărtășiți.
- c. Încercați să evitați implicarea în acest conflict.
- d. Încercați să rezolvați problema care cauzează conflictul lor.
26. Ați fost angajat recent pe un post nou într-o școală nouă. Predecesorul dvs., Izabela, și-a dat demisia fără preaviz, lăsând dezordine în documente și un proiect mare nefinalizat. Noul dvs. director v-a solicitat să luați o decizie cu privire la continuarea sau abandonarea proiectului. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Decideți evident să mergeți înainte și să finalizați proiectul astfel încât să lăsați o primă impresie bună.
- b. Îi spuneți că nu dispuneți de informațiile necesare pentru a lua o astfel de decizie.
- c. Abandonați proiectul deoarece Izabela, fiind în căutarea unui loc de muncă, sigur nu a făcut o treabă de calitate.
- d. Solicitați acces la fișierele Izabelei pentru a afla mai multe despre proiect înainte să luați o decizie.
27. Echipa dvs. a depășit recent un termen limită într-un proiect pentru școală din cauza faptului că un membru al echipei, Elena, și-a realizat greșit sarcina. În consecință, munca ei a trebuit refăcută. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. O rugați pe Elena să vorbească cu directorul școlii și să își recunoască eroarea, astfel încât să nu aibă probleme întreaga echipă.
- b. Îi spuneți directorului dvs. că Elena a fost responsabilă pentru depășirea termenului limită.
- c. Faceți în așa fel încât întreaga echipă să îi amintească Elenei constant că a greșit și de ce este important ca fiecare persoană să-și facă treaba.
- d. Faceți în așa fel încât întreaga echipă să-și redistribuie sarcinile, astfel încât Elena să nu mai fie nevoită să realizeze acest tip de sarcină.
28. Vă petreceți pauzele în fiecare zi în cancelarie cu colegii din școală. Într-una din zile începeți să discutați cu o colegă, Ioana, despre politică, iar conversația generează o dispută serioasă din cauza opiniilor divergente. Următoarea zi aveți cu Ioana o dispută similară. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Nu mai discutați deloc cu Ioana ca să evitați disputele ulterioare.
- b. Transformați evitarea temelor sensibile cu colegii într-o abordare personală și în general nu mai discutați cu nimeni la școală astfel de teme.
- c. Evitați să petreceți timp în cancelarie în timpul pauzei.
- d. Continuați să vă angajați în discuții cu Ioana, dar pe alte teme.
29. În fiecare zi când plecați de la muncă, observați că Traian lasă în mod sistematic documente pe biroul lui, expunând astfel informații confidențiale ale școlii. Traian lucrează pe o altă tură, astfel nu vă intersectați niciodată cu el la birou. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Îi transmiteți cumva un mesaj cu recomandarea să-și țină documentele într-un loc sigur.
- b. Vă asigurați că dvs. nu lăsați documente confidențiale pe biroul dvs. – e treaba lui Traian ce face cu documentele lui.
- c. Faceți în așa fel încât să creadă că cineva a furat documentele, ca să-i dați o lecție.
- d. Rupeți imediat documentele vizibile care conțin informații confidențiale.
30. O componentă a proiectului la care lucrați necesită folosirea unui software nou, în utilizarea căruia dvs. nu aveți deloc experiență. Laura, o colegă, știe să utilizeze software-ul foarte bine. Cealaltă componentă a proiectului implică activități de interacțiune cu părinții elevilor școlii, pe care le-ați mai efectuat anterior. Ar trebui ca o singură persoană să lucreze la acest proiect. Care e decizia cea mai adecvată?
- a. Pentru că nu vreți să pierdeți această oportunitate, vă oferiți să acoperiți activitățile de interacțiune cu părinții elevilor școlii, chiar dacă proiectul va fi încetinit dacă lucrează două persoane pe componente diferite.
- b. O rugați pe Laura să fie responsabilă cu utilizarea software-ului în acest proiect și, ulterior, să vă învețe și pe dvs. să-l utilizați.
- c. Vă oferiți să utilizați software-ul ca să-l puteți învăța, dar numai dacă orele suplimentare astfel consumate vă sunt compensate cumva de director.
- d. Îi cereți directorului să vă facă responsabil(ă) de activitățile de interacțiune cu părinții elevilor școlii din toate proiectele și să nu vă mai dea pe viitor proiecte care presupun lucruri pe care nu știți să le faceți.
Subtest Itemi Cunoștințe Manageriale
Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi o întrebare urmată de 4 răspunsuri posibile. Unul din aceste răspunsuri e corect, iar celelalte 3 sunt eronate. Trebuie să marcați răspunsul corect.
31. Printre practicile esențiale pentru a avea rezultate mai bune în școală, Levin (în J. Hattie) susține:
- a. realizarea unor controale permanente la clasă
- b. stabilirea unor obiective de învățare foarte înalte și îmbogățirea curriculum-ului în vederea atingerii acestora
- c. pregătirea permanentă a elevilor pentru testările naționale și internaționale
- d. utilizarea eficientă a rezultatelor și feedback-ului oferit de elevi și personal pentru a îmbunătăți învățarea
32. Pentru a fi eficient, un instrument de dezvoltare profesională (ex.: cursurile de formare) ar trebui să dovedească, în viziunea lui J. Hattie:
- a. o mărime a efectului dorită de școală
- b. adecvarea în raport cu curriculum-ul școlar
- c. un grad mare de interactivitate
- d. adresarea unui ansamblu complex de nevoi identificate anterior
33. În opinia lui J. Hattie, motivul principal pentru care profesorii decid să rămână într-o școală este:
- a. aprecierea venită din partea părinților elevilor
- b. sprijinul pe care îl primesc de la liderii școlari
- c. posibilitatea de a avansa în carieră
- d. performanțele obținute de elevii cu care lucrează.
34. Conform opiniei lui T. Bush, în centrul managementului educațional se află:
- a. elaborarea de proceduri
- b. procesul de determinare a obiectivelor organizației
- c. selecția personalului
- d. elaborarea rapoartelor specifice de evaluare a calității
35. Conceptul de bază al ideii de leadership (conform lui T. Bush) se referă în principal la:
- a. influență și nu la autoritate
- b. autoritate și nu la influență
- c. dependența de autoritatea poziției
- d. corelarea cu un statut formal al funcției
36. Liderii de succes sunt, conform opiniei lui T. Bush:
- a. axați pe evaluarea personalului, acesta fiind scopul unic și central al organizațiilor cu profil educațional
- b. preocupați de respectarea procedurilor
- c. axați pe învățare, acesta fiind scopul central al organizațiilor cu profil educațional
- d. niciuna dintre variantele de mai sus
37. Potrivit lui P. Senge, fiecare organizație este guvernată de niște principii explicite sau „idei directoare”. Acestea reprezintă:
- a. viziunea formalizată
- b. misiunea școlii
- c. identitatea organizației și scopul ei fundamental
- d. serie de priorități de acțiune
38. Potrivit lui P. Senge, fiecare organizație este guvernată de niște principii explicite sau „idei directoare”. Aceste idei rezultă în principal din:
- a. acreditări
- b. analize curriculare
- c. reflecții și conversații îndelungate
- d. regulamente
39. Potrivit lui P. Senge, leadership-ul educațional este o practică:
- a. intelectuală
- b. morală
- c. de expertiză
- d. toate variantele de mai sus
Subtest Itemi Legislație și Metodologii
Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi o întrebare urmată de 4 răspunsuri posibile. Unul din aceste răspunsuri e corect, iar celelalte 3 sunt eronate. Trebuie să marcați răspunsul corect.
40. Conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, reorganizarea unităților de învățământ prin operațiunea fuziunii prin absorbție se poate realiza, în cazuri justificate, prin:
- a. includerea unei unități de învățământ autorizate să funcționeze provizoriu într-o altă unitate de învățământ autorizată să funcționeze provizoriu
- b. includerea unei unități de învățământ autorizate să funcționeze provizoriu într-o unitate de învățământ acreditată
- c. includerea unei unități de învățământ acreditate într-o unitate de învățământ autorizată să funcționeze provizoriu
- d. includerea unei unități de învățământ acreditate într-o altă unitate de învățământ acreditată
41. Conform Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, referitor la structura sistemului național de învățământ, enunțul adevărat este:
- a. învățământul antepreșcolar este format din grupa mică, grupa mijlocie, grupa mare
- b. învățământul primar este format din clasele I – IV
- c. învățământul secundar inferior este format din clasele V – VIII
- d. învățământul secundar superior este format din învățământul postliceal
42. Conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, asistența psihoeducațională, orientarea școlară și orientarea profesională a copiilor, a elevilor și a tinerilor cu cerințe educaționale speciale se realizează de către:
- a. Autoritatea Naționala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții
- b. Casele Corpului Didactic
- c. Centrele Județene de Resurse și de Asistență Educațională, respectiv de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională
- d. Centrul Național de Instruire Diferențiată
43. Conform Statutului Elevului aprobat prin OMEC nr. 4742/2016, ca urmare a exercitării dreptului de a contesta rezultatele evaluării la lucrările scrise și în cazul acceptării contestației, nota obținută în urma evaluării inițiale este anulată, iar nota acordată în urma contestației este trecută în catalog de către:
- a. profesorul titular de disciplină
- b. o comisie alcătuită din două cadre didactice, altele decât titularul de disciplină
- c. directorul unității de învățământ
- d. un reprezentant al Consiliului profesoral
44. Conform Statutului Elevului aprobat prin OMEC nr. 4742/2016, criteriile specifice de acordare a tuturor tipurilor de bursă se stabilesc anual de către:
- a. Consiliul de administrație al unității de învățământ
- b. Consiliul local/județean
- c. Consiliul profesoral al unității de învățământ
- d. Consiliul de administrație al Inspectoratului Școlar
45. Conform documentului Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, aprobat prin OME nr. 3.239/2021, finalitățile învățământului obligatoriu sunt reprezentate de competențe-cheie formate la nivel:
- a. elementar
- b. avansat
- c. funcțional
- d. integrator
46. Conform documentului Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, aprobat prin OME nr. 3.239/2021, sistemul de învățământ românesc este centrat pe formarea de competențe. Ca rezultate ale proceselor de învățare, competențele sunt definite, în Recomandările europene din 22 mai 2018, ca ansamblu structurat de:
- a. cunoștințe, abilități, aptitudini
- b. cunoștințe, abilități, atitudini
- c. cunoștințe, valori, aptitudini
- d. cunoștințe, abilități, valori
47. Conform documentului Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, aprobat prin OME nr. 3.239/2021, în sistemul de învățământ românesc se operează cu trei categorii de competențe. Dintre următoarele, cea care nu reprezintă o astfel de categorie este:
- a. competențe-cheie
- b. competențe operaționale
- c. competențe generale
- d. competențe specifice
48. Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin OM nr. 5.447/31.08.2020, cu modificările și completările ulterioare, în exercitarea funcției de conducere executivă, directorul nu are atribuții cu privire la:
- a. organizarea întregii activități educaționale
- b. aplicarea legislației în vigoare, la nivelul unității de învățământ
- c. aprobarea organizării formațiunilor de studiu sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, în situații excepționale (altele decât formațiunile de studiu organizate pentru forma de învățământ în limba maternă a unei minorități naționale)
- d. aplicarea și respectarea normelor de sănătate și de securitate în muncă
49. Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin OM nr. 5.447/31.08.2020, cu modificările și completările ulterioare, este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul școlar în situația în care eliberarea din funcție a directorului unității de învățământ se face la propunerea:
- a. consiliului de administrație al inspectoratului școlar
- b. a 2/3 dintre membrii Consiliului de administrație al unității de învățământ
- c. consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri
- d. comitetului de părinți
50. Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin OM nr. 5.447/31.08.2020, cu modificările și completările ulterioare, un document de prognoză al unității de învățământ este:
- a. raportul anual al comisiilor și compartimentelor din unitatea de învățământ;
- b. raportul anual de evaluare internă a calității
- c. programul de dezvoltare a sistemului de control managerial
- d. statul de funcții”