ULTIMA ORĂ Subiectele pentru concursul de directori au fost publicate. Grila de răspunsuri

Foto: captură Subiect Concurs de directori de școli 2021 - 15 oct. 2021

Subiectele pentru concursul de directori de școli au fost publicate. Ministerul Educației a făcut publică și grila cu răspunsurile corecte, în funcție de care au fost corectate lucrările profesorilor care astăzi au susținut examenul scris din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor manageriale în școli. Descarcă de mai jos subiectele de la examenul pentru directorii de școli, precum și grila de răspunsuri.

Concursul pentru directorii de școli a avut proba scrisă vineri, 15 octombrie, a început la ora 10:00 și a durat până la ora 12:00. Testul pe care l-au avut de rezolvat în 2 ore profesorii candidați la funcția de director de școală a avut 50 de itemi și a fost standardizat. Candidații au primit răspunsul pe loc, după predarea foilor de concurs.

Șablonul cu răspunsurile corecte este la finalul articolului.

Itemii au fost următorii:

“Subtest Analogii A
Instrucțiuni: În ceea ce urmează, veți vedea o pereche de cuvinte. Trebuie să vă hotărâți prin ce se aseamănă ele și să marcați răspunsul care descrie cel mai bine modul în care ele se aseamănă.
Exemplu: 0. Prin ce se aseamănă cuțitul și lingura?
a. au forme diferite
b. cuțitul este mai periculos decât lingura
c. amândouă cântăresc mai puțin de un kilogram
d. amândouă sunt folosite pentru a mânca

Răspunsul corect este „d”. Răspunsurile „a” și „b” nu reprezintă asemănări. Răspunsul „c” este adevărat, dar nu este cea mai importantă asemănare dintre cuțit și lingură.

1. Prin ce se aseamănă învățătorul și profesorul?

2. Prin ce se aseamănă catalogul și carnetul de note?

3. Prin ce se aseamănă manualul și culegerea?

Subtest Analogii B
Instrucțiuni:
În acest grup de sarcini veți primi trei cuvinte. Primul și al doilea cuvânt sunt conectate într-un anumit mod. Sarcina dumneavoastră este de a găsi cuvântul care are o legătură similară cu cel de-al treilea cuvânt, alegând dintr-o listă de cuvinte date.
Exemplul 1: pădure : copaci = pajiște : ?
a) iarbă b) fân c) hrană d) verde
Răspuns:
„Iarbă” este răspunsul corect. Așadar, „a” trebuie marcat pe foaia dumneavoastră de răspuns.
Exemplul 2: întuneric : lumină = ud : ?
a) ploaie b) ziuă c) umed d) uscat

Răspuns:
Așa cum „întuneric” este opusul „luminii”, trebuie acum să găsiți opusul cuvântului „ud”. Prin urmare, „d” – „uscat” – este răspunsul corect.

4. tablă : burete = caiet : ?

5. absolvent : repetent = prezență : ?

6. examen : supraveghetor = școală : ?

Subtest Raționament Verbal

Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi un fragment de text, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un set de enunțuri și va trebui să estimați pe baza informațiilor oferite în fragment dacă acele enunțuri (a) sunt adevărate, (b) sunt false sau (c) nu se poate spune nimic despre valoarea lor de adevăr. Amintiți-vă în fiecare caz și la fiecare problemă să vă bazați răspunsurile numai pe informațiile oferite în fragment!

În urma unui atelier din cadrul zilelor „Școala Altfel”, elevii învață despre progresele semnificative făcute în construirea și operarea furnalelor de sticlărie, în dezvoltarea compoziției sticlei și în procesul de fabricare și modelare a acesteia. De exemplu, modelarea termodinamică aduce o contribuție semnificativă la îmbunătățirea compoziției sticlei, permite control asupra caracteristicilor de devitrificare, studiază modelarea arzătoarelor pentru a asigura faptul că flăcările au luminozitate maximă și că unghiul de contact al acestora cu sticla este potrivit și ajută la minimizarea consumului de combustibil. Exploatarea rezultatelor unor cercetări atât de avansate permite producătorilor de sticlă să își reducă mult cheltuielile pentru carburant, să minimizeze procentul defectelor și să producă sticlă de cea mai înaltă calitate, toate acestea fiind foarte importante dacă doresc să își mențină stabilitatea comercială și fidelitatea clienților.

7. Este produsă sticlă de calitate mai înaltă atunci când cuptorul este încins la temperatură maximă.

8. Strălucirea flăcărilor cuptorului nu are un impact direct asupra consumului de combustibil utilizat în procesul de fabricare a sticlei.

9. Dacă se procedează în așa fel încât flăcările să intre în contact cu sticla într-un anumit unghi, se poate reduce cantitatea de energie consumată în procesul de fabricare a sticlei.

***

Studii relevante afirmă tot mai des că psihoterapia este o formă eficientă de tratare a tulburărilor de comportament în școli, în ciuda unor opinii frecvente care susțin că eficiența psihoterapiei s-a dovedit aproape inexistentă în cadrul unui număr de alte tulburări grave. Mai mult, studiile au evidențiat că psihoterapia, în combinație cu mediul de sprijin potrivit, poate avea rezultate mai bune decât un mediu care oferă sprijin, dar în lipsa psihoterapiei. Aceasta îi încurajează pe profesioniștii din domeniul sănătății mintale să ia în considerare psihoterapia atunci când stabilesc tratamentul unui elev cu tulburări de comportament.

10. Studiile arată că psihoterapia poate trata eficient tulburările de comportament ale elevilor.

11. Dacă psihoterapia nu este ajutată de un mediu care oferă sprijin, eficiența tratamentului pentru diferite tipuri de tulburări de comportament se reduce întotdeauna.

12. Dacă nu este combinat cu psihoterapia, un mediu care oferă sprijin este rareori eficient în tratamentul tulburărilor de comportament ale elevilor.

***

În cadrul orelor de fizică, elevii observă cum, prin progresul rapid al tehnologiei din ziua de azi, podurile sunt din ce în ce mai sofisticate și se întind pe distanțe mult mai mari. Totuși, cutremurele rămân o potențială amenințare pentru aceste structuri imense, deoarece ele pot produce daune ireparabile și costisitoare unor poduri importante. Dat fiind că structura de susținere este una dintre vulnerabilitățile majore ale unui pod în fața mișcărilor tectonice, suspensia auto-ancorată pentru poduri pare a fi o soluție promițătoare. Acest model de pod face ca rezistența cablurilor să compenseze greutatea punții, eliminând astfel nevoia de puncte de ancorare pentru sprijin.

13. Podurile moderne au caracteristici structurale diferite de cele construite înaintea dezvoltării tehnologiei de astăzi.

14. Nivelul ridicat de sofisticare al podurilor din ziua de azi elimină riscurile implicate de cutremure.

15. O posibilă soluție privind riscurile implicate de cutremure sunt podurile cu suspensie auto- ancorată, în care rezistența cablurilor se ajută de punctele de ancorare pentru sprijin.

Subtest Itemi Situaționali – Leadership

Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi un scenariu de muncă, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un număr de posibile comportamente pe care le puteți manifesta în acea situație. E posibil să vi se pară adecvate mai multe comportamente, însă va trebui să alegeți o singură alternativă, anume acea decizie care este cea mai adecvată în acea situație.

25. Dacă doi sau mai mulți dintre colegii dvs. din școală se ceartă, care e decizia cea mai adecvată?

26. Ați fost angajat recent pe un post nou într-o școală nouă. Predecesorul dvs., Izabela, și-a dat demisia fără preaviz, lăsând dezordine în documente și un proiect mare nefinalizat. Noul dvs. director v-a solicitat să luați o decizie cu privire la continuarea sau abandonarea proiectului. Care e decizia cea mai adecvată?

27. Echipa dvs. a depășit recent un termen limită într-un proiect pentru școală din cauza faptului că un membru al echipei, Elena, și-a realizat greșit sarcina. În consecință, munca ei a trebuit refăcută. Care e decizia cea mai adecvată?

28. Vă petreceți pauzele în fiecare zi în cancelarie cu colegii din școală. Într-una din zile începeți să discutați cu o colegă, Ioana, despre politică, iar conversația generează o dispută serioasă din cauza opiniilor divergente. Următoarea zi aveți cu Ioana o dispută similară. Care e decizia cea mai adecvată?

29. În fiecare zi când plecați de la muncă, observați că Traian lasă în mod sistematic documente pe biroul lui, expunând astfel informații confidențiale ale școlii. Traian lucrează pe o altă tură, astfel nu vă intersectați niciodată cu el la birou. Care e decizia cea mai adecvată?

30. O componentă a proiectului la care lucrați necesită folosirea unui software nou, în utilizarea căruia dvs. nu aveți deloc experiență. Laura, o colegă, știe să utilizeze software-ul foarte bine. Cealaltă componentă a proiectului implică activități de interacțiune cu părinții elevilor școlii, pe care le-ați mai efectuat anterior. Ar trebui ca o singură persoană să lucreze la acest proiect. Care e decizia cea mai adecvată?

Subtest Itemi Cunoștințe Manageriale

Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi o întrebare urmată de 4 răspunsuri posibile. Unul din aceste răspunsuri e corect, iar celelalte 3 sunt eronate. Trebuie să marcați răspunsul corect.

31. Printre practicile esențiale pentru a avea rezultate mai bune în școală, Levin (în J. Hattie) susține:

32. Pentru a fi eficient, un instrument de dezvoltare profesională (ex.: cursurile de formare) ar trebui să dovedească, în viziunea lui J. Hattie:

33. În opinia lui J. Hattie, motivul principal pentru care profesorii decid să rămână într-o școală este:

34. Conform opiniei lui T. Bush, în centrul managementului educațional se află:

35. Conceptul de bază al ideii de leadership (conform lui T. Bush) se referă în principal la:

36. Liderii de succes sunt, conform opiniei lui T. Bush:

37. Potrivit lui P. Senge, fiecare organizație este guvernată de niște principii explicite sau „idei directoare”. Acestea reprezintă:

38. Potrivit lui P. Senge, fiecare organizație este guvernată de niște principii explicite sau „idei directoare”. Aceste idei rezultă în principal din:

39. Potrivit lui P. Senge, leadership-ul educațional este o practică:

Subtest Itemi Legislație și Metodologii

Instrucțiuni: În acest set de sarcini veți primi o întrebare urmată de 4 răspunsuri posibile. Unul din aceste răspunsuri e corect, iar celelalte 3 sunt eronate. Trebuie să marcați răspunsul corect.

40. Conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, reorganizarea unităților de învățământ prin operațiunea fuziunii prin absorbție se poate realiza, în cazuri justificate, prin:

41. Conform Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, referitor la structura sistemului național de învățământ, enunțul adevărat este:

42. Conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, asistența psihoeducațională, orientarea școlară și orientarea profesională a copiilor, a elevilor și a tinerilor cu cerințe educaționale speciale se realizează de către:

43. Conform Statutului Elevului aprobat prin OMEC nr. 4742/2016, ca urmare a exercitării dreptului de a contesta rezultatele evaluării la lucrările scrise și în cazul acceptării contestației, nota obținută în urma evaluării inițiale este anulată, iar nota acordată în urma contestației este trecută în catalog de către:

44. Conform Statutului Elevului aprobat prin OMEC nr. 4742/2016, criteriile specifice de acordare a tuturor tipurilor de bursă se stabilesc anual de către:

45. Conform documentului Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, aprobat prin OME nr. 3.239/2021, finalitățile învățământului obligatoriu sunt reprezentate de competențe-cheie formate la nivel:

46. Conform documentului Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, aprobat prin OME nr. 3.239/2021, sistemul de învățământ românesc este centrat pe formarea de competențe. Ca rezultate ale proceselor de învățare, competențele sunt definite, în Recomandările europene din 22 mai 2018, ca ansamblu structurat de:

47. Conform documentului Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului național. Cadrul de referință al Curriculumului național, aprobat prin OME nr. 3.239/2021, în sistemul de învățământ românesc se operează cu trei categorii de competențe. Dintre următoarele, cea care nu reprezintă o astfel de categorie este:

48. Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin OM nr. 5.447/31.08.2020, cu modificările și completările ulterioare, în exercitarea funcției de conducere executivă, directorul nu are atribuții cu privire la:

49. Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin OM nr. 5.447/31.08.2020, cu modificările și completările ulterioare, este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul școlar în situația în care eliberarea din funcție a directorului unității de învățământ se face la propunerea:

50. Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin OM nr. 5.447/31.08.2020, cu modificările și completările ulterioare, un document de prognoză al unității de învățământ este:

Șablonul de răspuns:

Exit mobile version