Repartizarea copiilor în clasele pregătitoare – în ordine alfabetică sau prin tragere la sorți – va fi stabilită de fiecare Inspectorat Școlar Județean, nu de școli, anunță Iulian Cristache, Federația Națională a Părinților

16.721 de vizualizări
Iulian Cristache / Foto: Facebook.com
Procedura exactă de repartizare a copiilor în clasele pregătitoare – în ordine alfabetică sau prin tragere la sorți în ședință publică – va fi stabilită de fiecare Inspectorat Școlar Județean, nu de școli așa cum cu prevedea inițial metodologia de înscriere în clasa pregătitoare 2020, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache. Decizia a fost luată în această dimineață, la Ministerul Educației, în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social.

În cadrul acestei comisii, Ministerul a discutat cu sindicatele, cu reprezentanții elevilor și ai părinților metodologiile de înscriere în învățământul primar și de organizare a Evaluării Naționale și a Bacalaureatului.

Potrivit surselor Edupedu.ro, sindicatele au susținut în cadrul ședinței de astăzi a Comisiei de Dialog Social ca procedura exactă de repartizare a elevilor în clasele pregătitoare să fie stabilită de fiecare școală în parte, în timp ce Federația Națională a Părinților, asociațiile de elevi și Ministerul Educației au impus deciderea regulilor la nivel județean.

Concret, modificarea adusă astăzi Metodologiei de înscriere în clasa pregătitoare 2020 este următoarea:  

Varianta modificată astăzi a articolului 51, aliniatul (4), din proiectul Metodologiei de înscriere în clasa pregătitoare:

  • “(4) Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se face după finalizarea procesului de înscriere, conform Calendarului, în baza unei proceduri elaborate la nivelul Inspectoratului Școlar Județean și aprobate de Consiliul de administrație, cu respectarea criteriilor de transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune”.

Varianta inițială a articolului 51, aliniatul (4) din proiectul Metodologiei de înscriere în clasa pregătitoare era:

  • “Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se face după finalizarea procesului de înscriere, conform Calendarului înscrierii, în baza unei proceduri elaborate la nivelul unității de învățământ și aprobate de Consiliul de administrație, cu respectarea criteriilor de transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune“.

Deși Ministerul Educației nu vorbește în metodologia de înscriere în clasa pregătitoare 2020 nicăieri, explicit, despre tragerea la sorți a numelor copiilor sau despre repartizarea alfabetică a elevilor în clasele pregătitoare, o decizie din 2018 a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării a impus aceste două soluții ca modalități “în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare” de constituire a claselor de elevi.

Ministerul Educației folosește în metodologie, generic, sintagma: procedură de constituire a claselor “cu respectarea criteriilor de transparență, echitate, nondiscriminare și incluziune”.

Pe baza acestei sintagme, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a comunicat Inspectoratului Școlar Județean Timiș, în 2018, că:

  • “algoritmul de repartizare a elevilor în ordine alfabetică poate şi reprezintă o soluţie de a elimina eventualele discriminări generate de posibile criterii/preferinţe. Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat.
  • Pentru a se dovedi transparenţă şi neimplicare preferenţială a repartizării învăţătorilor la formaţiunile de studiu constituite, aceasta se poate face prin extragere la sorţi.
  • Modalitatea de repartizare a elevilor pe criteriul alfabetic este în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare cu modificările şi completările ulterioare, republicată.”
Calendarul de înscrieri în clasa pregătitoare 2020 – proiect

În perioada 4 martie – 23 martie 2020, părinții trebuie să completeze, online sau la școala pe care o doresc pentru copii, cererile-tip de înscriere. Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, zilnic, în intervalul orar 8,00-18,00 (luni-vineri).

Listele cu copiii înscriși în clasa pregătitoare vor fi afișate, la școli, pe 1 aprilie 2020, când se încheie și prima etapă de înscriere în învățământul primar în anul școlar 2020-2021.

Descarcă de aici, în format .pdf, proiectul calendarului de înscrieri în clasa pregătitoare 2020
Informații de background

Amintim că Ministerul Educației a propus oficial ca repartizarea copiilor în clasele pregătitoare să se realizeze aleatoriu în întreaga țară, pe modelul Timișoara, la o săptămână după ce a testat aplicarea acestui principiu în București. Însă Metodologia inițială a Ministerului lăsa școlile să stabilească procedura exactă, care să respecte principiile echității și nondiscriminării, ceea ce de fapt ar fi lăsat loc la numeroase încălcări ale prevederilor, potrivit surselor Edupedu.ro. 

Inspectoratul Școlar București a anunțat pe 3 februarie 2020 că elevii vor fi repartizați pe clase în ordinea alfabetică a numelor sau prin tragere la sorți “în ședință publică organizată de școală”, după cum a relatat Edupedu.ro în exclusivitate. De asemenea, repartizarea învățătoarelor la clasă se va face prin tragere la sorți, astfel încât școlile nu vor mai putea face “liste de copii” pentru o anumită învățătoare. Anunțul a fost făcut, în exclusivitate pentru Edupedu.ro, de către inspectoarea școlară generală adjunctă a Inspectoratului Școlar București, Liliana Toderiuc-Fedorca.

Repartizarea în ordine alfabetică a copiilor în clasele pregătitoare, la nivelul fiecărei școli, este aplicată de 4 ani în județul Timiș.

Timiș a devenit primul județ care stabilește prin tragere la sorți învățătorii la fiecare clasă pregătitoare și repartizează aleatoriu copiii în clase, după ce Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a amendat, în 2016, un liceu din Timișoara și Inspectoratul Școlar Județean Timiș, pentru că cele două instituții au aplicat criterii discriminatorii la înscrierea copiilor în școală.

Un an mai târziu, ISJ Timis a decis să schimbe tot algoritmul de repartizare a copiilor în clase, după înscrierea la școală, pentru ca nici un copil să nu fie discriminat în ceea ce privește șansele de a accede la o anumită învățătoare: copiii sunt repartizați în clase în ordine alfabetică. După înscrierea la clasa pregătitoare, gimnaziu sau liceu, copilul de pe prima poziție în listă merge la clasa 1, copilul de pe poziția 2 merge la clasa 2, copilul de pe poziția 3 la clasa 3, după care algoritmul este reluat și copilul aflat pe poziția 4 merge la clasa 1 (dacă există 3 clase, de exemplu).

Opinia Consiliului pentru Combaterea Discriminării cu privire la distribuirea elevilor la clase aleatoriu:

Colegiul director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, întrunit în şedinţa din 19.09.2018, apreciază că algoritmul de repartizare a elevilor în ordine alfabetică poate şi reprezintă o soluţie de a elimina eventualele discriminări generate de posibile criterii/preferinţe. Această repartizare poate fi considerată o metodă de repartiţie transparentă şi aleatorie în unităţile de învăţământ de stat.

Pentru a se dovedi transparenţă şi neimplicare preferenţială a repartizării învăţătorilor la formaţiunile de studiu constituite, aceasta se poate face prin extragere la sorţi.

Modalitatea de repartizare a elevilor pe criteriul alfabetic este în deplină concordanţă cu prevederile O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare cu modificările şi completările ulterioare, republicată.

Pe de altă parte, alegerea învățătorului de către părinți ar putea conduce la grave dezechilibre între clasele aceleiași unităţi de învăţământ, aspect de natură a determina de la bun început o separare a copiilor, cu implicaţii asupra viitorului lor parcurs şcolar”.

Citește și:

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Prioritățile bizare ale Guvernului PSD: Masa caldă în școli ajunge la aprobare la 2 luni de la începutul școlii, tot prin OUG și tot în doar 50 de școli

Proiectul Masă caldă în școli găsește guvernul nepregătit, chiar și în al treilea an de derulare: el va fi implementat tot prin Ordonanță de Urgență, la 2 luni de la…
Vezi articolul

BREAKING Se suspendă evaluarea psihosomatică a copiilor și înscrierea efectivă la clasa pregătitoare. Cererile pot fi completate online, dar trebuie validate la școală

Ministerul Educației suspendă evaluarea psihosomatică a copiilor, precum și înscrierile efective la clasa pregătitoare. Părinții vor putea să-și exprime opțiunile pentru clasa pregătitoare doar online, în perioada în care școlile sunt…
Vezi articolul

DOCUMENT Școala după școală poate fi organizată în Biserică. A apărut procedura de organizare a Programului: cum pot fi plătiți profesorii

Procedura de organizare a Programului “Școala după Școală” a fost publicată de Inspectoratul școlar București. Fiecare școală trebuie să discute până în luna februarie, în Consiliul de Administraţie, dacă este…
Vezi articolul