VIDEO Profesorii vor da feedback despre școala în care lucrează, relația cu inspectoratul și despre sistemul de Educație, anunță Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației / Trebuie să mergem cumva înspre un model care să combine finanțarea per elev cu o finanțare bazată pe performanță

16.933 de vizualizări
Radu Szekely / Foto: Ambasada Finlandei în România
Profesorii vor da feedback despre școala în care lucrează, despre relația cu inspectoratul și despre sistemul de Educație, anunță Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației. Oficialul a vorbit la Conferința națională „Școli curate” și despre posibilitatea ca părinții să aibă o fișă de feedback la rândul lor pentru că „nu suntem într-o poziție în care ne permitem, într-o democrație reală, ca unii să dicteze și alții doar să execute fără să-și poată exprima un punct de vedere”.

Radu Szekely a spus că unul dintre demersurile pe care le face Ministerul Educației în aceste moment este să susțină „mobilizarea stakeholderilor în acest ecosistem al educației” (n. red.: un stakeholder este cel care, într-o corporație/instituție, contribuie, voluntar/involuntar, la crearea valorilor, deci potențial beneficiar la profit sau riscuri). Acesta a vorbit despre elevi, părinți, profesori, mediul economic, autoritățile locale.

„Mă bucur foarte mult că am reușit, în această primăvară, să aducem elevii, ca un prim pas, ca o prima categorie, mai aproape de conducerea și evaluarea vieții în școală prin metodologia de feedback. Sperăm să urmeze și părinții. O să urmeze și o metodologie – pot să spun asta și public acum, deși este doar la nivel de proiect – o metodologie prin care profesorii să poată, la fel, anonim, să contribuie la îmbunătățirea condițiilor în școala în care lucrează, sau la nivel de inspectorat și, de ce nu, la nivel de sistem. Pentru că, personal, cred – și știu că, domnul ministru, îmi împărtășești viziunea aceasta – cred în implicarea tuturor actorilor care participă la un sistem de guvernanță, pentru că nu suntem într-o poziție în care ne permitem, într-o democrație reală, ca unii să dicteze și alții doar să execute fără să-și poată exprima un punct de vedere. La urma urmei se ia o decizie, însă exprimarea punctului de vedere și contestarea cu argumente constructive a unei decizii sunt binevenite din toate părțile”, a declarat Szekely.

Secretarul de stat a vorbit și despre schimbarea modului de finanțare în care acum școlile primesc bani, este vorba despre principiul finanțării per elev, introdus de Legea 1/2011. Szekely a spus că acesta „și-a atins limitele” și că „trebuie să mergem cumva înspre un model care să combine finanțarea per elev cu o finanțare bazată pe performanță”.

„Necesitatea asigurării calității în toate domeniile de funcționare și dezvoltare a școlii. Și de multe ori vorbim de guvernanță legată de finanțare, de infrastructură, de resurse, de colectare de date, însă nu legăm neapărat asta și de asigurarea calității și de modul în care noi măsurăm indicatori de calitate, astfel încât această finanțare să fie bazată pe niște indicatori de performanță.

Acest model de finanțare pe care noi le avem acum, finanțarea per elev și finanțarea complementară, cred că și-a atins limitele și trebuie să mergem cumva înspre un model care să combine finanțarea per elev cu o finanțare bazată pe performanță și bazată pe condițiile specifice de vulnerabilitate ale unor școli care au nevoie de finanțări suplimentare poate pentru că, așa cum am auzit, primăriile nu au fondurile necesare pentru a garanta finanțarea lor, dar și pentru că, în anumite situații, școlile nu reușesc să atingă nivelul de performanță dorit din cauza nu a lipsei de finanțare, cât a unei utilizări ineficiente a resurselor pe care le au la dispoziție, inclusiv resursa umană.

Și aici vreau să mai adaug un lucru, tot referitor la guvernanță, managerii de școală, directorii au un rol crucial în sprijinirea dezvoltării școlii. Este foarte important să recunoaștem că directorii sunt lideri educaționali și nu administratori ai unei clădiri. Trebuie să trecem dincolo de rolul directorului de a completa hârtii, care în momentul de față îl sufocă și să-i dăm acel rol de dezvoltator al unei comunități. Dezvoltator care lucrează pe principii de încredere. O promisiune pe care a făcut-o domnul ministru este că la concursul pentru directori, din toamna aceasta, singurul criteriu care va conta este competența.

Mă alătur acestei promisiuni și vreau să cred că directorii care vor ajunge să administreze sistemul și în timpul mandatului cărora, foarte probabil, vom ajunge și la un proces de descentralizare și de atingere a acelui nivel de subsidiaritate, de care vorbea doamna Popa (n. red. Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației în Guvernul Orban, în prezent membră în boardul Camerei de Comerț Româno-Americane filiala Iași), sunt oameni care chiar își doresc să crească comunitățile în care vor fi numiți directori și nu doar să le administreze. E o diferență de viziune pe care sper să o putem transmite cât mai clar celor care se înscriu la acest concurs”, a declarat Radu Szekely.

Sursă foto: Ambasada Finlandei în România


16 comments
  1. Profesorii sunt bataia de joc a inspectoratelor scolare si a Ministerului Educatiei.
    Li s-au luat oficial toate drepturile, au salariul net cel mult mediu pe economie (si asta dupa peste 35 de ani de munca).

  2. Cu siguranţă acest secretar de stat nu a aflat nimic din UE, el a fost doar la plimbare. Altfel ar fi ştiut că România e singura ţară din UE care practică sistemul de finanţare “per capita”.

  3. Vom ajunge, cu siguranţă, la momentul în care acest feedback va fi dat de broaştele din zona şcolii şi de fetele de pe centură. Abia atunci şcoala va avea calitate.
    De pe ce planetă or fi venit guvernanţii?
    Fraţilor, calitatea are legătură cu sistemul de retribuire.

    1. Eterna panica tipica idiotului comunist în legătură cu drepturile celui de jos. Pana nu ii reducem pe toți la nivelul celui mai prost, nu ne simțim bine.

  4. De ce doar profesorii????Doar ei lucrează în școli, doar ei sunt in relatie cu ISJ-urile?Va rugam sa va mai gânditi si la cei din culisele școlilor!

  5. Interesant e cum si acest Szekely si cum ministrul însuși au schimbat barca politică ca sa își păstreze funcțiile.

    Probabil cred că vor ,,schimba” la fel de ușor sistemul cu mâna de vopsea care dă iluzia de nou, modern, curat dar fundamental totul rămânând la fel.
    Grețos!

  6. Fișa de feedback a elevilor trebuia să o completeze numai elevii din școlile particulare. Toți elevii din școlile de stat nu pot să dea mai mult de 1 punct la multe din afirmațiile din chestionar.
    În școlile particulare stau 3-10 elevi la o masă rotundă, atmosfera este plăcută(poți să stai pe telefon la ore, nu scrii nimic în caiet la ore(deoarece primești niște foi la ore), toți iau numai note de 9 și 10 la teste(ei nu învață acasă pentru teste; stau cu foile cu teoria pe masă la ore)) etc. etc.
    Vorbiți cu elevii! Spuneți-le ce au avut în minte cei care au făcut chestionarul(și ce nu au avut în minte!).
    Ați putea să faceți și o petiție.

    Feedback-ul profesorilor? Cine poate să știe mai bine ca voi ce legi încălcați?

  7. Datorita atat de deficientei OG75/2005 aprobata prin legea 87/2006 privind asigurarea calitatii educatiei ceea ce au facut ARACIS si ARACIP de atunci si pana la introducerea si consecintele acestor feedback-uri/ reactii din partea stakeholders-ilor a fost si este doar un COSTISITOR SIMULACRU care, desi a consumat inutil multe reurse si a dezvoltat o BIROCRATIE obeza, a nu a condus la generarea increderii stakeholders-ilor in capacitatea scolii/ universitatii de-a le satisface nevoile si asteptarile prezente si viitoare…. CALITATE inseamna (dupa conformitatea cu legislatia) satisfactia stakeholders-ilor si nu conformitatea cu cerintele stabilite prin asa zise standarde formulate in birouri de mai marii ARACIP si ARACIS…De 16 ani solicit tuturor forurilor decizionale abrogarea L97/2006 si introducerea unui capitol dedicat asigurari calitatii educatiei in noua Lege a educatiei aflata de multi ani in prefaceri si renovare….Mai este oare cineva interesat de curmarea simulacrului, birocratiei si risipei de resurse????

  8. Salut ! Scoala Gimnazialå Filiasi mi -a desfåcut contractul de muncå dupå 35 ani ca profesor , pentru cå m -am situat in ipostaza de avertizor de integritate , demascånd falsuri si trafic de influentå ! Nici autoritatile statului nu m -au protejat , nu mi -au asigurat protectia (obligatoriu de asigurat cf Legii 571/2004 );tråiesc in Norvegia ,deoarece må tem pentru viata mea in Romånia ! Colegii sunt efectiv in defensivå si tåcerea este alegerea lor pentru a -si proteja siguranta economicå ; scoala a fost si este condusa de politicieni care fac legile lor prin intermediul unui CA care nici måcar nu are legitimitate , nefiind legal constituit ; Am absolvit Lic Ped cu 9.75, apoi Universitatea cu 9.38 , definitivatul cu 9.80 , gradul 2 si 1 cu zece ! Nu exista decåt hårtuire , discriminare , abuz , dictaturå ! Scriu mesajul pentru un eventual suport din partea presei ! Så auzim de … integritate ! Cu gånduri bune , Ioana Ciochiu

  9. Nice! Bună treabă chestia asta cu feedback-urile!! Iar isteria de reacţii negative şi de “indignări”, şi de scepticism, şi de pesimism prăpăstios care se “întâmplă” ori de câte ori mai apare câte un subiect de-ăsta legat de vreo “evaluare inversă”, îmi dă speranţe că de data asta chiar se mişcă ceva într-o direcţie constructivă. Cât despre directori, eu aş chiar plusa: pentru a fi un director cu adevărat eficient, e musai-musai să fii bine ancorat în prezentul tău, ca să poţi căpăta o fărâmă de vizionarism… să simţi încotro ar fi bine să-ţi ghidezi corabia… De-asta, în secolul vitezei halucinante a schimbărilor, nimeni nu ar trebui să mai fie numit “director” – mai ales de instituţie educativă, cu cel puţin 10 ani înainte de pensie. Cred că ar trebui să fie o condiţie sine-qua-non, pentru a nu ne mai trezi în situaţii de înţepenire şi blocaj doar pentru că oameni plictisiţi sunt preocupaţi de un singur ţel – acela de a se ţine de scaune până în ultima zi înainte de pensie, pot funcţiona ghidaţi de principiul “după noi-potopul!”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Repartizarea copiilor în clasa pregătitoare - costul standard pe elev

Practica elevilor din liceele pedagogice să fie recunoscută la nivel universitar, solicită un director Ligiei Deca: Elevele efectuează cam 600 de ore de practică pedagogică, în cei 4 ani școlari

Dorin Lobonț, directorul Colegiului Național Pedagogic „Mihai Eminescu” din Târgu Mureș, i-a solicitat ministrului Educației ca practica pe care o fac elevii liceelor pedagogice să fie recunoscută la nivel universitar. Răspunsul Ligiei Deca a fost…
Vezi articolul

Cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susținută și de Dacia. Roboții și cursurile oferite alături de BCR ar putea ajunge anul acesta la 50.000 de elevi / Cele 4 stadii pentru introducerea unui elev în robotică și la ce vârstă trebuie să înceapă

Nextlab.TECH este cea mai mare inițiativă de robotică educațională școlară din România și chiar din Europa de Sud-Est, susține coordonatorul acesteia, profesorul Răzvan Bologa, cadru didactic la Facultatea de Cibernetică…
Vezi articolul

Salariul diminuat cu 15%, timp de 6 luni, pentru profesoara din Sighetu Marmației care a vorbit calomnios în faţa elevilor despre Ligia Deca, ministrul Educaţiei, potrivit ISJ Maramureș

Profesoara de latină de la Colegiul Național Pedagogic ”Regele Ferdinand”, din Sighetu Marmației, care a fost înregistrată de elevi adresând injurii ministrului Educației a fost sancționată cu diminuarea salariului cu…
Vezi articolul