ULTIMĂ ORĂ Premiul Nobel pentru Medicină 2024, acordat cercetătorilor Victor Ambros și Gary Ruvkun pentru descoperirea microARN-ului

Sursa: Facebook Nobel Prize
Premiul Nobel în Medicină 2024 a fost acordat cercetătorilor Victor Ambros și Gary Ruvkun pentru “descoperirea unui principiu fundamental care guvernează modul în care este reglată activitatea genelor”, transmite într-un comunicat de presă Academia Regală Suedeză de Științe, cea care decernează Premiile Nobel.

“Adunarea Nobel de la Institutul Karolinska a decis astăzi să acorde Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină pe 2024 în mod comun lui Victor Ambros și Gary Ruvkun pentru descoperirea microARN-ului și a rolului său în reglarea post-transcripțională a genelor”, scrie Academia Regală Suedeză de Științe, cea care decernează Premiile Nobel.

“Premiul Nobel de anul acesta onorează doi oameni de știință pentru descoperirea unui principiu fundamental care guvernează modul în care activitatea genelor este reglementată. Informațiile stocate în cromozomii noștri pot fi comparate cu un manual de instrucțiuni pentru toate celulele din corpul nostru. Fiecare celulă conține aceiași cromozomi, deci fiecare celulă are exact același set de gene și aceleași instrucțiuni. Cu toate acestea, diferite tipuri de celule, cum ar fi celulele musculare și nervoase, au caracteristici foarte distincte. Cum apar aceste diferențe? Răspunsul constă în reglarea genetică, care permite fiecărei celule să selecteze doar instrucțiunile relevante. Acest lucru asigură că doar setul corect de gene este activ în fiecare tip de celulă.

Victor Ambros și Gary Ruvkun au fost interesați de modul în care se dezvoltă diferite tipuri de celule. Ei au descoperit microARN-ul, o nouă clasă de molecule ARN foarte mici care joacă un rol crucial în reglarea genelor. Descoperirea lor revoluționară a dezvăluit un principiu complet nou de reglare a genelor, care s-a dovedit a fi esențial pentru organismele multicelulare, inclusiv pentru oameni. Astăzi se știe că genomul uman codifică peste o mie de microARN-uri. Descoperirea lor surprinzătoare a dezvăluit o dimensiune complet nouă a reglementării genelor. MicroARN-urile s-au dovedit a fi de o importanță fundamentală pentru modul în care organismele se dezvoltă și funcționează”.

Despre câștigătorii premiului Nobel pentru Medicină 2024

Victor Ambros s-a născut în 1953 în Hanover, New Hampshire, SUA. A obținut doctoratul la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT), Cambridge, MA, în 1979, unde a realizat și cercetări postdoctorale în perioada 1979-1985. În 1985, a devenit cercetător principal la Universitatea Harvard, Cambridge, MA. A fost profesor la Școala de Medicină Dartmouth din 1992 până în 2007, iar în prezent este profesor Silverman de Științe Naturale la Școala de Medicină a Universității din Massachusetts, Worcester, MA.

Gary Ruvkun s-a născut în Berkeley, California, SUA, în 1952. A obținut doctoratul la Universitatea Harvard în 1982. A fost bursier postdoctoral la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT), Cambridge, MA, între 1982-1985. În 1985, a devenit cercetător principal la Spitalul General din Massachusetts și la Școala Medicală Harvard, unde în prezent este profesor de genetică.

Sursa: Nobel Prize facebook
Despre Premiile Nobel

Adunarea Nobel, formată din 50 de profesori de la Institutul Karolinska, acordă Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină. Comitetul său Nobel evaluează nominalizările. Începând din 1901, Premiul Nobel a fost acordat oamenilor de știință care au făcut cele mai importante descoperiri în beneficiul omenirii.

Ceremonia poate fi urmărită aici