ULTIMA ORĂ Plata orelor “remediale”, aprobată de Guvern prin Ordonanță de Urgență. Cîmpeanu: Bugetul este de 30 de milioane de euro

12.331 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Ordonanța de Urgență care prevede plata a 30 de milioane de euro (aprox. 146 milioane lei), din fonduri europene, a fost aprobată prin Ordonanță de Urgență în ședința de guvern de miercuri, potrivit ministrului Educației. Este vorba despre OUG despre care Edupedu.ro a scris săptămâna trecută și prin care profesorii care desfășoară ore de recuperare cu elevii vor primi bani suplimentari ca să recupereze materia pierdută în procesul de predare online. Astfel, vor fi plătite aproximativ 1.460.000 de ore remediale, potrivit calculelor făcute pe baza cifrelor prezentate de ministru.

„În semestrul II al acestui an școlar, suma de 30 de milioane de euro va avea ca destinație exclusivă derularea și plata orelor remediale. Plata se va face către școli într-un cuantum de 200 de lei pe lună pentru fiecare elev cuprins în grupul țintă. Precizări despre grupul țintă vor fi date într-un ordin al ministrului educației în termen de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a acestei OUG”, a declarat Cîmpeanu în conferința de presă de la finalul ședinței de Guvern de astăzi.

Reamintim, ministrul Educației a anunțat încă din 15 ianuarie că pregătește un plan prin care orele de recuperare a materiei să fie plătite profesorilor suplimentar.

“100 de lei pe oră pentru fiecare oră remedială. Aș vrea să vă spun că acest tarif este maximum corespunzător unui profesor cu peste 25 de ani vechime în sistemul universitar, împărțit la 72 de ore”, spunea Cîmpeanu.

Apoi acesta a adăugat că ar fi vorba despre un program cu 5 ore pe săptămână, în medie, timp de 16 săptămâni.

OUG aprobat azi modifică articolul 58 din Legea Educației, producând schimbări în legea adoptată anul trecut, prin care erau oferite vouchere de after-school doar elevilor din ciclul primar.

Proiectul de act normativ extinde acum acordarea acestor vouchere, în valoare de 0,4 ISR, adică 200 de lei/lună pentru fiecare elev, la toți elevii din învățământul primar și gimnazial, clasele P-VIII.

Reamintim că voucherele pentru programul “Școala după școală” au fost aprobate prin lege, de către Parlament, proiectul fiind promovat încă din 2019 de deputata Raluca Turcan, între timp devenită vicepremier în Guvernul Orban, guvern care a limtat programul care ar fi trebui să se desfășoare la nivel național, generalizat, la un program pilot, pe circa 300.000 de elevi din 150 de școli stabilite de Ministerul Educației. Și suma acordată prin voucher a fost limitată, de la 400, la 200 de lei pe lună.

Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a anunțat săptămâna trecută că cei 100 de lei primiți pentru o oră de recuperare de către un profesor care face cursuri de recuperare cu elevii, cunoscute în Educație sub denumirea de “ore remediale”, ar urma să fie impozitați.

Un calcul pe sumele prezentate de ministrul Cîmpeanu arată că un profesor ar urma să primească 100 de lei pe oră brut, adică 500 de lei pe săptămână, în medie, respectiv 2.000 de lei pe lună, brut.

Pentru perioada de 16 săptămâni, avansată de ministrul Educației ca perioadă necesară pentru aceste ore de recuperare în Semestrul II, un cadru didactic care face toate aceste ore ar primi 8.000 de lei brut.

Impozitarea venitului pe modelul salariului înseamnă că din acest venit brut angajatul primește 57%, iar statul ia aproape 43%, potrivit calculatoriului specializat.

Bugetul anunțat de ministru, de 240 de milioane de lei, ar fi suficient pentru exact 30.000 de profesori, din care 18.000 de gimnaziu și învățământ primar și 12.000 de la liceu, conform împărțirii pe fondurile destinate elevilor până la 16 ani (din Programul Operațional Capital Uman – fonduri europene) și elevilor de liceu (din proiectul ROSE, bazat pe împrumutul cu dobândă redusă de la Banca Mondială).

Ministrul a mai spus că programul se va numi Planul național de acțiuni remediale și că va fi prezentat printr-o ordonanță de urgență în ședința de guvern de miercuri.

Cronologia declarațiilor despre plata orelor remediale:

Ministrul Sorin Cîmpeanu a vorbit despre plata orelor remediale încă de la audierea din Parlament, de pe 23 decembrie 2020, pentru postul de ministru al Educației.

Compensarea se cheamă educație remedială. Avem nevoie de disponibilitatea cadrelor didactice, dar este nevoie și de resurse financiare”, spunea Cîmpeanu.

Pe 7 ianuarie, după primele consultări cu sindicatele, în calitate de ministru, Cîmpeanu spunea că “recuperarea se va face doar prin devotamentul fiecărui cadru didactic”, lăsând de înțeles că nu există o componentă de plată a acestor ore.

A revenit cu o declarație nuanțată pe 9 ianuarie, când a precizat că a găsit și fondurile necesare pentru plata orelor de recuperare.

“O componentă foarte importantă, inclusiv cantitativ, este resursa financiară necesară pentru plata orelor de acțiuni remediale. V-am spus, sunt identificate fonduri europene și un proiect ROSE, derulat împreună cu Banca Mondială, care are ca obiect exact partea asta de acțiuni remediale în vederea combaterii abandonului școlar,” a spus Cîmpeanu.

Pe 10 ianuarie ministrul anunța că orele remediale vor fi plătite cu 500 de lei pentru fiecare elev. “Ordonanța de urgență 178 are prevăzut un cuantum de 200 lei pe lună per elev, e vorba de 500 de lei pe lună. Dacă o școala are 1.000 de elevi, care sunt în situația în care au nevoie de acțiune remediale, și este un exemplu deloc departe de realitate, vor fi 500.000 de lei, deci 100 de euro, practic, ori 1.000 de elevi, 100.000 de euro pe care ordonanța spune că îi poți duce către plata utilităților și către plata salariilor pentru acțiuni remediale“, a spus ministrul.

După două zile, pe 12 ianuarie, ministrul revenea cu o declarație nuanțată și spunea că, de fapt, este vorba despre 200 de lei pe lună pentru fiecare elev, “100 de euro per elev” pentru toată perioada celor 16 săptămâni de ore remediale, anunțând și fondurile identificate pentru plata acestor ore.

“Există la nivel de proiect, am identificat din POCU o sumă de 30 milioane de Euro, care a făcut deja obiectul unei ordonanțe de urgență nr. 171 prin care am putea să acordăm elevilor, este vorba despre cei sub 16 ani pentru că doar ei sunt eligibil, o sumă de 200 de lei pe lună și luând în calcul un interval de două luni și jumătate de la deschiderea școlilor în format fizic, februarie, martie, până la jumătatea lunii aprilie, sunt două luni și jumătate, asta ar însemna 500 de lei per elev. Asta ar însemna 100 de euro per elev pentru acțiuni remediale”, a spus Cîmpeanu.

“Avem un alt proiect împreună cu Banca Mondială, proiectul ROSE, din care peste 40 milioane de Euro sunt destinați acțiunilor remediale ca măsură de reducere a abandonului școlar. Doar că proiectul acesta este destinat elevilor de liceu. Deci împreună ar putea să asigure finanțarea și vor putea să asigure finanțarea cadrelor didactice implicate în procesul de recuperare a pierderilor”, a mai precizat ministrul.

La acel moment fondurile totalizau 30 de milioane de euro plus 40 de milioane de euro, 70 de milioane de euro.

Pe 16 ianuarie ministrul Cîmpeanu spunea că sumele vor fi de fapt 100 de lei pentru fiecare oră remedială, pentru un profesor. “Pentru a motiva cadrele didactice ne gândim și la un cuantum atractiv, motivant, pentru că este și acesta un aspect și îmi place să fiu pragmatic important, și atunci cuantumul pe care-l avem în vedere, eu am propus acest cuantum, nu este validat la nivelul ministerului și la nivelul Guvernului, este de 100 de lei pe oră pentru fiecare oră remedială”, explica ministrul, care vorbea despre un buget de finanțare de 70 de milioane de euro.

Un buget de 70 de milioane de euro ar fi însemnat 341.180.000 de lei la cursul leu-euro al BNR de săptămâna trecută.

Cea mai nouă versiune de buget avansat de ministru fiind duminică seara, pe 24 ianuarie, cea de 240 de milioane de lei, deci pentru prima dată ministrul a exprimat această sumă în moneda națională, suma fiind cu 100 de milioane de lei (20,5 milioane euro) mai mică decât cea anunțată inițial. Scăderea de buget este de 30%.

Articolul este în curs de actualizare

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com


8 comments
  1. Dați o dezmintire .Orele remediale au rămas NEPLATITE. Suntem în luna mai, ziua 12. Nu a văzut nimeni nici 1 lei! O bătaie de joc la adresa profesorilor care si-au făcut treaba, lucrând atâtea ore peste program. Oare, nu ar fi bine să mai și răspundă cineva și pentru situația neplăcută creată? Chiar aici s-a ajuns? Sa minți atâta lume?

  2. E 22 aprilie si nu a vazut nimeni niciun ban pentru orele remediale efectuate (si au fost o multime!)… Alta teapa marca PNL la adresa profesorilor, asa, ca de Paste ????? Nu se respecta nimic, nici actul acela normativ (a propos, contractul nu are specificata o data de salariu, pana acum, nu am mai vazut un asemenea contract de munca….)

  3. Fraierul care si-a facut orele online in integralitate, cu dedicatie, care a reusit sa parcurga materia, care si-a adus copii alaturi de el la ore este penalizat, ramane cu ochii in soare! Cei care nu au reusit sunt premiati cu plata pentru ore remediale.
    Tot inainte, vrednici pionieri!

    1. Ai dreptate.
      În mod normal, ar trebui sa efectueze aceste ore (și încă neplătiți), profesorii care nu au putut tine aceste ore, din cauza lipsei de dotare tehnologica, în rândul elevilor.

      1. V-ați uitat cu atenție la contractele de munca încheiate? Lipsește ceva fundamental: data când se va face plata salariul! Pana acum, nu am mai văzut asa ceva.

    2. Câte minciuni spuse la foc automat! La data respectivă, nici măcar nu era redactat proiectul respectiv! E luna mai și nici nu a fost aprobată sursa de finanțare. Doar fraierii de profesori au crezut altceva. Felicitări ministrului de la educație care a reușit sa-si facă jocul fără nicio cheltuială, doar pe banii și timpul cadrelor didactice care l-au crezut, când le promitea banii (munciți) de sărbătorile pascale…

  4. Se contrazice la tot pasul. Nu prea văd unde va face loc în program acestor ore. Sâmbătă? Le vor refuza elevii. Pentru a aduce pe cineva la lucru în week end trebuie sa-l plătești dublu! Apoi, ce ore se vor recupera? Muzica, tehnologia, sportul, desenul, chimia…? Ma refer la gimnaziu…

    1. Orele peste program sunt benevole si platite dublu. Nu este loc, se invata in 2-3 schimburi. Ultimul schimb sta in scoala pana se culca? Penultimul schimb sta in brate la primul schimb? De ce sa remediez daca mi-am predat materia? Adica sa recunosc cu buna stiinta ca sunt prost sau cum? Sa faca cine o vrea. Eu nu vreau si nu ma intereseaza banii lor de angajat zilier platit 16 saptamani. Dar ce, sunt tampit sa merg pe 3 lei in plus 1/3 de catedra 16 saptamani pentru 5000 de lei??? S-a-ntalnit hotul cu prostul?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ecaterina Andronescu, reclamată la Consiliul pentru Combaterea Discriminării pentru declarațiile despre gruparea elevilor cu dificultăți de învățare “în clasele normale”

“Declarațiile publice ale ministrului Educației referitoare la segregarea elevilor cu dizabilități întăresc stigma şi prejudecata la adresa întregii comunităţi a persoanelor cu dizabilităţi din ţara noastră, copii, tineri, adulţi şi părinţi ai…
Vezi articolul

Ce este inteligența emoțională? Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională și măsurare psihologică, în conferințele “Știința pe înțelesul tuturor”

Ce înseamnă să fii inteligent emoțional? Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională și măsurare psihologică, va vorbi pe larg despre inteligența emoțională, în cadrul unei conferințe organizate de Universitatea din…
Vezi articolul

Învățătorii sunt invitați să-și înscrie elevii în programul Școala Siguranței, ediția aniversară: zece ani de lecții despre siguranță, 10 ani de când Tedi le este alături elevilor (P)

Anul școlar 2024-2025 va fi unul și mai interesant pentru elevii de clasa I din toată țara. Tedi a adăugat lecțiilor și activităților cunoscute un plus de dinamism și veselie.…
Vezi articolul

Flavian Georgescu, profesor de Matematică: Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat, algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme / Asta nu este Matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina Matematică pentru copii

Problema Matematicii în școala românească este analizată de profesorul de Matematică Flavian Georgescu într-un articol publicat de educatieprivata.ro. Acesta pune în antiteza rezultatele de la olimpiadele internaționale de matematică, unde…
Vezi articolul

BREAKING Profesorii care refuză să predea online intră în comisia de disciplină și riscă desfacerea contractului de muncă, avertizează Inspectoratul Școlar București

Pentru prima dată de la debutul pandemiei, Inspectoratul Școlar București avertizează cu desfacerea contractului de muncă cadrele didactice care refuză să predea online, scrie EuropaFM.ro. Inspectorii încep controalele pentru a vedea dacă…
Vezi articolul